torsdag den 19. juli 2007

Siem Reap

Alle kommer til Siem Reap af én grund : Angkor Wat! Men det er jo selvfølgelig ikke helt rigtigt, for Angkor Wat er jo "bare" ét blandt hundredevis af templer i området.
Jeg laver et meget langt (og helt sikkert dødkedeligt!) indlæg om templerne omkring Angkor om et par dage - nok også indeholdende et par hundrede billeder! :-)
Efter min forfærdelige bustur hertil fra Battambang, travede jeg lidt rundt i byen for at finde et godt sted at slå mig ned nogle dage. Det fandt jeg på Green Town Guesthouse, som ligger ca. 10 minutters gang fra markedet i Siem Reap. Hyggeligt sted med søde mennesker, og stedet har også en god og populær restaurant! Der er intet varmt vand på badeværelset, men prisen er også kun 27 kr. i døgnet...
Jeg har allieret mig med en tuk-tuk chauffør - Suvan - som for 70 kr. om dagen kører mig rundt fra solopgang til solnedgang (hvis jeg har lyst). Det er en perfekt løsning, og en skøn måde at komme omkring på. Det er ikke tilladt selv at leje motorcykel i Siem Reap, men der er masser af motos (motorcykeltaxaer) man kan sidde bag på. Det har jeg dog svoret aldrig at gøre, så her er en tuk-tuk løsningen. De koster et par dollars mere om dagen end en moto, men til gengæld sidder man behageligt i vognen, som desuden giver dække mod solen - og har plasticsider der kan rulles ned i regnvejr, men de forhindrer selvfølgelig ikke chaufføren i at blive våd! De fleste dage har vi været afsted i 7-8 timer og kørt 60-80 km. så prisen må siges at være særdeles rimelig!
Der er enkelte attraktioner og seværdigheder i Siem Reap, men de blegner i sammenligning med alle templerne. Det meste af tiden hvor jeg ikke er på farten, tilbringes enten på guesthouset eller på markedet midt i byen. Her kan købes alt til en billig penge, selv det man IKKE lige står og mangler : Hvem har f.eks. brug for en sneskovl ?!?!?! ;-)
Eneste lille minus ved Siem Reap (hvis man kan tillade sig at sige det sådan) er, at der INTET cambodiansk er ved byen. Her er kun hoteller, restauranter, souvenirboder, internetcaféer osv. Jeg ved godt at jeg tidligere har skrevet bla. om Hoi An at det kan være fedt i en periode, men jeg er glad for at have oplevet det "ægte" Cambodia i f.eks. Battambang...
Jeg bliver her nogle dage mere, og skal også liiiige have fundet ud af hvad der nu skal ske! Planen hedder jo Laos, men jeg skal nok igennem Thailand for at få lov til at krydse grænsen. Man kan nemlig ikke få visum til Laos ved grænsen til Cambodia - men godt ved grænserne til Thailand...

OPDATERET D. 21/07 : Der er lagt lidt flere billeder ud - bla. fra min tur ned ad floden til Tonlé Sap Lake og landsbyen Kompong Phhluk - som er bygget på 5-6 m. høje pæle for at undgå ødelæggelse ved de årlige oversvømmelser.