onsdag den 28. marts 2007

Ger-camp Mongoliet

Mandag satte vi kursen mod Terelj nationalpark ca. 100 km. fra Ulaanbaatar. Her skulle vi bo 2 dage i en ger-camp (teltlejr). Efter vi var kørt ind i nationalparken, stoppede vi ved en stenbunke i vejkanten. På ægte mongolsk tradition, skal man gå 3 gange rundt om den (med uret) mens man for hver omgang kaster en sten på bunken. På denne måde får man held og lykke på sin fremtidige færd, og det kan man jo altid bruge...

Vi ankom til camp'en og igen delte jeg med 2 x Sarah og Elisabeth. Vi havde hygget os på toget, og det gjorde vi bestemt også her. Eftermiddagen var til fri afbenyttelse, så vi kravlede en tur op i bakkerne omkring vores camp. Herfra havde man bare et rigtigt godt udsyn, som man faktisk har overalt i Mongoliet. Jeg er stadig overrasket over hvor bjergrigt landet er, og den sne der er tilbage pynter jo bare! Jeg kunne have fyldt alle mine hukommelseskort til mit kamera med billeder herfra - der var bare så smukt !!!

Om aftenen spiste vi dejlig mad i madteltet, og der blev hygget senere i ger'en. I midten af teltet står fyret, som bliver fyldt op med brænde et par gange i løbet af natten. Det betyder så at temperaturen stiger til over 40 grader, for så gradvist at fald igen til ca. 15 grader. Denne proces gentages som sagt et par gange på en nat.

Tirsdag var vi på besøg hos en nomadefamilie, og vi fik set og hørt om deres liv i bjergene. Det var spændende. Bagefter var vi på en 2 timer ridetur på hest. Det var en lang tur, men i de omgivelser glemmer man helt tiden, og jeg kan med stolthed sige, at JEG ikke faldt af... ;-)

Vi var også på klatretur i bjergene, og så "skildpadde-klippen". Hvis I ser billederne derfra, så kan I selv regne ud hvorfor den hedder det !

Om aftenen spiste vi igen i lejren, og bagefter spillede vi forskellige spil. Heriblandt det lokale "knockles" - som jo betyder knoer. Det hedder det, fordi brikkerne er lavet af knoer fra geder. Der er forskellige muligheder med disse "brikker" og vi fik prøvet dem alle. Det blev også tid til kortspil, vodka m.m. - så det blev sent før vi kom til køjs i teltet. Det var i øvrigt rigtigt mageligt indrettet, med skønne senge og varme tæpper (som man altså bare ikke lige brugte når det var 40 grader varmt :-)

Onsdag satte vi efter morgenmaden kursen tilbage mod Ulaanbaatar. På vejen besøgte vi det såkaldte "black market" hvor vi kunne købe simpelthen alt. Jeg synes jeg har set store markeder i Thailand, men dette overstiger simpelthen alt !

Efter igen at have tjekket ind på Hotel Negdelchin fik vi frokost på Nomades restaurant, som ligger i forbindelse med hotellet. Senere blev der handlet souvenirs, skrevet postkort m.m. før vi kl. 19 var til en forestilling med traditionel mongolsk sang og dans. De var iført flotte kostumer, og det var mægtigt spændende at se - og bestemt meget anderledes.

Efter det, spiste vi aftensmad på en koreansk restaurant. Der blev bestilt en masse forskellige retter, og så var det ellers bare med at hugge til. Nu skal jeg i seng, for i morgen kl. 08.05 afgår toget til Beijing. Det bliver den sidste del af turen med den trans-sibiriske (eller rettere trans-mongolske) jernbane, og dermed også et farvel til min VodkaTrain gruppe. Det bliver lidt underligt, for vi har virkelig haft det sjovt. Jeg må huske at lave et særskilt indlæg om VodkaTrain inden alt for længe.

Turen til Beijing tager ca. 1½ dag, og på turen skal vi bla. skifte hjulsæt, da sporbredden er forskellig fra Mongoliet til Kina. Det er noget jeg glæder mig meget til, og man kan normalt få lov at blive ombord og se det ske. Vi får også vores første glimt af den kinesiske mur, før vi ruller ind i Beijing.

Jeg vender tilbage når jeg er kommet til Beijing. I mellemtiden - pas godt på jer selv allesammen, jeg savner jer !!!