fredag den 23. marts 2007

Bajkal-søen

Vi ankom til Irkutsk onsdag morgen kl. 9, og blev på perronen mødt af vores honcho Koysta. Vi kørte direkte til Bajkal-søen og til vores hotel/homestead. Det tog ca. 1,5 time at komme dertil. Stedet er familieejet, og der var ikke andre der end os, da det bliver normalt kun bliver brugt i sommerperioden. Jeg blev igen indlogeret sammen med Liam (vi er de 2 eneste single fyre) - og det var helt fint.

Vi fik et skønt måltid - suppe, ris, "frikadeller" og masser af grøntsager - lige hvad vi trængte til efter "tog-mad" i mere end 3 dage :-)

Efter maden gik vi ned til søen. På nær den allersydligste del er søen stadig frossen, og vil være det til engang i april eller maj. Det er en KÆMPE sø, så man føler sig noget lille, når man går ud på den. Vi benyttede selvfølgelig lejligheden til at "skøjte" rundt, og opførte os vel generelt som Bambi på glatis... ;-)

Om eftermiddagen skulle vi køre ægte sibirisk husky-hundeslæde. Der var ikke andre som meldte sig til at køre først - så det gjorde jeg. Det første stykke ned af bakke sad jeg på slæden, mens instruktøren stod bagpå mederne og styrede. For foden af bakken byttede vi, og så var det ellers min tur. Jeg skal hilse og sige, at en sådan slæde kører temmelig stærkt, så det var bare med at holde fast !!!
Det er klart noget af det vildeste - og sjoveste - jeg til dato har prøvet. I starten var jeg lidt nervøs for at falde af, men den sidste halvdel af den 5 km. lange tur tog jeg i flot stil. Der var masser af sving og bump på turen, men det var helt ubeskriveligt! Turen kostede ca. 200 kr. og varede vel 10-15 minutters tid - det skal jeg helt sikkert prøve igen... :-)

Vi fik fisk til aftensmad - jeg fik den lokale greyling - som smagte fantastisk. Der blev drukket en smule den aften, men vi var alle trætte da vi kom i seng. Men det havde været en fantastisk dag!

Torsdag gik vi en tur på ca. 1,5 time til en mole længere sydpå. Herfra var vi med hovercraft (svævebåd) på søen i 1/2 time. Vi ræsede rundt på både sne og vand, og det var sjovt. Det var en lille båd, så vi kunne kun være 6 ombord af gangen, men så gik det til gengæld også stærkt ! :-)

Bagefter gik vi til det lokale skiområde. Her blev der ski'et et par timer, men løjpen var ikke så god. Men man havde en fantastisk udsigt fra toppen, og bare turen op med stoleliften var fantastisk. Flot udsigt over søen.

Da vi kom tilbage var der tændt op i saunaen, men det holdt jeg mig dog fra. Om aftenen spiste vi middag på vores homestead, og så blev der ellers hygget, snakket, drukket og spist. Vi var dog i seng omkring midnat, for vi var noget trætte efter en lang, men rigtig god dag...

Fredag pakkede vi sammen, og kørte til Irkutsk. Her har vi gået lidt rundt i byen, som virker noget kedelig. Vi har spillet pool og fået frokost, og nu sidder jeg så på en internet cafe og skriver dette. Om lidt skal vi ud og handle til den næste del af tog-turen, for i aften kl. 21 går turen mod Mongoliets hovedstad Ulaanbaatar. Turen tager ca. 36 timer, så det inkluderer 1 dag og 2 nætter ombord.

Jeg håber I alle har det godt. Pas godt på jer selv til vi ses...