tirsdag den 21. marts 2023

Wien & Bratislava

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Efter min tur til Bukarest i november sammen med Maj, følte jeg stadig at jeg ligesom manglede turen til Bratislava - og dermed også Wien der ligger bare 60 km. derfra. Jeg foreslog Kim Larsen at han skulle tage med, og efter at have tænkt lidt over det sagde han ja. Det er altid spændende at rejse med folk for første gang, også selvom Kim og jeg har været i sommerhus og til nok BC seminarer til at vide præcis hvor meget den anden snorker! 😴

Vi fik holdt et feriemøde og planlagt hvad vi gerne ville se, vel vidende at Wien er en stor mundfuld på bare nogle få dage. Ingen af os havde været i hverken Wien eller Bratislava før, så det var nyt for os begge. Vi havde købt billige flybilletter med Ryanair og der var afgang fra Kastrup kl. 10.30 tirsdag d. 14. marts. Vi mødtes i lufthavnen, og da Kim kom helt fra Næstved var han i særdeles god tid 😉

Det tager under to timer at flyve til Østrigs hovedstad, og fra lufthavnen kan man tage et tog til byens hovedbanegård - Wien Mitte. Faktisk går der to tog: CAT - som er City Airport Train der tager én direkte til centrum på 16 min. for 14,90€ - samt det normale S7 tog der med stop undervejs tager 27 min. - men til gengæld kun koster 3,60€ - inkl. lokaltransporten videre i Wien. Gæt selv hvilket vi tog? 💰

Via hovedbanen tog vi først metroen og derefter en sporvogn til Senator Hotel. Oprindelig havde vi faktisk valgt et andet hotel, men nogle dage før afrejse fik jeg et last-minute deal til hotellet og så valgte vi at slå til. Det lå lidt tættere på centrum og fik generelt gode anmeldelser. Det første værelse vi fik var med en dobbeltseng, men det fik vi hurtigt byttet til et med enkeltsenge. Værelset var fint indrettet med et udmærket bad og toilet. Køleskabet virkede dog ikke, så det blev udskiftet den efterfølgende dag. Om aftenen spiste vi på Rocky Docky's Western-Steak-House der lå i vores lokalområde. Tilbage på hotellet fik vi købt vores Vienna Pass, som fungerer som en app på telefonen. Kortet kan købes for 1-6 dage og giver gratis adgang til over 70 seværdigheder i Wien. Normalt er jeg ikke den store fan af disse typer kort, da jeg sjældent føler man får den fulde værdi af dem. Men her var vi begge førstegangsbesøgende i byen, og faktisk var langt de fleste ting vi gerne ville se med i kortet. Vi købte til tre dage for 139€ (1040 kr.) og på papiret lyder det dyrt for tre dages sightseeing. Men i en by hvor de fleste seværdigheder koster mere end 15€ stykket, var det faktisk en rigtig god forretning. Udover Vienna Pass købte vi hver dag et dagskort til al offentlig transport i Wien for 5,80€ (43 kr.) som ligeledes var på en app. I Wien foregår det efter tillidssystemet, så man skal ikke vise sin billet nogen steder (heller ikke i metroen), men man er selvfølgelig selv ansvarlig for at kunne vise billet ved evt. kontrol.

Onsdag spiste vi morgenmad på hotellet. Det var en glimrende buffet, og der var rigeligt udvalg til at stille os tilfreds. Det sparer også lidt på frokost budgettet når man får lagt en solid base fra morgenstunden. Vi tog først til Schloss Schönbrunn  som ligger i en park i udkanten af byen. Vi kom nemt dertil med sporvognen der kørte lige foran vores hotel. Med vores Vienna Pass klar på telefonen fik vi fast-track adgang til slottet og skulle derfor ikke stå i kø. Det virkede nu heller ikke som om der er overdrevent mange turister i byen, men derfor er det selvfølgelig rart bare at kunne gå direkte ind. Udover selve slottet havde vi også adgang til flere andre steder - bla. Desert House og den zoologiske have. Her fik Kim for første gang set en panda, og der var også andre spændende dyr - selvom stedet ikke er specielt stort. Vi benyttede udgangen fra zoo til at se en bygning på toppen af bakken, før vi gik tilbage ned til slottet. Ikke langt derfra ligger Wiens Tekniske Museum, og jeg blev forelsket lige da jeg kom op af den store trappe efter indgangen. Hele den underste etage hedder 'Locomotive' - så gæt selv hvad der var fokus på? Resten af museet er også spændende, så vi fik nemt halvanden time til at gå derinde. Vi tog videre til byens Transport Museum, som jeg havde glædet mig til at se, specielt da byens regulære tog museum først åbnede i april. Transport museet er indrettet i en gammel sporvognsremise som nu giver navn til stedet. Der var også en masse vogne linet op i de gamel haller, men desværre uden mulighed for at man kan komme ind i dem, og så taber jeg lidt interessen når man "bare" kan se dem udefra. For at skylle skuffelsen af os spiste vi tidlig aftensmad på Schnitzelpalast 😀

Vi var inde og se Stephansdom som er byens Domkirke. Den er flot, men som turist kan man kun komme ind i den ene del af kirken - det er lidt underligt. Vi gik ned til vandet, for vi ville gerne med dagens sidste sightseeing båd på Donau kanalen, men det var for tidligt på sæsonen til den sene afgang. I stedet gik vi lidt rundt før vi tog hjem på hotellet og slappede af. Vi havde gået mere end 23.000 skridt den dag og det kunne vi da godt mærke 👍

Torsdag morgen tog vi til Hofburg, og var klar kl. 10 til morgentræningen på Den Spanske Rideskole. Ridesalen var en flot oplevelse og det var hestene samt deres  ryttere også. En time er dog længe at se folk ride rundt og lave øvelser, men det var fint nok - også selvom det føltes ret koldt til sidst. Vi gik rundt om hjørnet til Sisi Museum, hvor vi så kejserindens store samling af sølvtøj og porcelæn, før vi så det kejserlige skatkammer med endnu mere guld og glimmer. Vi fik taget vores sejltur på kanalen og turen var såmænd hyggelig nok, men jeg savnede noget mere at se på. Der er ikke så mange spektakulære seværdigheder helt ud til vandet, men vi fik da set byen fra den side imens vi nød en kop varm kakao. Vi tog videre til Maria-Theresien-Platz hvor vi beunderede de to kæmpe museer der ligger overfor hinanden. Vi valgte Naturhistorisk Museum, som er meget klassisk indrettet med montrer med udvalgte ting samt et lille kort fra en skrivemaskine der fortæller hvad det er. Der er så bare 1 million af dem - hvis det på nogen måde kan gøre det. Men vi kom igennem alle sale, og der var selvfølgelig også spændende ting at se på, ligesom bygningen i sig selv er en oplevelse. Vi droppede det Kunsthistoriske Museum overfor og spiste i stedet aftensmad på en af byens ufattelige syv Vapiano restauranter. Vi handlede ind i en lokal 'Billa' på vejen hjem til hotellet. Oprindeligt skulle vi have haft tre overnatninger både i Wien og i Bratislava, men jeg kunne godt se nu, at hvis vi allerede skulle videre dagen efter var der rigtig mange ting vi ville misse. Så vi snakkede om det, og blev enige om at forlænge vores ophold i Wien og så til gengæld skære en dag af i Bratislava. Det var intet problem af forlænge opholdet på Senator Hotel, men selvom vi havde fri afbestilling i Bratislava indtil kl. 14 på ankomstdagen, kunne vi ikke få lov at annullere den første overnatning. Så i stedet afbestilte vi det helt og fandt et andet hotel, så kan de lære det 💪

Fredag morgen startede vi med at tage til Heeresgeschichtliches Museum som er byens militærhistoriske museum. Egentlig spændende nok, men det vi begge havde glædet os mest til var 'Tank Halle' som er en bygning fyldt med kampvogne. Desværre fandt vi først dér ud af, at det var i en særskilt bygning som på det tidspunkt af året kun var åbent lørdag og søndag. Så her havde min research simpelthen ikke været god nok - og nu var det anden gang på ferien. Vi tog videre til Belvedere Slottet som ligger midt i byen. Vi startede med Upper Belvedere før vi gik gennem parken til Lower Belvedere - som i dag huser moderne kunst. Vi tog videre til forlystelsesparken Prater, som var den anden ting jeg på forhånd kendte til i Wien - udover Den Spanske Rideskole. Vi var oppe i det gamle pariserhjul Wiener Riesenrad og var inde på Madame Tussauds og se de mange voksfigurer. Selvom vi havde købt dagskort til den offentlige transport ville Kim gerne med en Hop-On Hop-Off bus, og da sådan én også var med i vores Vienna Pass, så gjorde vi det. Det viste sig dog at være mere besværligt end man skulle tro for at få logistikken til at gå op, men det lykkedes at få en plads på dagens sidste afgang. Efter halvanden times DØDSSYG tur rundt i byen kiggede vi på hinanden... og besluttede at hoppe af bussen da vi kom til en metrostation. Ligesom på bådturen var det bare svært at se de interessante ting fra bussen, og så gik turen også ufatteligt langsomt!!! 😆

I stedet sluttede vi dagen med middag på Hard Rock Café. Kim havde besluttet at han ville give aftensmad som tak for min planlægning af turen samt guide tjansen undervejs, som jeg helt naturligt påtager mig - også selvom det er et sted jeg aldrig har været før. Det var så Skt. Patricks Day denne fredag, så Hard Rock var klædt i grønt og der vrimlede med festligt udklædte mennesker. Tak for mad, Kim 🍔 

Lørdag morgen spiste vi ekstra tidlig morgenmad, og så begav jeg mig ud på en sidste tur i byen. Kim havde skrantet lidt med forkølelse og hoste, og jeg tror også han generelt var blevet kørt lidt træt i sightseeing, men vi havde også holdt et noget stramt program og mange daglige skridt. Jeg fik bla. set byens rådhus, Votivkirche, det jødiske mindesmærke, Kunst Haus Wien (der rummer Museum Hundertwasser), selve Hundertwasserhaus, Karlskirche samt Naschmarkt før jeg tog tilbage til hotellet. Det var en travl morgen, men jeg fik nået rigtigt meget som jeg var glad for at jeg fik set. Vi tjekkede ud af hotellet kl. 12 og tog sporvognen til hovedbanegården. Vi købte billet til toget til Bratislava (11,10€) som kører en gang i timen. Turen dertil tager lige over én time, og tro mod anbefalingen fra togguruen på Seat61 tog vi plads i en af de slovakiske vogne, hvor Kim i hvert fald sad godt nok til at tage en solid lur undervejs 😊

Efter ankomsten til hovedbanen i Bratislava kunne vi gå den korte vej til Hotel Matyšák. Ved første øjekast var området en lille smule skramlet, men selve hotellet var nu fint. Det kostede det samme som vores hotel i Wien, hvilket havde overrasket mig. Jeg ville på forhånd have forventet et noget lavere prisniveau i Slovakiet end i Østrig, men på hoteller var der ikke den store forskel. Madvarer var lidt billigere i Bratislava, men slet ikke sammenlignet med f.eks. Bosnien eller Nord-Makedonien. Om aftenen tog vi bussen ind til byens centrum der bare ligger en kilometers penge nede af vejen. Bratislavas gamle bydel er hyggelig, og det var ikke svært at finde et sted at spise - selvom den mexikanske restaurant Kim først havde valgt, faktisk var fuldt booket den lørdag aften. Vi spiste i stedet på hyggelige The Farmhouse der lavede en glimrende pizza.

Søndag morgen spiste vi morgenmad på hotellet, og ligesom i Wien var det en glimrende buffet. Når der (også) er flere forskellige slags pandekager samt Nutella, så kan det ikke gå helt galt. Selve restauranten er flot indrettet og skabte en hyggelig stemning. Vi startede dagen på byens Transport Museum der ligger lige mellem hotellet og hovedbanen. De har bla. en original Orange County Chopper motorcykel, en stor samling sjove østeuropæiske biler foruden flere togvogne og lokomotiver. Bagefter tog vi bussen til Most SNP - eller UFO Bridge som den også bliver kaldt, og det er ikke svært at se hvorfor den har fået det navn. Vi stod af bussen et lidt underligt sted, og måtte næsten kravle ned af en skrænt for at komme hen til stedet hvor man kan komme ind i pylonen. Elevatorturen til toppen koster 9,90€ og tager mindre end ét minut. På toppen er der både en restaurant samt en udendørs platform med glimrende udsyn over Bratislava. Indrømmet, tanken om at være på toppen af en over 50 år gammel cement konstruktion i Slovakiet var ikke så tiltalende, men det gik. Vel nede igen gik vi tilbage over broen og fik en kop varm kakao i den gamle bydel. Vi så statuen af H.C. Andersen og fik handlet i Billa før Kim tog sporvognen tilbage til hotellet, for nu var der ved at være udsolgt. Jeg fortsatte på egen hånd og så bla. flere af de sjove statuer der står rundt omkring i Old Town, gik igennem Michael's Gate, så National Teatret og St. Martin's Katedralen. Det blev også til en tur på den gamle bymur, før jeg stoppede ind på Subway og købte sandwiches med hjem til Kim og jeg.

Mandag droppede vi yderligere sightseeing, men havde også fået krydset det meste af på listen. Vi fik lov at tjekke lidt sent ud, så kl. 12 gik vi over til stationen hvorfra bussen til lufthavnen kører. Først fik jeg sendt et par postkort på postkontoret, hvor det åbenbart var umuligt 'bare' at få lov til købe frimærker. Hende bag skranken var ikke så samarbejdsvillig, men måske var det en sprogting? Bussen til lufthavnen tog en lille halv times tid og der var ingen trafik. Vi var i god tid, og fik slappet af med lidt at spise og drikke inden afgang kl. 15.30 - der så endda blev en lille smule forsinket. Men vi kom afsted og turen til København forløb uden problemer.

Jeg synes det var hyggeligt at rejse med Kim, og det gør jeg i hvert fald gerne igen en anden gang. Wien var bestemt en oplevelse og levede på alle måder op til det positive folk har sagt. Jeg er specielt imponeret over hvor billig og effektiv den offentlige transport er. Der kører metro, sporvogne, busser og trolleybusser - og det hele passer bare sammen. Det lyder som en selvfølge, men tro mig: Det er det ikke! Her kunne vi næsten hver gang tage direkte fra punkt til punkt uden for mange skift og omveje, og de kører hele tiden. De fleste gange ventede vi kun få minutter på næste afgang, og det gør det fantastisk nemt at komme rundt. Bratislava kunne ikke måle sig med Wien når det gælder seværdigheder, men det forventede jeg heller ikke på nogen måde. Det er ikke specielt billige destinationer, men med lidt planlægning kan man godt spare en del.


Vi udnyttede vores Vienna Pass på en glimrende måde og fik god valuta for de 139€ det kostede. Her er hvad vi skulle have betalt:

Imperial Treasury = 14€
Spanish Riding School training = 16€
Sisi Museum & Imperial Silver = 16€
Naturhistorisk Museum = 16€
Riesenrad Ferris Wheel, Prater = 13€
Madame Tussauds = 24€
Teknisk Museum = 16€
Schloss Schönbrunn = 26€
Desert House, Schönbrunn = 6€
Schönbrunn Zoo = 26€
Upper Belvedere = 18€
Lower Belvedere = 18€
Militærhistorisk Museum = 8€
Transport Museum 'Remise' = 8€
City Cruises Vienna = 28€
Sightseeing Hop-On Hop-Off bus = 32€

Ialt = 253€ - så en besparelse på 114€

Så kan man altid diskutere om vi så havde set alt hvis vi skulle havde betalt hvert set, men jeg synes bestemt det var god værdi 😉


Andre udvalgte udgifter: 

Senator Hotel, Wien pr. nat inkl. morgenmad 570 kr.
Hotel Matyšák, Bratislava pr. nat inkl. morgenmad 580 kr.
Dagskort transport Wien 5,80€
Dagskort transport Bratislava 3,70€

Ingen kommentarer:

Send en kommentar