fredag den 21. juli 2017

Bangkok

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Det var ikke lige til at få nogle store taxaer på banegården, og de normale taxaer i Bangkok har næsten ikke noget plads i bagagerummet, så vi måtte dele os op i tre taxaer på den korte tur til Rambuttri. Turen kostede under 20 kr. og så slap vi da for at køre i tuk-tuk. De sidste mange gange vi har været i Bangkok har vi boet på Rambuttri Village Inn & Plaza, der dog har ændret sig gennem de sidste 10 år. Dengang var det meget enkle værelser med hvide vægge, et bord og en stol at lægge sit tøj på. I dag har de mange forskellige typer, men vi havde valgt "Deluxe" værelser med bla. køleskab og safetybox. Det er ikke længere helt så billigt som det var engang, men til gengæld har stedet nogle fordele, som vi ikke har fundet andre steder: Beliggenheden er helt perfekt! Få hundrede meter fra Khao San Road, og alligevel trukket lidt tilbage på Rambuttri, så man ikke hører nævneværdig støj. Hele to swimmingpools på taget, og nu er de endda åbne til kl. 20, hvor de tidligere lukkede allerede kl. 18. Pæne værelser, gode senge og et godt vandtryk i bruseren gør det til en rigtig god deal i Bangkok, og efter de har fået gratis WiFi så er det bare perfekt. Man kan endda også spise morgenmad der nu, da de har opkøbt de små butikker der lå i gården foran hotellet, men det prøvede vi nu ikke denne gang.

Selvom klokken kun var lidt over 8 om morgenen, så var vores værelser heldigvis klar. Jeg var ikke helt på toppen efter togturen, men de fem andre fik frisket sig op, og så begav de sig ud i Bangkoks gader. De startede med at tage til Wat Pho for bla. at se den 46m lange liggende guldbuddha. De krydsede floden med en af de små både, for næste stop var Wat Arun - eller Morgengryets Tempel. Det var desværre under restaurering, hvilket betød at man ikke kunne kravle derop, så de nøjedes med at se det udefra. Efter at have forhandlet sig frem til en fornuftig pris, hyrede de en longtailbåd til at sejle rundt i klongerne i en times tid. Det er altid et godt udflugtsmål at sejle rundt på de gamle kanaler og opleve det liv der leves i området.

Tilbage på hotellet var det skønt med en dukkert i poolen, og lidt afslapning inden næste del ventede: De gik ned til Chao Phraya og kom med en båd der sejlede ned ad floden til Taksinbroen. Derfra tog de Skytrain til MBK Center, hvor de plyndrede boghandler afdelingen for bl.a. overstregningstusser. Udvalget er enormt stort og koster en brøkdel af prisen derhjemme. Senere en taxa til natmarkedet i Patpong-kvarteret hvor der blev handlet lidt, og spist en sen aftensmad ved et gadekøkken. De var noget trætte, da de nåede hjem efter en lang, men spændende dag. I mellemtiden havde jeg været på jagt efter en billig skrædder, og det lykkedes at finde en på Khao San Road. Vi kunne ikke helt presse prisen ned til det vi ønskede, men så langt var vi heller ikke fra hinanden. Robert og jeg fik hver syet fem nye skjorter til 125 kr. pr. stk. - og med den mængde stof der skal bruges til vores størrelse, så er det vel fair nok?! :-)

Onsdag var ikke nær så hektisk som den første dag i Bangkok. Clara, Robert og jeg sov længe, men Emma, Louise og Anne stod klar foran Grand Palace kl. 8.30 da de åbnede. De fik set paladset på et par timer inkl. en udstilling om Dronning Sirikits kjoler designet af Pierre Balmain tilbage i 1960'erne og 1970'erne. Spændende gamle smalfilm klip samt fotos med bl.a. Elvis og John F. Kennedy sammen med det thailandske kongepar fra dengang. Om eftermiddagen var vi alle i poolen. Der kom et ordentligt regnskyl, og da det var overstået, gik vi ned på Khao San Road, Thailands mest berømte (eller berygtede😜) backpackergade. Der spiste vi aftensmad, inden vi gik gennem gaden og fik handlet lidt småting på vej hjem.

Torsdag fik vi spist morgenmad inden vi tog taxaer ud til lufthavnen. AirAsia benytter den gamle lufthavn Don Muang, så det var dér vi tog til. Trafikken i Bangkok er altid slem på det tidspunkt af dagen, men da vi først kom igennem til betalingsvejen så gik det nu fint nok. I lufthavnen blev vi checket ind på flyet. Personligt havde jeg vægret mig en smule ved denne flyvning, simpelthen fordi den var så dyr. Efter mere end 25 flyvninger med AirAsia har jeg aldrig givet mere end max. 500 kr. for en flyvetur - og denne kostede altså 1.230 kr. Men vi havde jo heller ikke været ude i så god tid som vi plejer og det var det billigste vi kunne få. Alternativer med f.eks. Thai Airways kostede over 2.500 kr., og det var da også en flyvning på 4½ time. Flyet lettede til tiden kl. 12 - og nu var kursen sat mod Bali...