søndag den 15. juni 2008

Hong Kong

Jeg fløj fra Beijing med Dragonair og fik en flot, men lidt hård indflyvning over Hong Kong. Jeg ventede kun en time i lufthavnen før jeg fik en sms fra Robert, at han og Birgitte var landet. En times tid efter var de igennem immigrationen, og vi kunne hilse på hinanden i ankomstterminalen. Det var nu fedt at se dem igen ! :-)

Det tog en lille time at komme til downtown Hong Kong - hvilket vil sige sydspidsen af Kowloon halvøen. Her ligger vores hotel i Mirador Mansions, en lidt pænere pendant til legendariske Chungking Mansions. Samme system med en masse forskellige komplekser på de forskellige etager, med stor indbyrdes forskel. Vi valgte at opgradere til lidt pænere værelser, og mit enkeltværelse kostede dermed i underkanten af 200 kr. i døgnet. Ikke galt for så god en lokalitet midt i Hong Kong.

Vi har taget det stille og roligt, men har selvfølgelig fået set nogle de største attraktioner. Heriblandt turen med den berømte tram op til Victoria Peak, hvorfra man har det bedste view over havnen. Hver aften kan man se et lys, lyd- og lasershow fra "Avenue of Stars", men selvom det da er meget pænt, så er det altså ikke det allervildeste...

En ting jeg havde glædet mig til at vise Birgitte & Robert var kabelbanen Ngong Ping 360 op til Po Lin klostret og den store bronze Buddha, men der var desværre lukket af pga. jordskred. Ærgeligt, men det er der jo ikke noget at gøre ved. I stedet gik vi i biffen og så Narnia 2 - og selvom jeg har set den før, ville jeg bestemt gerne se den igen.

Vi har været på Hong Kong øen en del gange. Både på jagt efter fotoudstyr, på Victoria Peak - og så en dag i Ocean Park. De har nemlig pandaer, og dem ville specielt Birgitte rigtig gerne opleve. Det regnede meget af dagen, så der var en del af forlystelserne der var lukket af den grund, men det var jo som sagt heller ikke det vigtigste for os. Vi brugte en del tid i deres flotte akvarium med masser af fisk og en kunstigt atol. Pandaerne var selvfølgelig søde, men jeg foretrækker dem nu i det fri som f.eks. dem i Chengdu, men det er jo vigtigt med opmærksomhed omkring dem, for at forsøge at sikre deres overlevelse, og så er pandaer på steder som her en nødvendighed. Ocean Park er fin til en god dags fornøjelse, og prisen på 125 kr. er ikke urimelig. Inde i parken er der en kabelbane som forbinder to foskellige områder, og den var bestemt ikke lige min kop te. En meget lille gondol højt oppe over bjerget, og med en meget stejl nedstigning til sidst. Men alt i alt en sjov og dejlig dag.

Du kan se et klip med pandaerne i Ocean Park her :

Du kan se et klip fra akvariet i Ocean Park her :

Vi fik også kørt med de gamle træ dobbeltdækker sporvogne på Hong Kong øen samt krydset havnen flere gange med klassiske Star Ferry. Sidste dag var vi atter i biffen og se den nye Indiana Jones, og den holder heldigvis 100% !!! I morgen tidlig flyver vi så videre til Manila, og starter vores 3 uger på Filippinerne...