mandag den 16. februar 2009

Rocky>Townsville

Efter 4 dages 'slapper-ferie' i Rockhampton var det tid til at komme længere nord på. Torsdag formiddag pakkede jeg derfor bilen og kørte først til Sarina og derefter til Mackay. Der er ikke det store at berette om fra disse byer... men jeg fricampede i Mackay - og det var da gratis! Fredag kørte jeg så videre til Airlie Beach og indlogerede mig på Seabreeze Caravan Park. Jeg ved ikke om det er den stærke konkurrence i området eller hvad, men det kostede kun 10 A$ pr. nat (ca. 38 kr.) og ikke de 'sædvanlige' 100 kr. som campingpladserne tager.

De var endda villige nok til at give mig en masse råd ang. sejlture til Whitsundays, noget jeg havde glædet mig meget til. Jeg endte med at købe en tur med 'Voyager' - og prisen var kun 95 A$ (ca. 370 kr.) med studierabat - en besparelse på 140 kr. ift. normalprisen! :-)

Om aftenen spiste jeg på Paddy Shenanigans, før jeg kørte en tur til Shute Harbour ca. 10 km. fra Airlie. Jeg gik også en aftentur til Abel Point Marina, ikke langt fra campingspladsen.

Lørdag morgen blev jeg hentet af shuttle bussen og kørt ned til havnen. Turen med 'Voyager' startede med et besøg på Hook Island. Her så vi det gamle undervands observatorie, men vinduerne er simpelthen så små og beskidte at man intet kunne se! Der var også fodring af fisk, før vi gik op til øens lille resort. Herfra kunne man snorkle, og se koralrev direkte fra stranden - men pga. al den regn der er faldet i den seneste tid, så er der ikke optimale omstændigheder for snorkling. Jeg valgte derfor en svalende dukkert i poolen, for det er edder-banke-mig varmt! Ligesom ved Lady Musgrave Island var jeg også på en tur langs revet med en mini 'u-båd', men igen var korallerne ikke helt så flotte. Det skyldes dog uden tvivl vind og strøm, for jeg har set fantastiske billeder fra revet ved Hook Island.

Videre med 'Voyager' hvor vi fik serveret en lækker frokost buffet ombord, og der var ingen problemer med at spise sig mæt i stegt kylling, pasta og salat. Vi ankom til Whitsunday Island, der er den største af de 74 øer tilhørende 'The Whitsundays'. Mest kendt er Whitehaven Beach, og vi blev sat i land direkte på stranden. Indrømmet, den så sgu' ikke ligefrem ud som på billederne. Stranden er kendt for sit fantastiske hvide sand der næsten udelukkende består af silika, men den dag var der nu også en masse blade og grene på stranden. Selvfølgelig atter pga. vejret, men det gør nu at oplevelsen bliver noget bob-bob. Jeg har derfor inkluderet et par 'pæne' billeder fra nettet i fotoalbummet.

Vi sejlede fra Whitehaven, og på vejen blev vi budt på FFF ('fucking frisk frugt' for de ikke-indviede :-) Vores sidste stop var på Daydream Island, hvor der er en fed stor pool, god snorkling på stranden - og en sjov 19 hullers minigolfbane, med temaer fra hele Australien...

Ved 6-tiden var vi så tilbage i havnen igen, og alt i alt fik jeg god valuta for pengene. Turen var rimelig billig, og vejret kan man jo af gode grunde ikke gøre så meget ved. Men jeg er nu glad for min tur til Lady Musgrave Island, der alt i alt var noget federe. Søndag morgen kørte jeg så fra Airlie Beach, og første stop var i Bowen hvor jeg så den 'store mango'! :-)

Videre mod Ayr, men nu begyndte problemerne at melde sig. Der har jo været store oversvømmelser i området, og da det er fortsat med at regne, så har vandet efterhånden ikke flere steder at løbe hen. Mange steder var der derfor vand på vejen, og lidt før byen Ayr gik det helt i stå. Jeg måtte vente i et par timer, imens biler langsomt passerede et bestemt stykke. Da jeg passerede var vandstanden 46 cm. på vejbanen, så kun 'store' biler med tilpas frihøjde fik lov til at fortsætte. Resten måtte bare vente på at tidevandet - og dermed vandstanden - faldt igen! Det var egentlig min mening at jeg ville have cruiset lidt rundt i Ayr, men pga. regnen synes jeg det var smartere at komme videre nordpå.

Du kan se lidt video fra min 'vandgang' her : http://www.youtube.com/watch?v=PupSJx-zDZ8

Jeg kom til Townsville uden de store yderligere problemer, og besluttede at indlogere mig på Reef Lodge Backpackers midt i byen. Det er stadig for varmt til at sove i bilen, og det eneste jeg kunne tænke på... var aircon! Jeg kørte lidt rundt i byen, og fik mig en dukkert på 'The Strand' hvor man har bygget et gratis vandland. Samme sted var der også lavet et svømme-sikkert område, hvor de farlige 'stinger' brandmænd ikke kan komme ind.

Tidlig mandag morgen tog jeg så færgen til Magnetic Island. På den lille ø ikke langt fra Townsville kan man leje en af de små 'moke' biler, men da jeg jo allerede lejer én bil i øjeblikket, valgte jeg istedet at købe et dagskort til bussen for bare 25 kr. Færgen ligger til i den (relativt) nye marina ved Nelly Bay, og det er her man finder øens (få!) butikker, posthus, bank m.m. Jeg startede med at tage ned til Picnic Bay, og derefter til Horseshoe Bay. Her var jeg i vandet og gik en lang tur på stranden. Dog ikke helt over til Radical Bay hvor man kan være heldig og se koalaer, men dem har jeg jo efterhånden også set nogle gange. Jeg tog til Arcadia og Alma Bay som sidste stop, før jeg tog bus og færge tilbage til Townsville. Jeg er glad for at have set Magnetic Island, men den kommer ikke ind højest på min personlige ø-liste! Den har iøvrigt fået sit navn, fordi kaptajn Cooks kompas opførte sig underligt da han var i området. Senere undersøgelser har dog fastslået, at der ikke er noget magnetisk ved øen... udover den åbenlyse tiltrækning øen har på backpackere! :-)

På vejen hjem stoppede jeg ved 'Reef HQ', der er et kæmpestort akvarium i Townsville. Her kan man se et levende koralrev, en masse fisk og skaldyr, samt en tunnel under vandet. Det har jeg nu efterhånden prøvet et par gange, men det er et fedt tvist med revet - og de mange flotte koraller!

I morgen tidlig går turen så videre mod nord. De første stop (hvis jeg altså kommer helskindet forbi Ingham, hvor de værste oversvømmelser er) bliver nok Mission Beach og Tully... og derefter skulle der være rimelig fri bane til Cairns. Jeg håber også at komme nord for Cairns til Daintree og Port Douglass, men nu må vi se...