mandag den 5. januar 2009

Wellington>Taupo

Jeg kørte nordpå og første stop blev i Masterson, hvor jeg - tro mod traditioner for 1. januar - spiste på McDonalds ! ;-)

Videre til Dannevirke, men bortset fra et par vikingeskilte og et par danske gadenavne såsom 'Denmark', 'Hamlet' og 'Christian' Street - var der nu ikke meget dansk over stedet.

Ud på eftermiddagen nåede jeg til Hastings, som er en hyggelig lille by, men som resten af landet var den ret lukket nytårsdag ! Jeg gik en tur og beundrede de mange flotte bygninger. Byen blev næsten totalt ødelagt af et stort jordskælv i 1931, så langt de fleste bygninger er i samme stil... Art Deco. Jeg var en tur i biffen og så den nye Jim Carey film 'YES man'. Han er jo (næsten) altid sjov - og i denne spiller han bare rigtigt godt. Jeg fik en plads på Arataki Holiday Park (16 NZ$) lidt udenfor Hastings.

Fredag kørte jeg til Clifton hvorfra man har udsigt til 'Cape Kidnappers'. Jeg kom ½ time for sent til traktor turen ud til gannet fuglene, men det overlever jeg nok. Kørte videre til Napier, der ligesom Hastings blev jævnet med jorden i 1931. Der er endnu flere flotte huse, og som nævnt er langt de fleste i samme 'Art Deco' stil. Man skal forestille sig noget med bløde pastelfarver og linier - lidt á la 'Miami Patruljen'. Ved vandet har de en lille pige siddende på en sten : "Pania of the Reef" - og helt ligesom vores egen 'Lille Havfrue' har denne også mistet hovedet... og fået det igen ! :-)

Fra Napier satte jeg kursen mod Taupo. Jeg boede på Lake Taupo Top10 Holiday Park - der var propfuld! Jeg kunne kun få en 'telt-plads' uden strøm (23 NZ$), men det var nu også ok. Lørdag kørte jeg de få km. ud af byen til Huka Falls. Jeg havde bestilt en tur med 'Huka Jet' som er en lille speedbåd, der suser ned ad Waikato floden til Aratiatia dæmningen, og derfra tilbage forbi det store hydro-elektriske kraftværk op til selve vandfaldet 'Huka Falls'. Selve faldet er ikke så stort, men vandstrømningen er kolossal. Det er nemlig det eneste afløb fra Lake Taupo, og det kan fylde et olympisk størrelse svømmebasin på bare 7 sek. (for at sætte lidt perspektiv på).

Huka Jet'en er noget af det sjoveste jeg i mit liv har prøvet. Den sejler helt ind under træerne, kurs mod bredden, træstubbe, søgræs eller andre ting der er 'i vejen' og så drejer man af i sidste øjeblik, eller passerer det mere sidelæns end forlæns. Fuld fart på - og så 360 graders vendinger forlæns... og baglæns! Kanon sjovt, og jeg havde egentlig bestemt mig for en 2. tur (som man får til halv pris), men så skulle jeg vente nogle timer og det gad jeg ikke - specielt da det dér begyndte at regne. Men det var en rigtig sjov oplevelse, selvom prisen på 300 kr. for ½ time nok afskrækker.

Du kan se to af mine filmklip fra turen med 'Huka Jet' her :
http://www.youtube.com/watch?v=kM6pMgx4Ugk
http://www.youtube.com/watch?v=zUCEx3H8Ww0

Da turen var forbi kunne man købe nogle billeder af én selv i båden, men 125 kr. synes jeg nu alligevel var i overkanten. Godt nok får man 3 billeder i standard 'forlystelses-billede' størrelse samt en cd-rom med lidt videoklip, men alligevel. Hvad gør en rigtig hustler så ? Han lærer selvfølgelig den 14 cifrede kode fra fotopakken udenad (takket være mange års 'nørd-liv' som tælleholdsleder) og så kan man nemlig på nettet downloade sine billeder. Koden får man naturligvis med i pakken, men jeg snød mig altså til mine billeder, og jeg ved at Anne, Carsten & Dianga vil være stolte af mig ! :-)

Jeg var også oppe ved udkigspunktet ved selve vandfaldet, og kørte en tur langs kysten forbi '2 Mile Bay', '3 Mile Bay', '4 Mile Bay' og... rigtigt gættet '5 Mile Bay'! Meget opfindsomt. Selve Taupo er en hyggelig by, men den var proppet med turister, og det er jo prisen for at rejse i højsæsonen. Vejret var ikke det allerbedste, så jeg var på net-café og om aftenen skypede jeg med Jette... som glæder sig meget til at komme til Australien.

Hvis nogen skulle undres, så nej - jeg har ikke kontaktet MaryAnn. Hun bor (eller ihvertfald boede) jo lidt udenfor Taupo, og jeg har da også kigget lidt efter hende på gaden. Men der er gået for lang tid og det ville være meget underligt at støde ind i hende. Men, det skete altså heller ikke. Jeg var ude at se det sted hvorfra Carsten sprang bungy jump, og jeg forstår ham da godt. Magen til flot sted at gøre det, skal man vist lede længe efter ! Jeg forstår omvendt også godt min søster - for der er fandme langt ned !!! :-)

Søndag vågnede jeg op til perfekt vejr, og jeg pakkede sammen og kørte ned til havnen. Jeg var på et 3 timers cruise med sejlbåden "Barbary", hvor vi bla. så nogle flotte (men moderne) udskæringer i klipperne. Det er fint nok at sejle i almindelighed, men en rigtig sejlbåd er nu noget helt særligt, specielt når man lægger sig helt op i vinden, og rælingen er bare få cm. fra vandoverfladen. Anne & Carsten havde også sejlet med "Barbary" tilbage i 1995, og skipperen Bill (og hans kone) besøgte dem i 1997. Bill har nu trukket sig tilbage, men sejler stadig engang imellem. Hans børnebørn var på besøg så han havde desværre ikke tid til at komme ned og sige hej, men nu har han fået Anne & Carstens mailadresse, og så må vi jo se. Efter sejlturen satte jeg kursen nordpå - mod Rotorua... og STANKEN !!!