fredag den 3. oktober 2008

Kuala Lumpur

Kuala Lumpur - eller slet og ret : KL! Der var flere der på forhånd havde tegnet et noget kedeligt og trist billede af KL, men de første par dage i byen forløb fint. Jeg bor på et hotel på Petaling Street... lige midt i Chinatown. Der er marked lige uden for døren, så jeg skal ikke langt efter god mad eller et godt tilbud (eller to).

Jeg kom hertil sent mandag eftermiddag, efter min første flyvning med Malaysia Airlines. De efterlod et godt indtryk : Fløj og ankom til tiden, god flymad... og smukke stewardesser! :-)

KLIA Express toget bringer én til KL Sentral på under ½ time, og derfra er der kun et stop med metroen til mit hotel. KL har mange forskellige typer lokaltransport, og de er ikke ligefrem koordineret med hinanden. Metro, skytrain, lokaltog, monorail og busser er alle forskellige systemer, med separate stationer og billetsystem. Noget mere besværligt end f.eks. i Hong Kong. KL er også dårligt nyt for fodgængere, da fortove er ikke-eksisterende eller i hvert fald i meget dårlig forfatning. Dog er mange attraktioner placeret indenfor et mindre område, og det er billigt at køre i taxa.

Mandag aften brugte jeg på markedet på Petaling Street, og tirsdag stod også mest på at ose rundt, lidt shopping og generel by-kigning. Onsdag tog jeg til "Little India" før jeg sidst på eftermiddagen tog til Menara KL Tower. Selve tårnet er 421 m. højt, men observationsdækket er placeret i "bare" 276 meters højde. Det er jo ingenting for en rutineret 'tårn-haj' som mig! Udsigten deroppe fra er selvfølgelig fantastisk, og man har bla. en flot udsigt til Petronas Twin Towers. Dog kunne de godt have drejet tårnene en smule, så man bla. kunne få Skybridgen med :-)

Jeg blev deroppe mens solen gik ned, og byen bliver bestemt ikke grimmere når det er mørkt. Prisen for turen op i tårnet : 30 kr. - hvilket er billigt sammenlignet med andre tårne jeg har besøgt. Generelt er priserne helt i bund i KL, og jeg kan se mange ting på markedet være 20-50% billigere end i Thailand - og endda med et større og bedre udvalg. Lidt en blanding af Khao San Road og Phuket... med 5-10 år gamle priser. "Me like..." ;-)

Det eneste som er lidt dyrt er massage - og jeg er blevet for forvænt til at betale næsten 100 kr. for en times fodmassage. Jeg håber det bliver billigere rundt om i landet?! Andre let genkendelige prisparametre : Stor Big Mac menu hos McDonald's = 15 kr. og 1½ l. Coca Cola hos 7-11 = 3,50 kr.

Så det var faktisk først torsdag det hele gik galt... Jeg startede med at tage til Petronas Towers kl. 8.30, da billetterne op til Skybridgen som forbinder tårnene - godt nok er gratis (overraskende!) men til gengæld bliver der kun uddelt et begrænset antal pr. dag. Da jeg kom dertil blev jeg dog mødt med et skilt, at pga. fejringen af Hari Raya (som er afslutningen på muslimernes fastemåned ramadan) var Skybridgen lukket i 5 dage. "Sjovt nok" lige de 5 dage jeg er i KL... stor nedtur !!!

Værre blev det, da både Masjid Negara moskéen, Islamic Arts Museum, National Museum, Aquaria KLCC og Masjid Jamek moskéen alle viste sig OGSÅ at være lukket pga. Hari Raya - moskéerne dog kun for 'ikke- muslimer'. Det eneste på min liste jeg fik set var den gamle hovedbane gård. Godt man er tog-nørd, så man i det mindste kan værdsætte det! Så gav jeg op, tog hjem til mit hotel... og var lidt træt af Islam. Ville trøste (hævne?) mig ved at spise BigMacs på McDonalds, men de serverer ikke oksekød under Hari Raya. Sagde pænt nej tak til McChicken og Filet O'Fish (som jeg ellers elsker - og her koster de kun 6 kr.!!!) og fik i stedet oksekød hos en lokal kineser. Eller han sagde ihvertfald at det var okse...

Om eftermiddagen ville jeg så besøge Lake Gardens, som skulle være en smuk sø med bloster-, fugle- og sommerfugle-park - ud fra devisen : Man kan da for pokker ikke lukke en sø, vel? Nej, det kan man ikke, men man kan lade det høvle ned fra himlen med vand, så enhver tanke om at forlade hotellet blev skudt i sænk. Jeg gik i seng - sur og tøsefornærmet, og dagen er nu officielt bogført som "KL Sorte Torsdag" ! :-)

Idag vågnede jeg så op med snot i hele hovedet (havde glemt at justere air-con'en) og mere regn. Så nu har jeg helt officielt givet op. En udflugt ned efter aftensmad, og så bliver jeg ellers på hotellet resten af dagen.

Du kan se lidt kedelig regnvejrs-video her :

Min snusfornuftige ældste niece smed så lige mit eget udtryk tilbage i hovedet på mig (da jeg brokkede mig på Skype) : "Jamen, så er der jo noget at komme tilbage til!". Tak 'Kloge Åge', men det var jo meningen at det skulle være KL : Been there, done that!

Sådan skulle det altså ikke gå... det bliver bedre i Singapore!