søndag den 24. november 2024

Badulla & Ella

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Ved ankomsten til Badulla besluttede vi at gå til vores overnatningssted High Tree Nest. Vores vært havde faktisk tilbudt at hente os, men da det kun var 600 meter fra togstationen klarede vi den selv. Vi fik nøglen til værelset som var noget primitivt. Det var dog aircon og et fælles badeværelse der blev delt med det andet værelse de havde. Vi så dog aldrig andre så vi havde stedet for os selv. Vi gik ud og fandt noget aftensmad, og det blev så turens billigste måltid. To gange fried rice med kylling og noget at drikke = 2000 LKR (50 kr.) 

Efter min mening ikke svinebilligt stedet taget i betragtning, men vi var også lidt overraskede over prisniveauet (og kvalitetet) på maden helt generelt. Da vi var mætte gik vi lige ind forbi templet Muthiyangana Raja Maha Vihara hvor den store stupa var pyntet med julelys. Ellers var vi noget trætte efter den lange togtur på 3. klasse så vi fandt hurtigt hjem igen og smækkede benene op.

Torsdag morgen gik vi tilbage til togstationen og der var ikke lige de store muligheder for morgenmad på vejen, så vi besluttede at vente til Ella. Der var afgang kl. 08.25 og denne gang havde vi bestilt plads i observationsvognen. Sådan en er tilkoblet på nogle af de gamle tog, men ikke de mere moderne kinesisk byggede 'Blue Trains'. Observationsvognen er placeret bagerst med et stort panorama vindue så man sidder og kigger ud på strækningen man lige har kørt. Ikke helt ulig i gamle dage, hvor jeg altid skulle til den bagerste vogn i Intercity eller Lyntoget når vi skulle til Skagen. Der kunne jeg stå i timevis og kigge ud gennem det lille vindue. Her sidder man så behagligt i bløde sæder på 1. klasse med et stort panoramavindue, og denne morgen var vi de eneste der havde købt billet til denne vogn, så vi havde al den plads vi ønskede. Toget indeholdt også en anden observationsvogn af meget ældre dato, men stadig skøn. Her sad man på træsæder med ansigtet vendt mod de åbne sidevinduer så man virkelig kunne nyde udsigten. Der var endda også en helt åben vogn hvor man både kunne stå op eller sidde på nogle høje barstole. Der var sådan en udflugtsstemning over turen. Det skulle kun have taget en times tid, men endte med at tage to, da vi holdt på en station undervejs og ventede i næsten 50 minutter på et modkørende tog. Vi passerede igen Nine Archers Bridge, og denne gang holdt toget på broen i et lille kvarters tid. Så der var rigeligt tid til at stå af toget og tage en masse billeder, ligesom alle de mennesker der ventede på begge sider af broen kunne hoppe op på toget og tage selfies 😉

Vi kørte det sidste stykke ind til stationen i Ella og fandt en tuk tuk der kunne køre os til vores homestay - Blue Ribbon, der ligger i bjergene i udkanten af Ella. Der var en fantastisk udsigt deroppe fra, men som vi fandt ud af havde det nok været nemmere at bo i byen. Vores værelse var heldigvis klar til os, og det var et kæmpe værelse med to store senge, myggenet, køleskab og wifi - så vi var meget tilfredse. Til gengæld var vi også blevet ret sultne, og da vores vært kun gør det i morgenmad så gik vi i stedet til den nærmeste restaurant - Mountain Heavens Hotel lidt længere oppe af bakken. Udsigten var virkelig fantastisk fra terrassen på restauranten, men de vidste også godt hvad de skulle have for tingene, men fair nok. Placeringen var gudeagtig og maden pengene værd, så selvom det kostede 5-6 gange så meget som aftensmaden dagen før i Badulla, så var dét det hele værd. Robert så drømmende ned på swimmingpoolen, men da en overnatning kostede 1300 kr. - og vi jo i forvejen havde et skønt og kæmpe værelse, så blev det ved maden i denne omgang. Men kom man en dag tilbage til Ella, så kunne jeg godt overtales til en overnatning på det hotel. Efter et dejligt måltid gik vi tilbage til vores eget sted, og vores vært havde sat os i forbindelse med en tuk tuk chauffør. Vi aftalte en pris på 3500 LRK (85 kr.) så ville han køre os rundt i området.

Han kom kl. 14 og vi kørte først til et viewpoint hvorfra vi kunne se togene passere Nine Archers Bridge. Der var vi ca. tre kvarter imens vi så tre tog køre over broen. Et par kørte bare over ligesom vores havde gjort fra Ella til Badulla, men det sidste stoppede på broen. Vi fik taget vores billeder lige inden det begyndte at stå ned i stænger. Vi skulle have besøgt en teplantage, men i stedet kørte vi til Ella by og besøgte en tebutik. Vi fik smagt på en masse forskellige typer te og personalet var meget søde. Vi fik også købt mad og drikke til senere, da vi godt kunne regne ud, at vi nok ikke kom ned i byen om aftenen hvis vejret fortsatte på den måde. Det klarede en smule op, og ind imellem bygerne fik han vist os forskellige temarker og forklarede om produktionen m.m. hvilket var helt fint. Vi blev sat af ved vores homestay sidst på eftermiddagen. Om aftenen blev vi hjemme og slappede - og gearede op til morgendagens stabadser. Turens længste togtur på over 10 timer ventede.

Vi fik serveret et fuldt ud godkendt måltid på Blue Ribbon Homestay fredag morgen, og vores tuk tuk chauffør havde (selvfølgelig!) en ven med en lidt større tuk tuk med plads til vores bagage, så han hentede os som aftalt og kørte os til togstationen i Ella. Denne gang havde vi kunnet booke reserved billetter til 2. klasse så vi kunne tage det stille og roligt. Tanket op med nogle flutes med æg, boller med omelet, kiks og drikkevarer var vi rustet til de 10 timer til Colombo.

Du kan se en samlet video fra vores togture i Sri Lanka her: https://youtu.be/8J9K9U5cTZ8

Der var fint med plads på 2. klasse og strækningen fra Ella til Kandy havde vi jo allerede kørt bare i den modsatte retning. Det var nok heldigt for vejret viste sig igen ikke fra den bedste side. Det regnede med jævne mellemrum, så vinduer og døre var oftest lukkede. Udsigten var selvfølgelig stadig fin og undervejs bevægede vi os fra en højde på godt 1900 meter over havets overflade helt ned til vandet i Colombo. Indrømmet, vores numser var efterhånden en smule ømme, så vi var glade da vi efter 10 timer og 10 minutter rullede ind på Colombo Fort stationen 🚂🚃🚃🚃  Vi tog en taxa til Cityrest Fort hvor vi også boede første gang vi var i Colombo, og så gik vi ellers direkte ud for at få aftensmad. Vi havde droppet at bruge en dag mere i Colombo, for nu ville vi bare sydpå til strand, vand og sommer 😎

Lørdag morgen var vi igen tidligt oppe, da vi skulle fange morgentoget til Unawatuna der ligger lige øst for Galle på den sydlige del af Sri Lanka. Man kan ikke reservere plads på togene ned sydpå, og normalt er de (også) godt proppet. Tricket man kan bruge er følgende: I stedet for at stå på sammen med alle andre på Colombo Fort stationen, så tager man til Maradana der er Colombos anden store station et par kilometer væk. En del af togene der kører sydpå starter nemlig derfra før de rammer Fort stationen, og på denne måde er man jo så ombord på toget. Så er der alle muligheder for at sikre sig en siddeplads, helst på højre side i kørselsretningen så man er tæt på vandet hele vejen. Toget skulle køre kl. 06.25 og allerede kl. 06.00 havde vi købt billetter (500 LKR) på 2. klasse og var ombord på toget. Vi fandt to helt perfekte pladser inden toget begyndte at blive fyldt op, for vi var selvfølgelig ikke de eneste der kendte til 'tricket' 😄

Jeg nåede lige akkurat at sige til Robert: Hov, hvad nu hvis toget kører den anden vej? Imens vi prøvede at finde ud af det på Google Maps, så fløjtede toget til afgang - et kvarter før tid... og selvfølgelig bakkede vi! I et anfald af lettere tog-panik forsøgte jeg at finde pladser i de andre vogne, men forgæves. Så jeg måtte gå tilbage til Robert med følgende erfaring rigere: Vi var faktisk med et andet tog end det planlagte, og det afgik rettidigt - altså et kvarter før det vi havde planlagt at tage med. Det skulle også have været et moderne Blue Train, men var i stedet et tog med nogle gamle vogne. Så nu sad vi altså i et forkert og gammelt tog, kørende baglæns og i den forkerte side i forhold til udsigten undervejs. Så meget for planlægningen, Michael 😂

Men i det mindste sad vi da ned, og det viste sig at være et ekspres tog vi var med, som derved skippede en del stationer undervejs - så det var godt det ikke var projekt AlleStationer på Sri Lanka. På den måde ville turen kun tage 2,5 time og ikke 3 timer som det vi skulle have været med ville have gjort. Vi sad heldigvis behageligt nok, men de mere end 10 timers togtur fra dagen før sad stadig lidt i ballerne. Dette tog stoppede så ikke i Unawatuna, så i stedet måtte vi stå af i Galle. Men den efterfølgende taxatur til hotellet blev max. 5 kr. dyrere, så det gik lige 😋 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar