onsdag den 9. maj 2007

Dali

Jeg har virkelig nydt mine dage her i Dali. Byen er fuld af turister, og tidligere var det primært backpackere som besøgte stedet. Nu om dage kan man flyve hertil (det gjorde jeg) og det er endda også muligt at tage toget til Dali - eller rettere til New Dali, som ligger 18 km. fra Old Dali. Det åbner selvfølgelig op for mange andre turister, og man ser både tur-grupper og masser af kinesiske turister her.

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg virkelig godt kan li' denne by! Efter knap 6 uger i Kina, er det rart at komme til et sted, hvor der er en hel del som forstår engelsk, og jeg har sat stor pris på at kunne få american breakfast, tunsandwiches og lasagne - efter mange uger med udelukkende kinesisk mad...

Jeg har brugt det meste af min tid på at slendre rundt i byen, som bestemt ikke er stor. Man kan krydse byen på under en halv time, og store dele af byen er gågader. Handlen er koncentret omkring Hu Gou Street - eller som den er bedre kendt af de lokale : Foreigner Street :-)

Jeg tog lokalbussen ned til Caicun Village ved bredden af Erhai Lake (Øre-formed sø), og sejlede til "Sky Mirror Pavilion" på den modsatte bred og derefter til Jinsuo Island. På turen mødte jeg 4 kinesere, som jeg hurtigt blev venner med. Det startede selvfølgelig med det obligatoriske billede - og nej, jeg havde ikke min lækre hat på! Jeg vil tro, at jeg nu figurerer i mellem 50 og 100 fotoalbums rundt omkring i Kina. De ville meget gerne "følges" med mig og snakke undervejs, og det var selvfølgelig helt i orden. Den ene piges engelsk var faktisk forbavsende godt, og vi tilbragte nogle hyggelige timer sammen.

Jeg har også været oppe på Zhonghe bjerget vest for Dali. Tidligere havde man kun en eneste mulighed, og det var at følge de små stier på en temmelig hård klatretur op til Zhonghe templet. For få år siden byggede man så en stolelift, og jeg mener at de 40 kr. som turen koster retur - er givet rigtig godt ud. Jeg snakkede med flere deroppe som havde brugt 2-3 timer på turen fra Dali, og det havde været HÅRDT! Turen med stoleliften er iøvrigt den suverænt længste jeg har prøvet endnu. Ikke mindre end 25 min. tog det at nå toppen, hvorfra man har en fantastisk udsigt over Dali og Erhai Lake.

Jeg har også set De 3 Pagoder, hvor man har lavet et helt "scenic area" med flere nye templer, pagoder og pavilioner - og så koster det pludselig 10 gange så meget at komme ind, som før. Smart - eller for smart ?!

I morgen tager jeg videre til Lijiang, som ligger ca. 160 km. nord for Dali. Jeg kunne godt bruge et par dage mere her i byen på vejen tilbage, men nu må vi se om der bliver tid...