torsdag den 9. oktober 2008

Singapore

Efter mit lettere mislykkede ophold i Kuala Lumpur, så jeg frem til gensynet med Singapore. Jeg var der i 3 dage med Robert tilbage i 1995, men det er jo mange år siden. Når man flyver fra KL med Malaysia Airlines, så kan man tjekke ind på hovedbanegården KL Sentral - også mange timer før éns flyvetur. Så kan man få det bedste ud af de sidste timer i byen. Man behøver således ikke selv slæbe sin bagage ud til lufthavnen, stå i kø til tjek-ind, men kan nøjes med at dukke op ca. 45 min. før afgang, så der lige er tid til immigrationen og security check. Det er smart, og gav mig bla. mulighed for at blive klippet og få noget frokost, efter at jeg havde tjekket ud fra mit hotel.

Ved ankomsten til Singapore tog jeg metroen ud til området ved Spottingswoode Park, hvor jeg havde booket et værelse på et Bed & Breakfast.Det er faktisk penthouse lejligheden på 25. etage der er lavet om til B&B,og der er rigtig hyggeligt. Der var endda (for 1. gang på denne tur) udenlandske kanaler på tv'et, så jeg kunne både se Discovery, BBC og Star Movies - ren luksus! Aftensmaden bestod af maggi goreng på den gamle nærliggende banegård! :-)

Næste dag tog jeg til Marsilling metrostationen, hvor jeg havde booket værelse på Hostel One66. Det er midt i et beboelseskvarter, hvor en lejlighed er konverteret til et særdeles hyggeligt lille hostel. Der er et stort dorm-room med 10 senge, et rimelig stort køkken og så "værelset" i hjørnet, som Camilla og jeg havde booket. Værten Yang var flink og hjælpsom med lokalinfo, der var varmt vand, gratis internet og tøjvask - så det var lige som det skulle være. Jeg tog ud i lufthavnen og mødtes med Camilla, og vi tog en taxa tilbage til vores hostel. Om aftenen spiste vi på det lokale madmarked, og vi fik sludret en del inden vi gik i seng.

Vores hostel lå meget tæt på den zoologiske have, så mandag morgen tog vi en taxa derud. Af zoologiske haver at være, er den helt sikkert i top, men der er dog stadig dyr som ikke har meget plads! Vi fik set en hel del forskellige aber, både hvide tigre og næsehorn og en masse andre dyr. Komodo varanerne så vi desværre ikke noget til. Efter lukketid gik vi over til 'Night Safarien' som ligger lige ved siden af zoo. Her så vi først et ret underholdende show med forskellige dyr, og tog derefter en lille tram rundt i parken. Det er flot lavet med rimelig diskret spot på dyrerne, og man kan se både løver, tigre, næsehorn og elefanter rimelig tæt på vognen. Alt i alt en lang, men god dag... fyldt med dyr!

Tirsdag morgen tog vi metroen til "downtown" Singapore - dvs. Orchard Road. På det tidspunkt begyndte det at regne (meget), så vi krøb i læ i et af stormagasinerne. Camilla fik shoppet lidt, og da det havde regnet af, fortsatte vi ned ad Orchard Road til Raffles Hotel. Så imponerende synes jeg nu heller ikke det er (udefra ihvertfald), men det er forhåbentlig anderledes indenfor. Men både dresscoden og en startpris på værelserne på 3.000 kr. forhindrede os i at komme indenfor.

Vi gik videre ned forbi St. Andrews Cathedral ved City Hall til Thian Hock Keng Temple midt i Chinatown. Navnet på templet betyder 'himmelsk glæde' og var da meget pænt. Men jeg er jo blevet en anelse "tempel træt" (foruden kræsen) efter eksempelvis Kina og Japan. Vi tog videre til Sentosa, som er en ø beliggende få hundrede meter fra fastlandet. Der er nu bygget en monorail derover, så vi kunne undgå kabelbanen. Camilla har nemlig - som jeg selv - højdeskræk.

Vi tog først til Dolphin Lagoon, hvor vi så søde pink delfiner give et lille show, og til Underwater World - der udover den fancy undervands tunnel og nogle legesyge rokker - ikke har så meget andet at byde på. I Lonely Planet lokkede de med et 'Carlsberg Sky Tower' - men da vi kom dertil, viste det sig nu at være sponsoreret af det lokale ølmærke 'Tiger Beer' i stedet - ak ja! Udsigten fra det 131 m. høje tårn fejlede dog ikke noget, og for engang skyld var jeg jo sammen med én der faktisk nød det mindre end jeg. Vi kom dog sikkert ned fra det roterende tårn, som er fuldstændig magen til det i Legoland og Ocean Park i Hong Kong. På vej tilbage gjorde vi et stop ved en stor oplyst statue af Singapores vartegn og beskytter : The Merlion! Halv havfrue/halv løve - hmmm...

Du kan se lidt delfin show her : http://www.youtube.com/watch?v=CxY5rqpiit0

Noget trætte nåede vi hjem til vores hostel kl. 22, men det blev sent før vi faldt i søvn. Onsdag tog vi metroen til Changi Airport og fløj med Malaysia Airlines til Kota Kinabalu på Borneo, efter en mellemlanding i Kuching. Det er på den malaysiske del af Borneo. Nu står den på natur... og dyr! :-)