tirsdag den 10. juli 2007

Phnom Penh

Efter grænsetjekket og udstedelse af visa på den cambodianske side, fortsatte vi med båd op af Mekong floden. De sidste 40 km. blev kørt i minibus og tog små 2 timer, så det blev aften før vi nåede "The King Guesthouse" i Phnom Penh. Efter 3 dage på floden havde jeg fået reddet mig en mindre forkølelse, så jeg besluttede mig for at tage et par dage i sengen. Jeg skal dog bestemt ikke klage, for det er første "sygdom" på min rejse. Ikke engang én dag med diarre eller ondt i hovedet er det blevet til endnu, så jeg ved jeg er sluppet meget billigt. Det her var nu heller ikke på nogen måde slemt : 63 kabel-tv kanaler, flere ulæste bøger, stor behagelig seng, restaurant og internet på stedet, så... nej, jeg skal ikke klage. De 2 dage på langs gjorde iøvrigt underværker, og mandag morgen følte jeg mig helt frisk og klar igen! :-)

Phnom Penh er en spændende by, men der er stadig områder man som turist holder sig fra (specielt efter mørkets frembrud). Der er et stort udbud af diverse "ydelser" i byen, men holder man sig til de normale turiststeder, så er man vist på rimelig sikker grund. Et af de første steder jeg besøgte var Independence Monument, som ligger midt i en stor rundkørsel. The Royal Palace har MANGE sammenligninger med Grand Palace i Bangkok : Temple Of The Emerald Buddha, Throne Hall, Stupas og modellen af Angkor Wat. Jeg synes at det er et skønt område, og var det ikke for det faktum, at det var 1000 grader varmt da jeg besøgte det (eller var det "kun" 41?) - så vandrede jeg skam nok rundt dér endnu!

Jeg lejede en tuk-tuk for en hel dag, og det er en fed måde at komme rundt i byen på. Der findes mange forskellige typer tuk-tuk'er i Phnom Penh, så det er bare at vælge. En helt anderledes hyggelig oplevelse end de tilsvarende tuk-tuk'er i Bangkok. Jeg så også Wat Phnom og var en tur over floden via den japanske venskabs-bro. Det blev også et par timer på Psar Tuol Tom Pong - bedre kendt som "Det Russiske Marked", hvor russerne shoppede amok i 80'erne.

Jeg var selvfølgelig også en tur ude ved "The Killing Fields" og så det forfærdelige fængsel S-21 midt i byen, hvor fangerne blev tortureret inden de blev sendt til henrettelse i de berygtede killing fields. Begge steder var forfærdelige at opleve, og jeg skal gerne indrømme at jeg kneb mere end en enkelt tåre begge steder. Jeg laver et separat indlæg om disse to steder, så kan du selv vælge om du vil læse det eller ej...

I morgen tidlig tager jeg med bussen til Sihanoukville - en af Cambodias få rigtige strandbyer. Derefter hedder planen Kampot på vej tilbage til Phnom Penh, før jeg sætter kursen mod Battambang, Siam Reap - og ANGKOR WAT !!! Det bliver så stort! Billetten hjem er desuden blevet købt, og jeg kommer hjem d. 11/08 - præcis 5 måneder efter afrejse. Selvfølgelig savner jeg jer derhjemme, men jeg glæder mig ikke ligefrem til at komme hjem til en hverdag igen. Nå, der er jo heldigvis en måned til... :-)