søndag den 21. december 2008

Cape Reinga>Kerikeri

Fredag overnattede jeg på Pukenui Holiday Park (13 NZ$) - ca. 80 km. syd for Cape Reinga. Lørdag fortsatte jeg sydpå rundt om Ranganu Harbour og igennem Awanui og Kaitaia. Jeg skal altså lige vænne mig til åbningstiderne i butikkerne, for selv om det var sidste lørdag før jul, så lukkede 'hovedgaden' altså kl. 12.30 - og holder helt lukket om søndagen...

Jeg fortsatte til Doubtless Bay og stoppede ved Whatuwhiwhi (det hedder stedet altså! :-) Her besluttede jeg mig for at overnatte på et rimeligt nyt sted - The Rusty Anchor Backpackers (17 NZ$). Jeg gik en tur ned til bugten, og købte det eneste stykke kød der var til salg hos den lille lokale købmand. Det var nemlig den månedlige musik/hygge-aften på 'Det Rustne Anker' - og det betød BBQ! Om aftenen blev der så grillet i gården - og der var bål og fællessang mens mørket faldt på. Der var vel en 50-60 mennesker og det var en blanding af både rejsende og lokale. Jeg fik drukket et par øl, snakket med en del forskellige mennesker, sunget en lille smule... Det var alt i alt rigtigt hyggeligt! :-)

Du kan se lidt video her (jeg ved godt det desværre er noget mørkt!) http://www.youtube.com/watch?v=Sl1xm71vf9A

Søndag morgen fik jeg skypet lidt med familien, før jeg kørte til Matai Bay og tog en morgendukkert. Derefter kørte jeg langs Doubtless Bay til Mangonui, og derefter tog jeg den "pæne" rute mod Kerikeri. Den bragte mig forbi Tauranga og Matauri Bay (ikke langt fra Cavalli Island, hvor vraget af "Rainbow Warrior" nu befinder sig) og tilbage på hovedvejen. En fantastisk flot køretur!

Jeg kom til Kerikeri (som egentlig betyder "stort hul" :-) men byen virkede nu rimelig ok... der var endda åbne butikker! Jeg kørte ned til "Stone Store" som er den ældste stenbygning på NZ. Den er fra 1836, og det siger jo en masse om dette rimeligt unge land. I dag er de øverste etager indrettet som et lille museum og der er en gammel 'købmandsbiks' i stueetagen. Lige bagved ligger "Mission House" - der så til gengæld er landets ældste træbygning (fra 1822). Det blev brugt af engelske missionærer, som kom til NZ for at omvende de lokale til kristendom. Det er indrettet lidt som en blanding af 'Fortidsminderne' i Skagen og Arbejdermuseet i København. Pænt og hyggeligt, men dog ikke noget specielt. Men et land skal selvfølgelig bevare den historie der nu engang er, og der er jo altså bare ikke nogle vikingeskibe eller middelalder borge i dette land...

Jeg overnattede et par km. udenfor Kerikeri på Wagon Trail R.V. Park (12 NZ$) der er bygget op ligesom en gammel prærielejr, hvor vognene stod i en cirkel rundt om bålet. Her er det i stedet bare biler og campervans der er parkeret rundt om fælleshuset, der rummer receptionen, tv-rum, internet, køkken, vaskeri, bad og toilet.

Mandag morgen kørte jeg mod Paihia - og 'Bay of Islands'...