lørdag den 19. maj 2007

Yangshuo

Yangshou er en lille perle i Kina. Backpackere har rejst hertil igennem mange år, og det forstår man udemærket godt når man er her! Stemningen er afslappet og tilbagelænet, og landskabet er enestående - med masser af bakker, floder og skøn natur. Jeg tog turen op til Moon Hill, og selvom jeg ikke talte efter om de 1.251 trin som Lonely Planet angiver er rigtigt eller ej - så føltes det nu sådan! Der er dog en skøn udsigt deroppe fra, så det er afgjort turen værd. Jeg havde valgt at leje en el-scooter at køre rundt på, så turen gennem rismarkerne ikke blev for hård. Ja, jeg er lidt af et luksus-dyr, jeg ved det godt... :-)

Jeg har bevidst valgt at bo på et hostel som ligger 5 minutters gang fra "West Street" - som er gågade området i Yangshou. Det er primært her de vestlige restauranter og barer ligger, og selvom byen (absolut!) ikke kan sammenlignes med Lijiang, så er der nu også rimelig gang i den om aftenen her. Det er derfor skønt at bo lidt væk fra alt det - i fred og ro! Mit hostel bliver kørt af 4 unge kinesere som har taget en stor chance, og har åbnet deres eget sted - uden hjælp fra familiens penge, et særsyn i Kina.

Det er også blevet til flere ture rundt i området, som byder på mange naturoplevelser. En aften var jeg til skarvfiskeri på Youlong floden! Skarven dykker ned og fanger en fisk, så snupper fiskeren fuglen og får den til at gylpe fisken op i hans kurv, og så ned i vandet til en tur mere. Underholdende, men en ren turist-ting i vore dage! Ombord mødte jeg Anja fra Vejle, som ligeledes er ude på en længere rejse. Hun kommer lige fra Hong Kong, så jeg kunne få nogle gode up-to-date råd fra hende om byen.

Jeg har også været på markedet i Baisha. Byerne rundt omkring Yangshou holder marked på forskellige dage, og jeg kom da tilbage til Yangshou med et par souvenirs - og en 5 kg. vandmelon :-)

I aften skal jeg med sovebus til Shenzhen - en lille sviptur på 10 timer, og efter en enkelt dag dér - videre til Hong Kong...