onsdag den 9. juli 2008

Manila


Det var en smule trist at sige farvel til Birgitte & Robert i lufthavnen, for det har været fedt at have selskab i 3½ uge...

Jeg tog en taxa til Malate, som er en af de gamle bydele i Manila. Jeg prøvede et par forskellige hoteller, før jeg tog et værelse på Pearl Lane Hotel. Nu har jeg boet rimelig pænt (og forholdsvis dyrt!) i Filippinerne indtil nu, så hvorfor ændre på det?!

Hotellet ligger godt placeret, bare få hundrede meter fra Manila Bay. Søndag eftermiddag gik jeg lidt rundt i området for at få en fornemmelse for byen, og endte med at spise aftensmad på Chowking. Mandag startede jeg med at besøge en travel agent, for mit visa til Fippinerne udløb nemlig den dag. Jeg må indrømme at have begået en lidt dum fejl, som ellers ikke er typisk for mig. Jeg plejer altid at have godt styr på regler osv. - så jeg kan planlægge min rejse bedst muligt. Som dansker får man (gratis) et 21-dages visum til Filippinerne ved ankomst, og da Birgitte & Robert gerne ville have mest mulig tid herude, havde vi selvfølgelig planlagt efter det. Jeg vidste også at de ikke var så meget for Manila, så jeg besluttede at tage byen på egen hånd i nogle dage og bookede derfor min billet til Taipei 3 dage efter de rejste hjem. Jeg havde så bare lige glemt at det betød mit visum udløb. I mange lande i Asien, kan man ved afrejse betale et mindre beløb i "bøde" (typisk omkring 5 US$ pr. dag man bliver for længe) - men ikke på Filippinerne. Her skal man forlænge for mindst 1 måned, og der er flere gebyrer for 'samme dag service'. Det betød at jeg måtte betale 375 kr. for bare 2 dages visum - heraf dog 50 kr. i gebyr til min travel agent for at ordne det. Ellers skulle jeg selv ned og stå i kø på immigrationskontoret, som i Manila er notorisk kendt for lange køer, korruption og meget striks dress-code : Ingen shorts, t-shirt eller sandaler - så tanken om mig i lange bukser, trøje og vandrestøvler ventende i timevis i 32 graders non-aircon... for at spare 50 kr. ??? Nej tak! Det mest latterlige er jo dog, at jeg får 21 nye (gratis) dage når jeg lander i Manila igen på vej fra Taipei til Bangkok. Rigtig smart planlægning, Michael… :-)

Da det var i orden gik jeg ad Roxas Boulevard langs Manila Bay til Rizal Park. Et åndehul i byen, med flere statuer og monumenter. Videre til Intramuros, som er den gamle del af Manila med mur omkring... og en del serværdigheder. Heriblandt Fort Santiago som ligger ned til Pasig River, samt både Manila Cathedral og San Agustin Chuch. Om eftermiddagen regnede det, men så er det godt Manila er spækket med stormagasiner som Robinsons Place - få hundrede meter fra mit hotel. 7 etager med butikker, restauranter, bowlinghal og biograf. Jeg benyttede lejligheden til at se den nye Will Smith film "Hancock", som dog var lidt skuffende. Fin blanding af action og humor, men ikke nogen vildt fantastisk film! Jeg sluttede dagen af med at nyde solnedgangen over Manila Bay.

Tirsdag tog jeg til Makati, som er det nye finansielle område i Manila. Det er ikke Hong Kong, men der er dog en masse flotte bygninger og rimelig pænt og rent. Jeg så også Manilas - forholdsvis lille - chinatown samt den kinesiske kirkegård, med store flotte ekstravagante gravsteder. Manila har et rimelig dårligt rygte, og jeg er ikke i tvivl om, at byen har mere end sin del af kriminalitet. Der er dog også pænere bydele, som er typiske for asiatiske storbyer. Jeg har ikke på noget tidspunkt følt mig utryg, men har været lidt mere opmærksom end jeg (i forvejen) normalt er. Meget handler også om at undgå at bringe sig selv i dumme situationer, og det er ikke smart at tumle fuld rundt klokken 3 om natten på jagt efter havnetrunter viftende med penge, guldkæder eller kameraer... noget sted i verden !

Nu går turen videre til Taipei i Taiwan. Jeg glæder mig til at se, om det er den kinesiske eller vestlige kultur som er stærkest her?! Jeg forventer lidt en blanding af Hong Kong og Shanghai, men nu må vi se... :-)