tirsdag den 16. december 2008

Fly & Campervan

Lørdag aften tog jeg bussen til lufthavnven og fløj med Tiger Airways til Melbourne. Jeg havde billet til et Quantas fly til Auckland med en mellemlanding i Sydney, men mit håb var at komme med et fly direkte fra Melbourne til Auckland. Jeg ankom til Melbourne kl. 6 om morgenen, og hos Quantas mente de at der skulle være en chance for, at jeg kunne komme med flyet kl. 11 - så jeg valgte at blive i lufthavnen. Desværre glippede det til sidst, så jeg fløj til Sydney kl. 15. Ventetiden i lufthavnen blev brugt på nettet samt et par dvd'er på den bærbare. Gudskelov jeg købte så mange billige film på Bali! :-)

Turen til Sydney tager kun en time, og Quantas sørger for transporten fra indenrigs terminalen til den internationale, som ligger et stykke fra hinanden. Flyveturen til Auckland tog 2½ time, så jeg ankom lidt før midnat... lokaltid. New Zealand er tidsmæssigt præcist et halvt døgn foran Danmark. Jeg havde booket et værelse på et motel ved lufthavnen, så jeg kunne få en sidste nats søvn i en rigtig seng, før jeg dagen efter skulle hente min 'mikro campervan'.

Kl. 11 kørte motellets shuttlebus mig tilbage til lufthavnen, for herfra kunne jeg tage bussen til centrum. Jeg tog til "Rental Car Village" og fik udleveret min bil. Det er en Nissan stationcar, men en lidt speciel én af slagsen. Den kan nemlig laves om til en campervan, så jeg kan sove bagi. Når man lejer sådan én, følger der visse ting med i prisen, f.eks. madrasser, gaskoger, gryde, kasserolle, tallerkener, kopper, bestik, vanddunk, lampe, kabelboks samt en standard forsikring, Når man har ændret bilen til "sleep-mode" kan man på campingpladser slutte kabelboksen til strøm, og således har man power til sin lampe, bærbare pc og hvad man ellers har af elektriske ting.

Der er dermed også strøm til det køleskab som jeg har valgt at leje som en ekstra ting. Det er praktisk med kolde drikkevarer, men det vil også spare mig mange penge, da jeg dermed kan købe ind og selv lave mad. Udover køleskabet har jeg også lejet et bord og et par stole, samt en pakke med dyne, hovedpude og sengetøj. Praktisk nok, da det ikke umiddelbart er mega varmt her. Der følger desuden også et såkaldt "awning" med, som man kan spænde på den åbne bagsmæk (altså på bilen) - ligesom et fortelt på en campingvogn. Så kan man sidde i læ, eller bruge det om natten til ekstra frisk luft. Der følger desuden moskito-net med til bagdørene, så man kan rulle vinduerne ned - uden at krybene kan komme ind! Alt sammen super praktisk. Man ligger faktisk helt fint i den, og jeg kan uden besvær ligge fuldt udstrakt. Jeg vil dog sige, at dem der sover to i bilen - ligger rimelig tæt... men det gør måske heller ikke noget ?! :-)

Jeg har valgt at tegne en ekstra forsikring, så uanset hvad der sker skal jeg ikke betale noget! Det dækker både tyveri, skader på bilen, punkteringer, vejhjælp samt skader på andre. Betryggende på den måde at være fuldt dækket ind. Prisen for 24 dage inkl. ovenstående ekstraudstyr - ca. 4.000 kr. Hertil kommer selvfølgelig benzin (4,60 kr. pr. liter) samt betaling hvis jeg overnatter på campingpladser. Det koster typisk 30-50 kr. pr. nat men så er det inkl. brug af strøm, samt adgang til bad og toilet - samt evt. køkken, tv-rum, internet, swimmingpool m.m. Man kan dog også parkere gratis masser af steder, men så er det selvfølgelig uden strøm og øvrige faciliteter.

Det er sgu' lidt skægt, at jeg i flere år har drillet Anne & Carsten med deres campingferier - og nu er jeg selv endt i en "campingvogn" med køleskab og to pink klapstole... ;-)