fredag den 9. januar 2009

New Zealand

Jeg har jo tidligere nævnt, hvor fedt det er at have sine egne 'hjul' på New Zealand, uanset om man lejer/køber en alm. bil, en lille campervan som min - eller et kæmpe mobilhome. Der er nemlig HELE tiden en lille vej man vil ned ad, stoppe en million steder... eller bare cruise! De (relativt få) jeg har mødt der har rejst rundt med bus, har alle været kede af den løsning - og det forstår jeg udemærket godt !

Her er så et lille indlæg om prisen for 'friheden'...

Leje af micro campervan i 24 dage (39 NZ$ pr. dag) = 936 NZ$/2.902 kr.
Leje af køleskab, dyne/pude/sengetøj, bord/stole = 120 NZ$/372 kr.
Ekstra forsikring der nedsatte selvrisikoen til nul = 280 NZ$/868 kr.
Ialt = 1.336 NZ$/4.142 kr.

Jeg kørte ialt 3.875 km. og brugte 310,45 l. benzin. Det kostede 429 NZ$/1.330 kr. Det giver 12,48 km/l. eller 34 øre pr. km. (i benzinudgift). Ikke dårligt, når man tænker på at det var en rimelig gammel bil, og at mit køleskab og aircon'en var til det meste af tiden jeg kørte på vejene.

Hertil kommer prisen for de 3 små færger = 34 NZ$/105 kr.
Parkering (primært i Wellington og Auckland) for ca. 120 kr.
Ialt har bilen altså kostet mig 5.697 kr. for 24 dage (237 kr. om dagen).

Skal regnstykket fuldføres, så kostede de 22 overnatninger på campingpladser og Holiday Parks ialt 396 NZ$/1.228 kr. 
Så havde jeg 3 overnatninger på motel, cabin og hostel til 157 NZ$/487 kr. som ikke er regnet med i ovenstående.

Dvs. New Zealand har kostet mig 7.412 kr. (+ 1.962 for returbilletten fra Melbourne til Auckland) = 9.374 kr. 
Hertil kommer selvfølgelig udgifter til mad/drikke, seværdigheder, entré, bådture, internet, souvenirs osv.

Alt i alt har det været en fed måde at rejse rundt på NZ på !

Jeg har lagt et billede ud af min rejserute, men hvis du vil se et mere detaljeret kort, kan du hente det herunder. 
Bemærk dog, at kortet kun dækker New Zealands Nord-ø, da jeg slet ikke var på Syd-øen...

http://www.tryllehest.dk/blog/nz_map_mfh.pdf