torsdag den 3. maj 2007

Yangzi River Cruise


Jeg tilbragte 2 dage i Chongqing, mens jeg var på jagt efter den cruise båd, som skulle tage mig ned af Yangzi floden, mod de tre kløfter - og verdens største dæmning. Det regnede konstant mens jeg var i Chongqing, så jeg tilbragte det meste af tiden på mit dejlige hotel Jinjiang Inn, og på den tilstødende internetcafe.

Det lykkedes mig at bestille en billet til en af de lokale både som sejler ned af floden, og prisen på godt 1000 kr. inkl. en del af udflugterne undervejs, var en rigtig god pris. Jeg har snakket med en del som har haft tvivlsomme oplevelser med disse både, så det var med lidt bæven at jeg satte kursen mod havnen. Jeg havde bestilt en 1. klasses kahyt, som er magen til alle de øvrige kahytter, det afhænger bare af hvor mange som skal sove derinde. På 1. klasse er det 2, på 2. klasse 4, på 3. klasse 6-8 og på 4. klasse 12 : 3 lag i 4 køjesenge uden bad og toilet!!! Jeg kom ombord, og fandt en ældre kinesisk dame i kahytten, som umiddelbart ikke så tilfreds ud ved udsigten til at skulle dele med mig. Da jeg senere kom tilbage til kahytten var hun forsvundet, så jeg havde kahytten for mig selv. Den var egentlig ok, og der var endda et vestligt toilet i kahytten. Oppe på dækket mødte jeg de øvrige udlændinge ombord, som helt naturligt finder sammen. Der var Lars fra USA, Soraya fra Australien, Neil & Anna fra Irland, Gary & Poul fra England, John fra Korea, Diane, Curt, Michael & Lisa fra USA - samt undertegnede.

Vi sejlede fra Chongqing d. 29. april kl. 23, og satte kursen mod Fengdu, som er første stop - kl. 8 næste morgen. Her finder man spøgelsesbyen, som menes at være hjemsted for spøgelser og djævle. Der var en kabelbane som førte op til templerne, og det var en dejlig måde at komme derop på! Senere på dagen lagde vi til flere gange, men der blev jeg ombord. Om aftenen var vi af båden ved Zhangfei templet, og fik aftensmad på det lokale madmarked. Ombord på båden spillede vi en del kort - mest "shit head" som er en engelsk udgave af spillet "røvhul"...

Soraya, som rejste på 3. klasse (8 personer i en 6-mands kahyt!) havde tidligere spurgt mig, om hun måtte få den ledige seng i min kahyt, og det var naturligvis helt i orden - bare hun ikke brokkede sig over min snorken! Morgenen efter, var vi på udflugt til "Den Hvide Konges Palads", som primært bød på en modbydelig omgang trapper... og så kl. 7 om morgenen!

Det markerer også samtidig indsejlingen til de tre kløfter. Den første kløft er Qutang Gorge, som er knap 8 km. lang. Vejret var kanon på hele cruiset, selvom solen næsten var for stærk. Senere nåede vi til Wushan, hvor man skifter til mindre både, og sætter kursen op af en biflod mod de tre små kløfter. De vil blive helt oversvømmet når de tre kløfters dæmning er helt færdig i 2009. Overalt ser man hvide vandstands mærker, så man kan se hvad der "overlever", og hvad der forsvinder når vandet stiger. Allerede nu er vandstanden steget med mere end 145 m. - kulminerende med 175 m. i 2009.

Efter de tre små kløfter satte vi kursen tilbae mod Wushan, hvor vi var inde i byen og spise aftensmad. Morgenen efter satte vi kursen mod de to resterende kløfter - Wu Gorge og Xiling Gorge. Cruiset stopper lidt før byen Yichang, og man bliver så kørt i bus til dæmningen. Man gør flere stop, så man kan se dæmningen fra flere sider, og det er bestemt et imponerende bygningsværk : Verdens største dæmning, som kan producere samme mængde elekticitet som 18 atomkraftværker!

Jeg havde ikke booket noget overnatning i Yichang, så jeg endte med at dele et værelse på et hotel med Lars og Soraya, før jeg idag fik købt en flybillet til Kunming. Flyveturen hertil var ikke den sjoveste med turbulens, uvejr og lufthuller, men nu er jeg her. Jeg har jeg tjekket ind på mit hostel, og vil bruge de næste par dage til at udforske Kunming...