tirsdag den 29. maj 2007

Hanoi

Jeg havde booket 3 overnatninger på et hotel i det gamle kvarter i Hanoi, og de hentede mig endda gratis i lufthavnen. Den første dag gik jeg lidt rundt i byen og var bla. på Dong Xuan (nat)markedet. Dagen efter havde jeg booket en "Hanoi 1-dags tur", hvor man får set en masse af de store attraktioner. Vi startede selvfølgelig med at køre til Ho Chi Minhs mausoleum, hvor man - efter at have ventet i en kilometer lang kø i en times tid - får lov til (meget hurtigt) at passere forbi liget, som afgjort ligner en voksfigur - endda mere end Lenin! I samme kompleks finder man også et mærkværdigt museum dedikeret til samme tidligere præsident og grundlægger af Vietnams kommunistparti. Ved siden af museet står "One Pillar Pagoda" fra omkring år 1050. Det er dog en kopi man kan se idag, da franskmændende ødelagde den originale i 1954.

Derefter gik turen videre til flere museer - bla. Museum Of Ethnology, hvor man kan lære meget om de mere end 50 forskellige minoritetsfolk der lever i Vietnam. Det blev naturligvis også til en del templer og pagoder - f.eks. Temple Of Literature, grundlagt i år 1070 af kejseren - og Ngoc Son temlpet på en lille ø midt i Hoan Kiem søen midt i byen. Adgangen til templet foregår via broen Huc - som betyder "stigende sol". Turen hjem til hotellet foregik med en af byens Cyclo's - en slags Christiania cykeltaxa.

Jeg var også i teatret og set "Water Puppets" - og det var en skæg oplevelse. Dukkeførerne står bag et forhæng i en pool med vand, og styrer så dukkerne via stænger, snore m.m. Det hele er rigget op, så f.eks. dragerne kan spy ild og vand - meget imponerende!

Og så lidt om trafikken : Jeg synes at jeg har oplevet vanvittig trafik før - f.eks. i Bangkok. Men jeg har aldrig oplevet trafik som i Hanoi, specielt hæren af motorcykler er noget der skal opleves. De få lyskryds der findes, bl<x>inker for det meste bare gult, så der findes ikke nogen naturlige stop i trafikken. Så når man skal krydse gaden, nytter det altså ikke at man står pænt og venter på et hul, for det kommer simpelthen ikke! I stedet tager man en DYB indånding, og med rolige og bestemte skridt begiver man sig så ud i trafikken. Meningen er så, at motorcyklisterne tilpasser sig tæt højre og venstre om dig, så det eneste man bare IKKE må gøre, er at begynde at løbe eller at stoppe op - for så er man simpelthen toast !
Det tog altså noget tid før jeg turde gøre det...

Du kan se lidt Hanoi "trafikvideo" her :
http://www.youtube.com/watch?v=0ZIpwk2Z5iY

Jeg vil godt lige understrege, at det her bestemt ikke er noget specielt travlt sted, og mange steder er det meget værre...

Nu tager jeg videre til (forhåbentlig) sol og strand - nærmere betegnet Halong Bay.