søndag den 4. maj 2008

Seoul

Seoul er en lidt mærkelig størrelse. Den er mere Hong Kong/Shanghai end Bangkok… og så alligevel ikke! Byen er nem nok at finde rundt i, takket være et godt udbygget metronet. Samtidig har de fleste taxaer et smart system, hvor man straks får stukket en telefon i hånden af chaufføren. Så fortæller man et bureau i den anden ende hvor man skal hen (på engelsk, japansk, tysk m.m.) og så oversætter de det til koreansk så chaufføren ved præcis hvor han skal hen. Et system (gratis for kunden) som ville være smart andre steder!

Jeg fandt nemt til mit hostel, som ligger meget centralt i Seoul. Det er hyggeligt nok, men der bor kun koreanere og japanere i øjeblikket og ingen taler engelsk. Tirsdag og onsdag lå jeg lidt brak, og bevægede mig kun ud for at spise og købe lidt drikkevarer til køleskabet. Torsdag besøgte jeg det flotte Korean War Memorial, som tydeligt viser det delte Korea. Et tema som går igen mange steder i byen. Jeg besøgte også Seouls World Cup Stadion som blev brugt til VM slutrunden i 2002. Det er også blevet til et besøg i den olympiske park, og så tog jeg turen op i N Seoul Tower som ligger på Namsan bjerget. Herfra har man en super udsigt over Seoul, og man begynder at forstå præcis hvor stor byen er. For foden af tårnet er et hegn som er overplastret med hængelåse. Meningen er, at man besøger stedet med sin udkårne, låser en hængelås fast — og så længe den bliver siddende dér, vil man forblive sammen. Sødt, ikke? :-)

Fredag stod i Korea krigens tegn. Jeg tog til grænsen mellem Syd og Nord Korea — den såkaldte demilitariserede zone (DMZ). Første stop var ved Dora observatoriet, hvor man nok må gå hen til muren og kigge over på den Nord Koreanske side, men man skal ca. 10 m. tilbage hvis man vil tage et billede. Det er så omvendt rimelig besværligt pga. muren… hmmm… mærkeligt! Det skulle dog hurtigt vise sig, ikke at være det mest mærkelige den dag!!! Turen gik videre til ”Den 3. tunnel” som Nord Koreanerne gravede/sprængte under grænsen, for at bruge til en invasion af Syd Korea. Tunnelen som løber i en dybde af 73 meter (gennem granit) blev opdaget i 1978. I alt er fundet 4 lignende tunneller. Vi besøgte også den flotte nye togstation, som er klar hvis der på et tidspunkt bliver blødt op i forholdet mellem Syd og Nord. Det mærkeligste var dog at besøge Panmunjom, en delt landsby som ligger midt på grænsen. Det er her man har afholdt fredsforhandlinger, og grænsen går bogstaveligt midt ned igennem skrivebordet. Syret oplevelse, med soldater i kampstilling få meter fra hinanden. Man skal underskrive en erklæring til FN om, at man opholder sig der på eget ansvar… meget underlig oplevelse. Det bliver spændende om jeg kommer dertil fra ”den anden side” når jeg tager til Nord Korea?!

Lørdag var jeg på en gratis tur arrangeret af den lokale turistforening. På mit hostel sagde de, at der altid er vesterlændinge med… og det var der da også. Mig ! … og så en busfuld koreanere og japanere :-)
Vi besøgte bla. det nye flotte National Museum, Namsan park, Dongdaemun og var til modeopvisning. Alt i alt en hyggelig dag.

I dag har jeg bla. besøgt det gamle royale palads og Jogyesa templet. Her til aften har jeg været til den årlige ”Lotus lanterne festival parade”. 2½ time med danse- og sanggrupper, flotte lanterner, figurer, vogne osv. Skægt og vildt underholdende. Det anslås at ca. 100.000 personer deltager i paraden og endnu flere kigger på langs ruten… og det skal nok passe.

Du kan se videoklip fra paraden her :

I morgen skal jeg med hurtigttoget KTX til Busan i det sydøstlige Korea. Det kører med over 300 km/t. så turen tager blot 3 timer! :-)