fredag den 16. maj 2008

Osaka

Jeg kom til Osaka fra Hirohima, og fandt nemt mit hotel som ligger klods op af en togstation. Nå ja, det holder jo ikke mig vågen om natten og så er det billigt — kun 100 kr. i døgnet for et lille værelse. Jeg tog til Umeda Sky Building, for at danne mig et indtryk af byen ovenfra. Man skal med en slem glaselevator derop, og som om det ikke er nok, så er de sidste 5 etager med glasrulletrappe på tværs af bygningen. For én med højdeskræk : FØJ !!! :-)

Du kan se klip af turen derop her :
http://www.youtube.com/watch?v=CCgsqes65n4 (elevator)
http://www.youtube.com/watch?v=T4she7Ckjq4 (rulletrappe)

Endelig helt deroppe kunne jeg så nyde udsigten, men det var overskyet og småregnede, så hele oplevelsen var sådan bob-bob. Men jeg blev deroppe imens det blev mørkt, og byen er da meget køn om natten.

Osaka by night :
http://www.youtube.com/watch?v=IPXKQ1wl-lk

Onsdag gav jeg mit kamera og ikke mindst min guidebog ”fri” det meste af dagen. Jeg bestemte mig for bare at gå lidt på må og få, så tage metroen et par stop osv. Det fik jeg det meste af dagen til at gå med, og selvom jeg kun har meget lidt anelse om hvad jeg har set, så har jeg bare i den grad gået og suget indtryk til mig ! :-)

Torsdag tog jeg til Universal Studios, som foruden Los Angeles og Orlando også findes her i Osaka. Det er en moderne temapark med forlystelser relateret til deres film. Det betyder, at man kan komme på cykeltur med ”E.T.”, tage en sejltur med ”Dødens Gab”, flygte fra T-Rex i ”Jurassic Park” eller tage med ”Tilbage til fremtiden” i en DeLorean tidsmaskine. Super skæg og ballade - og takket være et kø system de kalder ”Single Rider” kan folk, der som jeg er alene, komme forrest i køen og blive proppet ind for at fylde en vogn eller båd op. På den måde undgik jeg de fleste steder at stå i en timelang kø, men kom oftest til på under 10 min. :-)

Du kan se et klip fra "cykelturen" med E.T. her :
http://www.youtube.com/watch?v=y5sloJAmX_E

Nu går turen videre til Kyoto… og så venter måske SUMO i Tokyo ???