mandag den 16. juli 2007

Battambang

Jeg tog bussen fra Sihanoukville kl. 7 om morgenen, og lidt i 12 nåede vi til Phnom Penh - lige i tid til at se den sidste bus til Battambang køre. Nå, ind og købe en billet, op i en tuk-tuk, og så gik jagten ellers ind igennem Phnom Penhs gader. Tuk-tuk chaufføren mente åbenbart han var Michael Schumacher, og havde jeg vidst det inden jeg kravlede ind, havde jeg taget en bus den næste dag! Mere på 2 end på 4 hjul fik vi endelig fanget bussen i udkanten af byen, og jeg fik smidt min rygsæk ind i midtergangen og kravlede efter. Bussen var kun halv fyldt, men der blev kigget noget efter den sindssyge turist! :-)

Vi ankom til Battambang kl. 17 - så efter 10 timer med bus, så var det en glad Michael der forlod busholdepladsen og gik mod centrum af byen... og faldt! Jeg missede søreme lige at der manglede et stort stykke af vejen, og så snublede jeg ellers lige så tung som jeg er. Det må have set megasjovt ud, og heldigvis var der ikke nogen som kørte ind i mig, mens jeg lå dér og rodede rundt. Et par af de lokale kom mig til hjælp, og fik befriet mig fra min 32 kg. (!!!) tunge rygsæk, så jeg kunne rejse mig op. Store grin - og velkommen til Battambang ! ;-)

Battambang er med ca. 150.000 indbyggere Cambodias næststørste by. Det er dog svært at forstå når man ankommer til byen. Den virker meget lille, og der er ikke så meget at se her i form af seværdigheder. Der er et par templer rundt omkring byen, men da mit næste stop er Siem Reap og Angkor Wat, så besluttede jeg ikke at bruge tid på dem.

Selve byen er ellers hyggelig nok, og slet ikke så vestlig præget som Phnom Penh og Sihanoukville. Der er (meget) langt mellem restauranter med vestlig mad, men det giver selvfølgelig én rig mulighed for at prøve det "ægte" lokale køkken - og det er godt - skal jeg hilse at sige... :-)

I morgen skal jeg så med bussen til Siem Reap, og se Angkor Wat - noget jeg har villet i 15 år! Jeg kan slet ikke forstå, at jeg nu er SÅ tæt på!