søndag den 25. maj 2008

Japanske tog...

Det måtte jo komme…Et indlæg om de japanske tog - og så et par enkelte bemærkninger om landets sporvogne! :-)

Meget af det jeg vidste om Japan i forvejen handlede om deres tog — specielt hurtigtogene Shinkansen eller "bullet train". Hvad jeg ikke vidste var, at jernbane nettet i Japan er delt op mellem 6 forskellige selskaber, som hver har deres geografiske område. De er dog samlet under "paraplyen" Japan Rail (JR), hvilket gør togrejser i Japan meget enkle. Som udlænding kan man købe flere forskellige togpas, som har gyldighed indenfor et bestemt begrænset område — eller et JR Rail Pass som gælder til alle JR tog i Japan (dog med undtagelse af Super Shinkansen "Nozomi"). Udover JR er der nemlig også en masse private togselskaber som har deres egne linier, spor m.m. — og her virker JR passet så ikke. Men da de fleste private linier er et supplement til JR’s linier, så er det kun relativt få steder, man IKKE kan komme til med et JR-tog. Jeg må også tilføje at alle mine tog har kørt på det præcise minut-tal, hverken ét minut for tidligt eller for sent !

JR passet sælges kun til udlændninge på midlertidigt besøg i Japan, og kan kun købes udenfor landet. Jeg havde derfor købt mit hjemmefra inden afrejse for 2.350 kr. med 14 dages gyldighed. Når man så kommer til Japan, tager man sin voucher og sit pas med på stationen, og så får man udleveret sit togpas dér. Herefter kan man så rejse alt det man vil indenfor gyldighedsperioden. Man kan både vælge at rejse uden pladsreservation eller gratis at reservere plads i de tog man ønsker. Udover de "lange stræk" mellem byerne i landet, så opererer JR også mange af de lokale og regionale tog i byerne, hvor man altså også kan rejse gratis.Et rigtigt smart system, som nemt kan spare én rigtig mange penge. Jeg har regnet ud, at de rejser jeg har fortaget, kostede ca. 3 gange så meget som det jeg gav for passet, så for mig har det været en super deal !!!

Selve togene er selvfølgelig også noget for sig selv. Shinkansen (bullet) togene kører på særskilte spor, og har kun begrænsede stop. Hastigheden ligger omkring de 300 km/t. på toppen, men togene kan faktisk køre væsentlig stærkere. Der findes flere forskellige typer Shinkansen tog,og nogle stopper kun få steder (som Nozomi), mens andre stopper ved alle Shinkansen stationer. Man har altid god plads, dejlige sæder og god service ombord. Der er selvfølgelig masser af automater hvor man kan købe kolde og varme drikkevarer, og så kommer stewardessen rundt med vognen ca. en gang hver ½ time. Både stewardessen og konduktøren stiller sig i øvrigt altid først op forrest i vognen og bukker… ja, de er høflige de japanere.

Næste klasse er Limited Express togene, som kører på JR’s almindelige skinnenet, men som kun har få stop undervejs. Herefter følger de ordinære Express tog som gør flere stop, og som rosinen i pølseenden er så de helt ordinære regionale og lokale tog, som for nogens vedkommende snegler sig afsted. Det prøvede jeg på Hokkaido, hvor mit Hokuto tog nærmest minder om Skagensbanen.

Alt i alt har det for en inkarneret tog-nørd været fedt at prøve så mange (forskellige) tog her i Japan, og selvom jeg jo altid foretrækker at rejse med tog, så har det været en helt speciel fornøjelse her. Som en lille bonus kan du her se to klip fra tog, hvor jeg viser hvordan japanerne smart har løst problemet : "Jeg kan ikke li’ at køre baglæns…" !

(Hvis du synes jeg puster og stønner lidt på klip nr. 2, så prøv du bare at gøre det samme som jeg gør, holde kameraet og balancen, ignorere de forundrede japanere — alt sammen imens du kører 250 km/t… :-)


Jeg må også lige komme med en bemærkning om sporvognene!Som (tog)nørd elsker jeg jo generelt alt på skinner og dermed selvfølgelig også sporvogne. Mange japanske byer har et særdeles velfungerende net af sporvogne, varierende fra bare en enkelt til mange linier. Man betaler ofte en fast pris uanset rejselængden, og ellers er f.eks. et 1- eller 2-dags kort hurtigt tjent ind. De er som rene objekter en stor fornøjelse for mig, og taler man decideret infrastruktur, så er de et glimrende alternativ (og supplement) til busser og tog. Når jeg her ser, hvordan man på så fantastisk en måde har fået integreret dem, og hvordan de små stationer (perroner) og selve skinneføringen i tracé bare fuldender gadebilledet, så kan jeg kun endnu engang undre mig over, at vi ikke har fundet plads til sporvogne i f.eks. København og Århus…