lørdag den 7. juli 2007

Mekong deltaet

Jeg forlod Saigon onsdag morgen på en 3-dages tur til Mekong deltaet. Vi kørte først til My Tho for en bådtur på de små kanaler. Vi så hvordan de producerer slik af kokosnød, og det rispapir de pakker det ind i. Vi så også hvordan de laver pop-ris. En stor gryde fyldes med varmt sort sand. Så hældes risene i, der røres rundt - og vupti! Så begynder risene at "poppe"... Fuldstændig ligesom med popcorn.

Videre til Can Tho for fælles middag og overnatning på Xuan Mai Hotel.
Torsdag startede vi med en bådtur til Cai Rang flydende marked. Det var måske ikke så farverigt som nogle af dem jeg har set i Thailand, men til gengæld var det et "ægte" flydende marked! Her kommer familier med deres båd fuld af bananer, vandmeloner, ananas eller hvad de nu end dyrker - og sælger det, eller bytter til mango, kaffe, ris - eller hvad de nu mangler.
Jeg købte en lækker frisk ananas fra en af bådene, og det er den BEDSTE ananas jeg har smagt til dato! Efter frokost besøgte vi bla. en fabrik hvor de laver ris-nudler, før vi tog (endnu) en lang sejltur på Mekong floden inkl. en hyggelig middag. Onkring kl 20 nåede til Chau Doc og Dong Xahn Hotel.

Fredag morgen startede vi med en sejltur i små robåde (i pisse øsende regnvejr) til en muslimsk flydende landsby nær Chau Doc. Vi så også deres fiskefarme, hvor de opdrætter fisk i bunden af deres flydende huse.
Kl. 9 var vi ombord på båden der skulle sejle os til grænsen mellem Vietnam og Cambodia ved Vinh Xuong. Der nåede vi til omkring kl. 13, og efter et 20 minutters tjek af bagagen og exit-stemplet i passet, forlod vi Vietnam og forsatte op af Mekong floden mod den cambodianske grænsestation ved Kaam Samnor...

Du kan se her hvordan man laver pop-ris :