fredag den 2. januar 2009

Wanganui>Wellington

Mit første stop var i Palmerston North, hvor jeg gik mig en tur i området omkring 'The Square'. Der er nogle pæne bygninger omkring torvet, men så heller ikke mere.

Jeg kom til New Zealands hovedstad Wellington sent tirsdag eftermiddag. I Palmerston North havde jeg ringet til de tre campingpladser der er i nærheden af Wellington, og jeg havde fået en plads på dén i Hutt, som er den tætteste på byen - ca. 13 km. fra centrum. Det er en stor campingplads, og jeg ved ikke om det er storbyen der slår igennem, men med en pris på 35 NZ$ (ca. 110 kr.) for en campingplads, er det den klart dyreste jeg har boet på indtil nu. Egentlig behøvede jeg ikke en fin campingplads med strøm, for jeg havde med vilje kørt mit køleskab helt i bund... hvis jeg nu ikke kunne finde et sted at bo pga. nytår. Men det nærmeste sted at 'fri-campe' er over 50 km. fra Wellington, og det vil selvfølgelig være noget irriterende at skulle køre 3-4 gange!

Jeg kørte op på Mt. Victoria som ligger øst for byen. En snoet lille vej fører derop (gudskelov for min bil) og fra toppen har man en flot udsigt over byen. Eller ihvertfald så flot den nu er, når vejret ikke helt viser sig fra sin bedste side. Så fik jeg også på egen krop følt hvorfor man kalder byen "Windy Wellington" - for godt nok stod jeg på en bakketop, men det blæste altså mere end en halv pelikan !

Du kan se lidt video fra Mt. Victoria her : http://www.youtube.com/watch?v=8cnrS9avOq0

Onsdag var 'store sightseeing dag' - selvom det var nytårsaften. Jeg besøgte først byens i-Site for at høre om det havde nogen betyding ift. seværdigheder, museer m.m. Det mente de nu ikke det havde, og kunne samtidig fortælle mig om den store fest på Civic Square, og at der nok ikke ville blive noget fyrværkeri fra havnen ved midnat pga. blæst. Nå ja, der er jo nok en masse andre der fyrer krudt af, så det går nok...

Wellington er en by rig på kultur, men til gengæld billig som turist ! Gratis ting jeg oplevede den dag : Entré og rundvisning i Parlamentet, Det Nationale Bibliotek, Katedralen, Cable Car Museet, Botanisk Have, City Galleria, Town Hall og Te Papa (Nationalmuseet). Den lille røde Cable Car kostede 15 kr. for en returbillet - og dyreste post var parkeringen til ialt 70 kr. :-)

Jeg startede med en times rundvisning i parlamentet og det tilhørende bibliotek. Vi kiggede også indenfor i den skægge 'bi-kube' bygning der indeholder regeringskontorer. Vi så også selve mødesalen hvor landets 122 folkevalgte styrer landet, og vi fik endda lov at gå rundt i salen. Bagefter gik jeg en tur på Nationalbiblioteket og gik derefter indenfor i Wellingtons flotte katedral. Jeg tog med kabelbanen op til det lille museum på toppen og gik en tur i botanisk have. Jeg havde håbet på en masse flotte blomster, men det var nu mest træer og buske jeg så på min rundtur. Nede i byen igen, var jeg rundt på nogle af shopping gaderne, før jeg kom til Civic Square. Rundt om pladsen ligger bla. byens bibliotek, rådhus og kunstgalleri. Der er iøvrigt mange kunstværker rundt omkring på gaderne, og de er ofte et skægt eller pudsigt indslag i gadebilledet. På Civic Square var man ved at gøre klar til byens store (familie) nytårsfest, og jeg tror ikke der normalt står en masse transportable toiletter foran rådhuset! :-)

Nytårsfesten er som sagt en familie fest, og hele indre by er alkoholfrit område. Det er det nu også til hverdag, ligesom det er i rigtig mange byer i NZ. Jeg sluttede min sightseeing dag af på det afsindigt flotte Te Papa der er NZ's Nationalmuseum. Jeg var der i over 2 timer (indtil de lukkede) og fik stadig kun set en lille del. Nationalmuseum kan måske lyde lidt kedeligt, men tænk mere eksperimentarium end museum. Masser af 'hands-on' ting samt f.eks. en udstillet kæmpe blæksprutte (og jeg mener KÆMPE !!!)

Jeg spiste en dejlig stor (og dyr) steak på en restaurant i byen, og kørte så tilbage til campingpladsen for at tage mit festtøj på (læs : helt rene shorts og en t-shirt). Da jeg kom derud virkede min kode ikke til porten, og i receptionen fik jeg forklaringen : De troede at jeg kun ville blive den ene nat... og alle pladser var besat! Hmmm... sat på gaden nytårsaften kl. 20. Jeg blev dog 'reddet', da de havde fået en aflysning på en cabin, og den kunne jeg så få - endda til samme pris som min campingplads (35 NZ$). Normalt koster den 50, så det er nu ikke fordi der er så stor forskel, men nu havde jeg da et sted at sove, og så en rigtig seng på nytårsaften (efter at have sovet på sofaen hos Birgitte & Robert en hel del gange). En 'cabin' er bare et meget enkelt værelse i en lille blok, indeholdende en enkelt- og en køjeseng, gardiner for vinduet og så er dét det. Men mere behøver jeg jo heller ikke.

Så kørte jeg tilbage til byen, og på vej ind til centrum blev jeg stoppet i en stor politirazzia. De var ligeglade med kørekort, men ville bare have mig til at blæse i alkometret. Eller det var ihvertfald hvad jeg troede, da politimanden bad mig tælle til 10. Jeg trak vejret ind dybt, begyndte at puste det bedste jeg har lært - imens jeg talte til 10 indvendig. Han fjernede alkometret, kigge forundret på mig - og spurgte : "Hvad laver du ???" Det forklarede jeg så, hvorefter han grinede højt og bad mig om bare at tælle til 10 ned i måleren. Da jeg nåede til 7 bippede den, og han viste mig displayet med 'NO ALCOHOL'. Noget smartere end vores 'pust-til-du-er-blå i-hovedet-version' ! :-)

Jeg fik lov til at køre videre, og jeg synes det er helt fint med sådan et check. Alle der kender mig, er vist klar over min holdning til det at køre bil og drikke alkohol ! Det var som sagt en (gratis) alkohol-fri fest i midtbyen, og man havde endda haft en ekstra nedtælling kl. 21 - for de børn som ikke kan holde sig vågen til midnat. Meget betænksomt ! Der var bands og underholdning, og man havde regnet med 8-10.000 mennesker, men jeg tror nu kun ca. halvt så mange var mødt op. Jeg forlod godt nok festen lidt efter kl. 23, men vejret kan have lagt en dæmper på antallet af deltagere. Jeg blev dog noget forundret, da jeg GÅENDE på gaden på vej til min bil atter blev stoppet af politiet - og bedt om at blæse endnu engang. Godt nok vil man gerne have en alkohol-fri aften, men alligevel. Jeg kan godt huske hvordan det var at være f.eks. 16 år - og der var nytårsaften altid 'årets fest'. At man så kan blive stoppet GÅENDE på åben gade, er efter min mening lidt for nidkært...

Jeg kørte op til udkigspunktet på Mt. Victoria, og her sprang jeg så (bogstaveligt talt) ind i 2009 - sammen med ca. 100 andre. Det var blæsende og mildest talt pisse koldt (og jeg var selvfølgelig kun i shorts og t-shirt), men det var da meget hyggeligt. Jeg fik skålet (i Coca Cola) og der blev sunget et par sange. Alt i alt en helt standard oplevelse... bortset fra en ting : Fyrværkeri ! En ting var at der ikke kom noget centralt fyrværkeri show ved midnat, men ialt så jeg nok ca. 20 små usle raketter i den time jeg var deroppe. Det er åbenbart ikke noget de gør det i, men nu jeg tænker efter, har jeg faktisk heller ikke set noget krudt i butikkerne, når jeg har været ude at handle. Måske er det forbudt?!

Hvorom alting er, så kom jeg fint ind i det nye år - og omkring halv et kørte jeg hjem igen. På vejen fik jeg 'lov' til at blæse en 3. gang den aften, efterfulgt af et "Tak fordi du ikke drak" fra politiet. Tak for alle sms'erne, der var alligevel en hel del som huskede forskellen på det halve døgn! :-)

Torsdag morgen fik jeg lige snakket med Anne & Co. før jeg satte kursen nordpå. Far-Wellington (fik I den...?) og goddag til Dannevirke !!!