fredag den 11. maj 2007

Lijiang


Lijiang minder på mange måder om Dali. En lille gammel bydel - Dayan, med hyggelige små brostensbelagte gader, broer og kanaler. Byen er meget "turistet" - men stadig rigtig hyggelig. Men i modsætning til Dali, så ændrer byen fuldstændig karakter om aftenen! Alle restauranter og barer skruer helt op for musikanlægget, og man føler pludselig at man befinder sig på Ibiza! Jeg var ude og fik et par øl den ene aften, og for et par dage er det såmænd hyggeligt nok. Men jeg vil gerne indrømme, at jeg foretrækker det mere stille liv i Dali... :-)

Byen oplevede i 1996 et jordskælv, som jævnede dele af den moderne bydel med jorden - mens den gamle bydel, bygget i Naxi-stil, forblev næsten uberørt. Da man skulle genopføre byen, jævnede man faktisk flere dele af den nye del, og opførte alt igen i den gamle stil. Siden 1999 har Lijiang været på UNESCO's liste over verdens kulturarv.

Mit hostel ligger midt i den gamle bydel, så der er "gang i den" om aftenen. Mit værelse er skønt, og jeg har endda en top-moderne brusekabine - med både damp og massage stråler (og egen vandvarmer) - så der er garanti for varmt vand 24 timer i døgnet. Alt sammen for en pris på 35 kr. :-)

Jeg besøgte "Sort Drage Sø" som ligger lige nord for den gamle bydel. Herfra har man et fantastisk blik op mod Jade Snow Mountain, men desværre var vejret ikke med mig i denne omgang, og faktisk begyndte det endda at regne mens jeg var der. Jeg har derfor i fotoalbummet inkluderet et billede fra internettet, som viser hvordan der ser ud, når vejret viser sig fra en bedre side... :-)