fredag den 29. maj 2015

Togturen til Danang

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Det er jo bestemt ikke nogen hemmelighed at jeg elsker at rejse med tog! Derfor var jeg ekstra glad, da vi fik billetter til nattoget fra Hanoi til Danang. SE3 toget var det foretrukne valg, da det har de nyeste vogne samt de bedste rejsetider.

Efter vi kom tilbage til hotellet fra vores tur til Halong Bay, gik vi en tur ned til søen og spiste aftensmad. Vi gik tilbage til vores hotel, og sad et par timer og kiggede billeder, før vi tog en taxa til stationen. Toget holdt allerede klar på perronen, og det var nemt at komme ombord og finde vores pladser. Togvognene med softsleeper består af 9 kupéer med hver 4 køjer, og har en dør der kan lukkes og låses ud mod gangen. I modsætning er der 6 køjer på hardsleeper - og ingen dør. Madrassen er også noget tykkere på softsleeper, men det er nu ikke meget :-)

Vi havde købt de to nederste køjer, og i de to øverste lå to vietnamesiske mænd. De var i hæren og på vej til tjeneste i Danang. Deres engelsk var meget middelmådigt, men vi fik da udvekslet lidt ord undervejs, men ellers holdt de sig mest for sig selv, enten i deres køjer eller ude på gangen. Grundreglen i sovetog er jo, at det er helt ok for dem i de øverste køjer at sidde i den nederste, med mindre den der har den nederste køje, lægger sig ned for at sove. Så er det enten op i sin egen køje eller ud på gangen ;-)

Det var mørkt da vi forlod Hanoi, men man kunne stadig nyde den første halve times tid, hvor toget stadig 'tygger' sig igennem byens gader. Vi fik begge sovet fint, også selvom toget skramler afsted på de efterhånden gamle skinner. Om morgenen kunne vi se det skønne landskab passere forbi vinduerne, og Vietnam er altså bare et dejligt land. Toget følger havet et pænt stykke, og specielt bjergpassene mellem Hue og Danang er bare skønne.

Du kan se en lille video her: Togturen fra Hanoi til Danang

Toget var en lille halv time forsinket ved ankomsten til Danang kl. 13.30, og de 15½ time ombord var bare SÅ meget federe end bussen! I Danang undgik vi taxaerne lige ved stationen, og gik i stedet et par hundrede meter og fandt en taxa dér. Resultatet var halv pris på turen de 30 km. til Hoi An... :-)