søndag den 3. juni 2007

Halong Bay


Jeg indrømmer gerne, at jeg har et skræmmende dårligt kendskab til Vietnam. Men ét af de steder jeg dog kendte på forhånd - var Halong Bay. Mange sammenligner det med Phi Phi & Krabi i Thailand samt Guilin & Yangshou i Kina, og det forstår man udemærket godt, når man har været her. Det er de samme kalkstens formationer og ankomsten til Halong Bay minder meget om den til Phi Phi øerne.

Jeg tog med bus fra Hanoi til Halong City, hvorfra man sejler videre ud til de forskellige øer. Båden til Cat Ba Island tog ca. 4 timer, men vi stoppede også flere gange undervejs - bla. ved Hang Thien Cung drypstenshulen - samt for at spise frokost ved en af de flydende restauranter. Efter ankomsten til Cat Ba Town, tjekkede jeg ind på et hotel lige midt på havnefronten. Jeg blev der dog kun én dag, da jeg synes det var lidt for dyrt (alting er jo selvfølgelig relativt). Dagen efter flyttede jeg lidt hen af havnen, og bor nu på et skønt værelse med balkon, bad/toilet, aircondition, satelit-tv, køleskab og morgenmad - for den fyrstlige pris af knap 40 kr. i døgnet. Beliggenheden er skøn, og byen "dør" rimelig tidligt om aftenen - omkring kl. 23 - så der er fred og ro når man skal sove. Undtagelsen er lørdag, hvor antallet af mennesker i byen 5 eller 10-dobles, og der kommer godt gang i karaoke maskinerne.

Det meste af tiden går ellers med at trave forbi alle turistboderne på havnefronten - på vej til eller fra stranden. Der er 3 strande omkring Cat Ba Town - Cat Co 1, 2 & 3. De ligger ved siden af hinanden ca. 1 km. fra centrum af byen, og er ikke de største strande i verden. Men der er sand, vand og sol i lange baner. Temperaturen om dagen ligger mellem 30 og 38 grader - så jeg holder mig klogeligt i skyggen i middagstimerne.

I modsætning til Kina, så er engelsk særdeles udbredt her og maden er også lige efter min smag. Selvfølgelig er der også rig mulighed for vestlig mad, men jeg har faktisk savnet mine ris og nudler... og man kan selvfølgelig få masser af fisk her. Jeg har taget et par ture med båd rundt omkring i Halong Bay. Heldigvis på de dage hvor det har været delvis overskyet, ellers ville det nok have været en rigtig "steger". Det er hyggeligt at stoppe ind ved små grotter og fjerntliggende strande.

I morgen tidlig går turen tilbage til Hanoi, og derefter videre mod Sapa i det nordvestlige Vietnam.