lørdag den 31. januar 2009

Brisbane

Vi kørte lidt forvirret rundt i centrum af Brisbane, for det er ikke nogen specielt nem by at være 'bil-turist' i. Det er gader i flere niveauer foruden mange ensrettede veje. Vi satte derfor kursen væk fra centrum igen, på jagt efter vores sidste fælles overnatningssted. Det fandt vi på Mt. Gravatt Motel - ca. 12 km. fra centrum af Brisbane.

Vi lod bilen stå på motellet og tog bussen ind til centrum. Et dagskort kostede 25 kr. - og vi fik det endda en smule billigere, da buschaufføren ikke helt kunne regne. Vi stod af ved Queen Street Mall, og gik ned til Brisbane River ved Eagle St. Pier. Herfra sejler nemlig Kookaburra River Queens flodbåde, og Jane & Jette havde bestemt at de ville forære mig et 'Dinner Cruise' som tak for chauffør-tjansen undervejs - og en generelt rigtig hyggelig ferie. Vi tog en af de små 'Inner City Ferries' til North Quay, hvorefter vi gik over Victoria Bridge, og satte kursen mod Queensland Cultural Centre's museum for moderne kunst. Vi havde desværre kun ½ time derinde før de lukkede, men Jette var glad for vi lige nåede det...

Vi gik langs med floden ved South Bank, hvor man har bygget et 60 m. højt pariserhjul - "Wheel of Brisbane". Det prøvede Jette, mens vi med højdeskræk sad og kiggede på. Vi var også forbi en nepalesisk pagode, før vi tog en 'City Cat' færge over floden. Vi gik igennem centrum, hvor vi havde tid til lidt shopping og jeg var på en Global Gossip netcafé.

Vi gik igen ned til floden og kom ombord på hjuldamperen. Der var en dejlig buffet med mange skønne ting, og en guitar spiller til at sætte den rette stemning. Vi sejlede først et stykke ned ad floden, vendte om og sejlede forbi vores udgangspunkt, før vi atter returnerede til Eagle St. Pier. Det var en hyggelig sejltur, og man har selvfølgelig et flot udsyn til de mange bygninger med lys på i Brisbanes centrum. Vi tog bussen tilbage til vores motel efter en dejlig dag...

Torsdag morgen var 'Store-Pakke-Dag' og der blev tømt godt ud i alle gemmer. Jeg havde jo selvfølgelig et par 'småting' jeg godt kunne tænke mig at få bragt hjem til Danmark, og J&J havde heldigvis plads til det hele. Vi kørte ind til byen og parkerede ved Jucy Rentals. Her skulle jeg hente min smarte campervan, som jeg skal have den resterende tid jeg er i Australien. Jeg havde egentlig fået et rigtigt godt tilbud på leje af en i Cairns, så jeg havde booket en flybillet dertil fra Brisbane. Pludselig var den så ikke til rådighed alligevel, men jeg kunne få en i Brisbane til samme pris. Min flybillet til Cairns (som heldigvis kun kostede 400 kr.) kunne jeg arkivere lodret, da den ikke kunne ændres eller refunderes. Nå ja, til gengæld fik jeg så camperen til 39 A$ pr. dag - godt 150 kr. Jeg har så valgt at tegne en ekstra (dyr) forsikring, så min selvrisiko er reduceret til 0 kr. Det koster... men til gengæld skal jeg intet betale ved uheld eller tyveri. Der var dog lige et andet problem, som har kostet både tid og energi...

Jeg medbringer 3 betalingskort på denne tur : Et alm. Visa/Dankort, et MasterCard samt et Visa/Electron (som er et 'debit' card) - ikke et kreditkort. Lidt før Jette & Jane kom ud, holdt mit Visa/Dankort pludselig op med at virke. Jeg kontaktede Arbejdernes Landsbank MANGE gange, men enden på det blev, at de ikke kunne finde nogen fejl ved kortet. Det blev dog gentagne gange afvist, så jeg skal derfor have et nyt kort. Ikke så fedt når man sidder på den anden side af kloden. Heldigvis havde jeg så mit MasterCard fra Coop, og da hele det beløb jeg bruger automatisk bliver trukket via PBS, så koster det mig ikke noget i renter eller gebyrer. Jeg begyndte derfor at bruge det i stedet... indtil det så heller ikke virkede mere. Det viste sig så, at de har udstedt et kort i et nyt design (som er sendt til mig med posten i Danmark) og da det nye har samme kortnummer som det gamle, så kan det ikke bruges længere! Nu var jeg jo så lidt på skideren, for godt nok har jeg stadig mit Visa/Electron, men det er ikke et 'kreditkort' så det kan ikke bruges til f.eks. leje af bil. Hos Jucy tastede hun dog bare kortoplysningerne ind i dankortautomaten, og så virkede det fint. Jette har dog efterladt mig sit MasterCard, så jeg kan hæve penge hvis der sker noget med mit Visa/Electron kort! :-)

Efter at tingene var i orden med camperen, lod vi begge biler stå hos Jucy og gik ned til Skt. John's Cathedral. Puderne på bænkerækkerne er lavet af forskellige kunstnere, og faktisk syet af danske materialer - og det er kvalitet, for man kan ikke se de er 20 år gamle. Vi gik forbi 'Shrine of Remembrance' hvor en evig ild brænder til minde om de faldne soldater i 2. Verdenskrig. Vi fik lidt at drikke på en café nær Central Station, før vi gik en tur igennem byens botaniske have. Langs med floden har man bygget en 'mangrove boardwalk' hvor man går rundt imellem tæerne der står ude i vandet. Vi gik tilbage til Jucy, og kørte i vores EuropCar bil ud til lufthavnen. Den blev afleveret, og Jette & Jane fik tjekket ind på deres Qantas fly til Melbourne. Under hele turen har de købt rødvin i 'bag-in-box' så der altid har været mulighed for et glas rødvin - uanset hvor vi var! Den sidste sjat var blevet hældt på en tom vandflaske, for så var der også til ventetiden i Melbourne. Vi sagde pænt farvel til hinanden, og det har virkelig været en stor fornøjelse at rejse med dem. Jeg har ikke haft så meget fritid (læs : tid til internet og blogindlæg), men vi har set så mange forskellige ting og steder, og vi har virkelig nydt det! Tak 'SØSTRENE LAGKAGE' - det har været en fornøjelse at være jeres 'svigersøn' i en periode! :-)

Jeg tog AirTrain toget tilbage til Central Station, og gik ned til Jucy for at hente min camper. Den er noget smartere end den jeg lejede på New Zealand, selvom den jo var rigelig fin til mig. Men i denne her kan sengen være 'slået ud' permanent, så jeg ikke skal pakke alt sammen for at kunne køre i bilen. Det er en Toyota Previa der er specielt udstyret til formålet. Der er to bænkerækker bagi der ændres til en dobbeltseng, og ved bagsmækken er der både en håndvask, køleskab og gas-brænder til madlavning. Der følger alt med i form af potter, pander, tallerkener, bestik og opvaskegrej - så jeg har alle muligheder for selv at lave mad. Der er seks smarte gardiner der klipses fast hele vejen rundt, ligesom der er monteret en dvd-afspiller med skærm i fodenden af sengen. Den er behagelig at køre (med automatgear), men jeg skal da lige vende mig til dens længde.

Efter at have været lidt på nettet, kørte jeg til Redcliffe ved Morton Bay. Der blev jeg stoppet af politiet, dog uden at jeg denne gang havde gjort noget ulovligt! De fortalte mig om en fin parkeringsplads helt nede ved vandet, hvor der tit parkerer campervans, så der kørte jeg ned og sov min første nat i bilen. Gratis overnatning, fantastisk udsigt at vågne op til, og der er endda mulighed for både bad og toilet i en bygning lige ved.

Torsdag morgen kørte jeg tilbage til Brisbane, og tilbragte det meste af tiden på nettet. Jeg kom up-to-date med mine blogindlæg, og fik booket min flybillet hjem til Danmark! Jeg skal flyve med JetStar (Qantas' lavprisselskab) fra Cairns til Singapore d. 24. februar. Ved midnat flyver jeg så videre med Qantas' nye KÆMPE store Airbus A380 til London. Jeg ved ikke hvor mange programmer jeg har set - og artikler jeg har læst - om det nye 'dobbelt-dækker' fly, så da chancen for at flyve med det tilbød sig, måtte jeg naturligvis slå til. Så kryds lige fingre for at der ikke går noget galt, så jeg i stedet kommer med en anden flytype, ikke? Den sidste lille strækning fra London er med British Airways, så d. 25. februar kl. 12.30 lander jeg med QF3439 - som afslutning på en helt fantastisk rejse...