mandag den 2. juni 2008

Beijing

Torsdag rejste jeg fra Tokyo med Korean Air. Jeg havde et stop nogle timer i Seoul, men med gratis internet i lufthavnen gik tiden hurtigt. Jeg kom til mit hostel New Dragon kl. 23, og følte mig på det tidspunkt egentlig godt træt. Jeg havde besluttet mig for ikke at sætte et vækkeur, og det resulterede i at jeg sov over 16 timer. Jeg må jo have haft brug for det ?!

Fredag blev altså kun brugt til at sove og spise i, for om torsdagen havde jeg kun fået 2 x flymad. Jeg besøgte et lille lokalt sted rundt om hjørnet, og de gloede da en lille smule - da jeg bestilte for 3. gang. ;-)

Lørdag var "inde-dag" pga. smog og forurening i Beijing. Jeg blev simpelthen frarådet at gå ud, så det blev en stille dag på mit hostel, hvor jeg brugte tiden til at få ført min dagbog up-to-date og få styr på alle mine billetter og brochurer. Om aftenen var det rimeligt sikkert at gå udenfor igen, men man kunne tydeligt både se smog'en og smage det i luften. Meget ubehageligt, men så fik jeg da med selvsyn konstateret hvad de snakker om ifbm. de olympiske lege. Da jeg var i Beijing sidste år, var det jo forår og generelt helt fantastisk vejr - men denne gang...

Søndag vågnede jeg dog op til flot (og klart) vejr, så jeg tog metroen til Tiananmen Square - eller Den Himmelske Freds Plads, som vi jo kalder den. Jeg havde et par hængepartier fra sidst, hvor Mao var til "opfriskning" i Moskva, og "Great Hall of the People" var lukket. Jeg startede derfor med Mao's mausoleum, og tillad mig at tage jer med igennem hele oplevelsen:

Mao's Memorial Hall ligger i den ene ende af Tiananmen Square, og når det er åbent for besøgende, så er en god del af pladsen spærret af. Man må ikke medbringe tasker eller lign. derind, så det skal opbevares imens. Selve entréen er gratis, men det koster 5 Yuan (3,50 kr.) at få opbevaret sin taske. Så langt, så godt. Men de foretager et grundigt tjek af tasken, og så kommer der pludselig nogle ekstra gebyrer : +5Y for min bærbare computer, +5Y for mit kamera og +2Y for min mobiltelefon. Alt sammen ting som ligger nede i tasken, og som man selvfølgelig heller ikke må medbringe. Tror I så, at der bliver passet ekstra godt på min taske af den grund??? Jeg tvivler! Nå, den samlede pris på 17Y eller godt 12 kr. er selvfølgelig ikke meget set med vestlige øjne, men det er følelsen af at de snyder énder irriterer mig - og det er præcis derfor at jeg "elsker at hade Kina"...

Når alt det så er sagt, så var det fint at få set den manglende del af det store trekløver, for jeg har jo allerede set Lenin i Moskva og Ho Chi Minh i Hanoi. Mao ligger (stille) i sin glaskiste, draperet med et rødt flag og med både hammer, segl og stjerne på siden. På den vestlige side af Tiananmen Square ligger "Great Hall of the People" som jeg så fik set denne gang. Masser af flotte rum - bla. auditoriet og den store Banquet Hall hvor f.eks. Nixon har været til middag.

Jeg valgte at skippe den forbudte by om søndagen, for der var simpelthen et mylder af mennesker. I stedet tog jeg ud og fandt det hotel hvor mit møde om turen til Nord Korea skal finde sted mandag. Så ved jeg da hvor det ligger. Aftensmaden blev indtaget på en nydelig thairestaurant, og jeg ved det godt : "Hvordan kan du dog spise thaimad når du nu er i Kina?" Tja, det gik nu egentlig meget nemt...

Mandag fik jeg ordnet mit vasketøj, så alt var klar til N.K. turen. Jeg tog til den forbudte by, og i modsætning til for et år siden, så var der heldigvis ikke så meget der var "lukket land" i dag. Så denne gang fik jeg set alle side-gallerierne samt den store ursamling. Det var fedt at se DFB "rigtigt", da det sidste gang var en noget tam oplevelse. Der foregår dog stadig restaurering på den store Hall of Supreme Harmony, men nu er det da i det mindste, kun et stillads der er tilbage udenom! Der sker også lidt andet rundt omkring, men om det er en OL "brush-off" eller en del af den mere længerevarende restaurering, skal jeg lade være usagt...

Beijing er stadig i en fase hvor man gør klar til OL, og med bare 67 dage til åbningen, virker det ikke som om al infrastruktur er på plads. F.eks. er der blevet installeret automatiske ind- og udgange i metroen (som man kender det alle andre steder fra), og der er opstillet automater hvor man kan købe billetter. Men intet af det virker (endnu), så man skal stadig ned til "aben i buret" og købe en papirbillet fra blokken, som man så får revet i stykker ved nedgangen til sporene. Men det virker jo selvfølgelig også fint nok! Siden sidst er linie 5 åbnet, som skærer sig igennem centrum nord-syd, og er en dejlig tilføjelse til metronettet. Det er fortsat super-billigt,da en ubegrænset tur stadig kun koster 2 yuan (1,40 kr.)

Men jeg indrømmer blankt, at jeg i den grad havde glemt Beijing og Kina på både godt og ondt. Tænk, at jeg så hurtigt glemte hvor "sjov" metroen er i myldretiden med fuldstændigt proppede vogne (og så liiige 20% ekstra), og hvor meget de offentlige toiletter i hutongerne STINKER !!! :-)