tirsdag den 10. april 2007

Shanghai

Toget til Shanghai var lækkert. Bløde senge, pæne toiletter og separate vaskerum. Ikke just hvad vi var vant til på Trans-sib :-)

Jeg tog metroen til mit hotel - 24K International Waihai Road. Skønt værelse med computer og gratis internet. Gik ned af gågaden Nanjing Road til The Bund på den vestlige side af Huangpu floden. Det er her alle de gamle bygninger ligger, fra dengang dele af Shanghai var engelsk koloniområde. Man kan spadsere på en forhøjet side-walk, så man både kan se den gamle del, og den nye (Pudong) som ligger på den østlige side af floden. Her dominerer tv-tårnet "Oriental Pearl" - men også Kina's højeste bygning Jinmao Tower på 420,5 m. - og det (endnu) ikke færdige World Financial Centre lige ved siden af. Jeg var oppe i tv-tårnet (endda alle 3 observationsdæk - i hhv. 90, 263 og 350 meters højde).
Hvad siger I så ??? Udsigten var selvfølgelig fantastisk, og det faldt godt sammen med det gode vejr den dag. Jeg besøgte også Shanghai History Museum, som ligger i bunden af tårnet.

Ellers har jeg bla. besøgt Shanghai Museum, som virkelig var en oplevelse. Museet er fra 1994 og er fantastisk flot indrettet - og med skilte på engelsk. Derudover en smule shopping i de mange flotte storcentre, og ellers bare nyde foråret - 25 grader! :-)

I går besøgte jeg City Temple og ikke mindst Yuyuan-haven fra det 16. århundrede. Fantastisk smuk kinesisk have med søer, vandløb, pavillioner og hyggelige stier. Jeg gik rundt dér i timevis og var helt væk. Senere en sejltur på Huangpu floden - en helt igennem dejlig dag :-)

Shanghai er en utrolig spændende, facinerende og meget atypisk kinesisk by : Der er det gamle engelske koloniområde ved The Bund, det farverige gamle franske koncessionsområde, det gamle kinesiske fra Ming-tiden, og så det ULTRA moderne Pudong. Der bliver simpelthen bygget overalt, og der er godt gang i Shanghai! Fra de allestedsværende Starbucks og MickeyD's (McDonalds :-) til de meget lokale restauranter helt uden menukort.

Nå, men alt får jo en ende, så jeg vil slutte her. I morgen tidligt skal jeg med toget til Nanjing - og efter et par dage dér videre til Xi'an - og alle terrakotta krigerne...