fredag den 8. juni 2007

Sapa

Sapa ligger i det nord-vestlige Vietnam, tæt på grænsen til Kina, og jeg kom hertil med toget fra Hanoi. Eller mere præcist kom jeg med toget til Lao Cai, som er grænsebyen til Kina og samtidig den nærmeste stationsby - 38 km. fra Sapa. Jeg var med det lækre turisttog - med aircondition, bløde senge og rigtige toiletter ombord... :-)
Jeg valgte at bo et af de "dyre" steder her i Sapa (10$ pr. nat), da jeg gerne ville bo et sted med udsigt til bjergene. Det fik jeg bestemt også - på stedet med det charmerende navn : Darling Hotel. Dejligt værelse med balkon og skøn udsigt, og så har hotellet en lækker (og kølig) swimmingpool - super velegnet til en frisk morgendukkert - eller efter en lang svedig dag. Det er fantastisk at sidde på sin balkon når tågen kommer rullende ned fra bjergene igennem dalen. På få minutter kan det gå fra helt klart vejr, til den mest intense ærte-suppe man kan forestille sig.

Jeg lejede en motorcykel, og der er masser af små landsbyer omkring Sapa, så man kan sagtens cruise rundt her et par dage. De fleste af disse "hill-tribe" landsbyer er frygtelig turistprægede, men man kan godt få et rimeligt indblik i livet her alligevel. Desværre medfører al denne turisme ikke kun positive ting. Der er masser af affald, børn der tigger osv. - og så har de lært at kræve penge fra turisterne for f.eks. at tage billeder. Noget, jeg kategorisk nægter! Ikke pga. beløbets størrelse, men fordi det sender et helt forkert signal. På den måde bliver de afhængige af "turist dollars" i stedet for at gå i skole eller på arbejde. Det svarer til at give børn slik, selvom de ikke kender til tandbørstning...

Der er flere vandfald og grotter i området, og det er nemt (og billigt) at komme omkring på motorcykel. Man skal bare være opmærksom på de sædvanlige huller i vejen - og ikke mindst løsgående dyr. Det involverer alt fra høns over hunde til køer - for som der poetisk står i min guidebog : "Cause if you hit a cow - you will both be hamburger!"
Tram Ton passet var en oplevelse at passere. Det er Vietnams højeste bjergpas, og så ligger det på vejen mellem Sapa og Lai Chau. Sapa er Vietnams koldeste sted, mens Lai Chau er det varmeste og passet er skillelinjen. Da jeg kom kørende fra Sapa regnede det, blæste en pelikan eller to og temperaturen var nok omkring 15 grader. 500 meter efter passet skinnede solen, ingen vind - og nok omkring 10 grader varmere... meget specielt!
Selve Sapa er en hyggelig lille by. Det er en gammel fransk bosættelse, så der er rigtig mange her der taler fransk (foruden engelsk). Der er en hyggelig sø midt i byen, men meget af livet er centreret omkring 'turistgaden' hvor de fleste hoteller ligger. Mit hotel ligger dog heldigvis i den modsatte ende af byen, i fredelige og rolige omgivelser.

Det har været et par hyggelige dage heroppe i bjergene. Specielt har jeg nydt den kølige temperatur, især om aftenen og natten. Men nu går turen tilbage til Hanoi - og derfra sydpå...