onsdag den 18. april 2007

Xi'an

Xi'an er helt klart en vidunderlig by. Et dejligt mix af historie strækkende mange tusinde år tilbage, men samtidig en moderne kinesisk by. Det eneste her mangler er en metro (som er ved at blive bygget i øjeblikket), men der er dog mange og brugbare busser. Det helt store trækplaster er selvfølgelig den store hær af terrakotta krigere, men byen har bestemt også meget andet at byde på.

Byen har en helt klassisk opbygning med veje der går nord/syd og øst/vest og en flot - delvis restaureret bymur. Man har faktisk planer om at genskabe hele muren rundt om byen. I centrum ligger klokketårnet og kort derfra trommetårnet.

Uden for bymuren finder man bla. Dayan Ta (Store Vildgås Pagode). Den 7-etages, 64 m. høje pagode er bygget i år 652 i begyndelsen af Tang dynastiet. Der findes også en Lille Vildgås Pagode fra det 8. århundrede, men det er ikke den originale, da den er blevet ødelagt flere gange. Der er også en rigtig flot moské i det muslimske kvarter.

Shaanxi historiske museum er bestemt et besøg værd. Deres samling strækker sig fra kranier der er 1,15 mill. år gamle, til ting fra Qing dynastiets fald i 1912. Selvfølgelig er der speciel fokus på Qin Shi Huangdi (221-206 f.Kr.) - bla. er 4 terrakotta krigere og en kopi af en af de fundne bronze-vogne udstillet her. Bedst af alt er dog - set fra en turists synspunkt - at alt er dateret og beskrevet både på kinesisk og engelsk! :-)

De sidste par dage har jeg egentlig bare slappet af. Det har været tiltrængt, da jeg har været lidt mæt af indtryk. Jeg har brugt tiden på at besøge terrakotta krigerne igen, og ellers har jeg bare ventet. Jeg har besluttet at foretage en lille tur væk fra min oprindelige rejseplan. Jeg har erhvervet mig den specielle tilladelse man skal have for at rejse til Tibet, så i morgen tidlig går jeg ombord i det specielle tog som skal køre mig til Lhasa i Tibet. Det er en jernbane spækket med rekorder, bla. passerer man verdens højest beliggende station i 5.072 meters højde, men meget mere om det i næste indlæg...

P.S. Indlægget om terrakotta krigerne er nu blevet opdateret med tekst, lidt flere billeder og nye videoklip.