søndag den 20. juli 2008

Bangkok, tigrene... og Emma!


Så kom Emma ENDELIG til Bangkok !!!

Jeg må indrømme, at der er få ting jeg har glædet mig så meget til, som at få Emma på "besøg"! Det er én ting at snakke om det - specielt når det ligger langt fremme i tiden - men det er noget andet, når det er her og nu!

Jeg fløj fra Taipei til Manila og videre til Bangkok om mandagen. Jeg fik et værelse på Rambuttri Village Inn, hvor jeg tidligere har boet med bla. Birgitte & Robert. Et af de absolut fede træk ved dette sted er swimmingpoolen på taget. Det er skønt efter en svedig dag i Bangkok at kunne kaste sig i poolen. Tirsdag slappede jeg af på hotellet og skypede med Emma. Hun glædede sig meget til at skulle afsted. Onsdag vågnede jeg tidligt, og kunne så bare ligge på værelset og vente... og vente... og vente!

Til sidst stod jeg op, fik noget morgenmad og tog så bussen til lufthavnen. Emma landede kl. 14.30 - og snart efter fik jeg en sms fra hende : "Er lige landet, venter lige på én der skal følge mig ud"! Snart efter kom hun så ud, hverken betuttet eller nervøs - bare spændt på at se dette nye land. Efter en varm velkomst tog vi en taxa tilbage til byen. Ved ankomsten til hotellet spurgte hun forsigtigt : "Er her altid sååå varmt"??? :-)

Det var også pænt lunt denne dag - 35 grader i skyggen. Vi gik ned på caféen og skypede hjem, så Clara, far og mor lige kunne se hun var kommet godt frem. Det er jo langt væk at sende sin 11 årige datter på egen hånd. Hun kunne fortælle, at flyturen var gået godt, men at den ældre thailandske kvinde der sad ved siden af hende i flyet havde snakket meget. Hmmm... hvad så med min snorken når vi skal hjem igen sammen? Derefter gik vi i poolen og senere en tur på Khao San Road, hvor Emma købte et par solbriller. Hun gik vist efter "Paris Hilton" look'et, og endte med et rimelig pænt par! Vi spiste aftensmad på min favorit restaurant i Bangkok : "Center Khao San Road".

Du kan se Emma fjolle lidt i poolen her : http://www.youtube.com/watch?v=oXWWzmHnnWs

Torsdag startede vi med at tage til Grand Palace, som jo er et "must see"i Bangkok. Dog var templet med "The Emerald Buddha" lukket pga. en buddistisk helligdag, men vi kunne se resten. Vi fik set modellen af Angkor Wat, krigerne og de flotte gyldne stupaer. Solen skinnede og selvom det var ulideligt varmt i de obligatoriske lange bukser, så er Grand Palace altså pænest badet i solskin...

Derefter trængte vi til lidt frisk luft, så vi gik ned til Chao Phraya og tog "bådbussen" ned ad floden. Vi sejlede forbi Wat Arun - Morgengryets Tempel - og de store flotte hoteller ved flodbredden. Vi tog med byens skytrain til Siam Square og en taxa hjem derfra. En tur i poolen og lidt aftensmad senere, sad vi på værelset og spillede poker. Emma fik MEGET hurtigt fat på reglerne og synes det er sjovt.

En ting Emma gerne ville se, er Tiger Templet som ligger i Kanchanaburi - ca. 3 timers kørsel fra Bangkok. Vi havde købt en tur derud, og blev kørt noget af vejen i taxa og resten med minibus. På den måde mødtes vi med en gruppe som havde været på det flydende marked tidligt om morgenen. Vi stoppede for lidt frokost og kørte så til tigrene. Derinde kan man gå ind til en gruppe på 10-12 tigre, og få lov til at klappe en 4-5 af dem, imens en af medhjælperne tager billeder af én. Det er jo ikke så tit man får mulighed for det, og jeg kan godt forstå Emma gerne ville prøve det. Den første tiger blev klappet meget forsigtigt med fingerspidserne, men derfra gik det fint. Vi fik også klappet et par legesyge tigerunger, som havde meget travlt med at slås med hinanden. Vi fik endda hilst på munken som startede Tiger Templet, og Emma fik taget et billede sammen med ham.

Du kan se tigerungerne lege her : http://www.youtube.com/watch?v=VzqQ6XVjtpU

Derefter gik turen til broen over floden Kwai, og nej! Den bliver ikke mere imponerende 2. gang man ser den, men når man nu er i nærheden... Turen tilbage til Bangkok tog 3 timer, så vi var godt trætte da vi endelig nåede tilbage til vores hotel. Jeg var mest imponeret over at der ikke var noget brok fra Emma, for når jeg synes det er en lang dag, så... :-)

Lørdag fløj vi fra Bangkok til Vietnam, og herfra skal vi senere til Halong Bay. Først har vi dog et par dage her i Hanoi, men mere om det senere...