søndag den 25. marts 2007

Den Trans-sibiriske Jernbane Irkutsk>Ulaanbaatar


Allerførst - så har jeg nu opdateret med flere billeder fra Bajkal-søen. Jeg kunne sagtens lægge langt flere ud, for det er virkelig et helt fantastisk sted - og bestemt et sted jeg meget gerne vil tilbage til !!!

Men vi skal jo videre... så fredag aften forlod vi Irkutsk, og satte os til rette i bumletoget mod grænsen. Denne gang var jeg i kupe med 2 x Sarah og Elisabeth, og vi hyggede os rigtigt på turen. Toget stoppede MANGE gange, og kørte samtidig ufatteligt langsomt. Da vi endelig kom til grænsen tog det så lige 6 timer og 20 min. at få ordnet de praktiske ting på den russiske side. Turen gennem ingenmandsland tog ca. 1 time, og så var vi klar til at gentage hele processen på den mongolske side : Pas skulle tjekkes, visa skulle stemples, bagagen skulle gennemrodes, og toget skulle systematisk tjekkes fra top til tå. Det tog faktisk kun ca. 2,5 time på den mongolske side, så vi var glade da vi begyndte at køre. Glæden var dog kort, for efter kun 1 minut viste det sig, at nu var der pludselig noget galt med vores vogn. Det betød at vi hu-hej skulle over i et andet tog, og så måtte de begynde at flytte rundt på folk der. Det tog noget tid, men det lykkedes dog til sidst :-)

Noget trætte ankom vi søndag morgen kl. 7 til Mongoliets hovedstad Ulaanbaatar - efter 34 timer på toget...