lørdag den 23. maj 2015

Filippinerne

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Torsdag d. 14. maj 2015 satte Robert og jeg endnu engang kursen mod lufthavnen, hvor en skøn ferie ventede. Jeg ved godt, at der er mange der synes jeg rejser hele tiden, og det er selvfølgelig også rigtigt - i hvert fald forstået på den måde, at når jeg har ferie, så sættes kursen meget hurtigt ud af landet. Men når ret skal være ret, så er det faktisk 7 måneder siden jeg sidst havde ferie, og i den periode kunne jeg nok godt have brugt en uges tid - bare hjemme på sofaen! Men sådan går det aldrig, og det har faktisk været et forår med en del udfordringer: Masser af forandringer på jobbet, istandsættelse af lejligheden, Clara's konfirmation osv. - så alt i alt synes jeg faktisk jeg trængte til ferie!

Så det var en noget træt Michael der mødte op i lufthavnen torsdag eftermiddag og blev tjekket ind på flyet til London. Vi har før fløjet med Cathay Pacific, og synes begge det er et fint flyselskab. Umiddelbart er det eneste negative, at vi skal over London både ud og hjem. Det er jo alt andet lige en omvej først at skulle vestpå, når nu målet ligger i asien! Men det gik nu fint, og på den 12 timer lange flyvning fra London til Hong Kong var flyet kun ca. halvt fyldt. Robert var hurtig til at snuppe en sæderække lidt længere tilbage, så vi begge havde en 3-sæders række for os selv - det er sgu' luksus på så lang en tur. Det lykkedes mig at ligge ned og sove i 5-6 timer, men også bare det at kunne sidde på skrå med benene oppe er guld værd.

Vi landede i Hong Kong kl. 15, og Robert kunne lige præcis nå at få hevet et par smøger ned i lungerne, før turen gik videre det sidste stykke til Cebu. Her var flyet til gengæld fyldt til sidste plads, men de 2½ time gik nu også meget hurtigt. Vi ankom til Cebu City omkring kl. 19, og som ægte backpackere tog vi naturligvis ikke de 'dyre' gule kupon-taxaer der tager 475 peso for en tur ind til byen, men gik i stedet over og tog en af de billige hvide taxaer der kører på taxameter, og så kostede turen til vores hotel kun 190 peso :-)

Vi boede også på Palazzo Pensionne da vi sidst var i Cebu, og det har nogle åbenlyse fordele: Det er billigt, fint indrettede værelser, gratis morgenmad, internet samt en fin beliggenhed. Det ligger nede af en stille vej, så der er helt fredeligt, men stadig tæt nok på bymidten, så en taxa dertil kun koster 7-8 kr. og tager 5 minutter. Vi fik set lidt mere af Cebu by end sidste gang, men var dog også begge trætte efter knapt et døgns rejse. Vi var i et par shoppingcentre, og fik også spist på Pizza Hut - og det blev da også til nogle drinks på et par af de lokale barer.

Søndag morgen satte vi kursen mod havnen, og skulle med hurtigfærgen til Tagbilaran på Bohol. Vi havde forsøgt at købe billetten dagen før, men de forskellige salgssteder kunne ikke give os en klar melding ang. bagage, så vi tog chancen på havnen. Det lykkedes da også at købe billetter til OceanJet med afgang bare en time senere, så det kunne ikke være bedre. 800 PHP kostede en returbillet, men så kommer der liiige et bagagegebyr, terminalgebyr m.m. - så vi havner nok på omkring 1.000 peso (ca. 150 kr.) - men det er jo også billigt for 2 x 2 timers tur med katamaranen.

Fra færgen i Tagbilaran tog vi en taxa til vores hotel - Harmony. Det ligger ca. 10 minutters gang fra stranden Alona Beach på øen Panglao, og er et helt fint hotel. Der er en ok swimmingpool og restaurant, og værelset er også stort og pænt indrettet. Vi skiftede dog værelse efter et par dage, til ét med noget bedre og tykkere madrasser. Der sker ikke så meget i Alona Beach, og stemningen er sådan lidt en blanding af Boracay og Phi Phi. Der er dog rimelig mange turister - specielt lavsæsonen taget i betragtning. Robert fik arrangeret et par dyk om tirsdagen, og det havde været godt - omend ikke fantastisk!

Du kan se en video her: Roberts dyk

Vi ville gerne leje en bil og køre rundt på Bohol, men det viste sig at være mere svært end som så. Der er ingen 'internationale' udlejningsselskaber her, og de steder vi forhørte os var meget vage når det kom til forsikring - altså bortset fra, at vi skulle skrive under på at vi ville betale for alle skader, uanset hvem der var skyld i det. Hmmm, det var vi ikke helt friske på - så det droppede vi. Så i stedet bookede vi en bil med chauffør for en hel dag, og fordelene var da også nemme at få øje på. For bilen alene skulle vi betale 2.500 peso (ca. 350 kr.) - imens aftalen med chauffør kun kostede 2.000 peso, og så var det endda inkl. benzin.

Så onsdag morgen kom vores bil... der så viste sig at være en minibus - og man siger jo ikke nej til den ekstra plads. Vi aftalte ruten med chaufføren, og første stop var ved Chocolate Hills nær byen Carmen, centralt på Bohol. De over 1.200 bakker har fået navnet, da bakkerne ligner små bjerge af chokolade når de er blevet svedet af i solen. Det er de dog (endnu) ikke alle blevet i år, og det var sjovt at se dem i forskellige stadier. Vi valgte at køre en tur med en buggy (1.800 PHP for én time) - et godt alternativ til de ATV'er vi også kunne have lejet. Vi havde vores egen guide med der kørte foran på motorcykel, og det var sgu' en sjov time. Bagefter kørte vi op til viewpointet, hvor man har et godt udsyn over Chocolate Hills. 'Gudskelov' fik jeg lov til at bære Robert tunge kamerastativ op af den sidste lange trappe, men det er vel prisen for at have sin egen hus-fotograf med, ikke? :-)

Du kan se en video her: Buggy tur

Vi så flere rismarker i området, men det var kun nogle få der var tilplantet med nye planter, så de så lidt kedelige ud i det stadie. Vi stoppede ved Loboc Eco Tourism Adventure Park, hvor Robert prøvede den 520 meter lange tur henover Loboc floden - 120 meter oppe. Han kom også tilbage på samme måde, og han gjorde det sgu' i fin stil - og jeg skulle kun overtale ham med et par enkelte bemærkninger om at han jo ikke var helt ung mere... og det var en del år siden hans bungy jump. Men den afgørende faktor var nok at jeg tilbød at betale turen... men til 350 peso (knapt 50 kr.) så var det også til at overse. Senere prøvede han også kabelbanen, som reelt bare var en åben metalplade som blev fragtet over på den anden side, og igen var jeg for stor en kylling til at prøve. Frokosten blev spist på en (meget) lokal restaurant, men maden var nu fin nok - også selv om vi var de eneste der forsynede os fra buffeten. Sidste stop var ved Baclayon Church der blev slemt skadet i jordskælvet i 2013. Vi var tilbage på hotellet ved 5-tiden, og det havde været en fed dag - præcis som vi godt kan li' det... ;-)

De næste par dage gik lidt på samme måde: Afslapning på værelset, pool, gåtur til stranden samt god mad - specielt kylling med karry på Trudi's Place blev en favorit. Nok en af de bedste jeg har fået nogensinde, og jeg har altså smagt de første 3-400 gange kylling karry rundt omkring i verden. Der ligger nogle hyggelige barer på stranden, men det meste er ret øde før midnat, og det er ikke den største festdestination - skønt!

Fredag fik Robert så et par dyk mere, imens jeg blev på værelset med semi-dårlig mave. Nu venter så 'store rejsedag' lørdag forude: Først en taxa kl. 10.15 til havnen i Tagbilaran på Bohol. Derefter OceanJet katamaranen kl. 11.40 til Cebu med ankomst kl. 13.40 og derfra en taxa til lufthavnen. Flyvning med Cebu Pacific Air kl. 17.15 til Manila med ankomst kl. 18.35 - skift til udenrigsterminalen og så med nyt fly kl. 22.20 - med ankomst til Hanoi i Vietnam kl. 00.30 - bestilt afhentning i lufthavnen fra vores hotel, hvor vi så regner med at være omkring kl. 02 - såfremt alting 'klapper' undervejs, selvfølgelig! ;-)

Men hey: "At rejse er at leve" - ikke? :-)