tirsdag den 26. maj 2015

Hanoi

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Lørdag var udnævnt til 'store rejsedag' og sådan kom det også til at gå: Først en taxa kl. 10.15 til havnen i Tagbilaran på Bohol. OceanJet katamaranen var lidt forsinket, så vi kom først afsted lidt over 12, med ankomst til Cebu ved 2-tiden. Turen fra færgen til lufthavnen er kun ca. 13 km. - men tog alligevel godt 1½ time i taxa. Vi nåede lidt frokost i lufthavnen (til sædvanlig grov overpris), før Cebu Pacific Air fløj kl. 17.15 til Manila med ankomst kl. 18.35 i terminal 3, så vi slap heldigvis for at skifte da vi skulle videre fra den samme terminal. Vi tænkte at vi hellere måtte spise aftenmad i lufthavnen inden vi fløj videre, og i den rimelig nye terminal 3 er der faktisk mulighed for det, i modsætning til de andre gamle terminaler i Manila. Vi havde timet vores sidste peso, så vi havde til Roberts smøger samt aftensmad... men havde ikke lige regnet lufthavnsskatten på 550 peso hver med i regnskabet. Så vi manglede præcis 70 peso - eller godt 10 kr.

Suk - nå, men jeg vekslede nogle Euro-sedler jeg havde med i reserve. Så blev der også til aftensmad på McDonald's, for de tog nemlig ikke imod kreditkort. Men alt flaskede sig, og vi faldt i snak med et par danske piger som var på vej til Dubai efter 4 måneder i Asien og Australien. Misundelse er jo en grim ting...

Vores fly til Hanoi var lettere forsinket og lettede først kl. 23 - med ankomst til Hanoi i Vietnam kl. 01.30 - Det gik hurtigt med bagage og immigration, for som dansker behøver man ikke visum til Vietnam, hvis man ikke skal være der i mere end 15 dage. Vi havde booket afhentning i lufthavnen fra vores hotel, så vi slap for at kæmpe med den 'taxamafia' der notorisk beregnes blandt de værste i verden. Ved ankomsten fik vi vækket gutten på vores hotel, og ved 3-tiden om morgenen kunne vi endelig gå i seng - efter at have kæmpet et kvarters tid med at få aircon'en tændt. Ingen af os orkede nemlig at gå de 4 etager ned og få hjælp, men det lykkedes som sagt også til sidst. Alt i alt havde turen taget 16 timer, og selvfølgelig var det en lang dag, men alt havde klappet undervejs, så vi havde ikke skullet løbe fra sted til sted, og det gør det alt andet lige noget nemmere :-)

Søndag spiste vi morgenmad på hotellet - og den bestod af et par skiver toastbrød, æg, kaffe eller juice. Hotellet har (naturligvis) også en tur-afdeling, så vi satte dem i gang med at booke billetter for os. Det første var togbilletten fra Hanoi til Danang (Hoi An) om onsdagen. Vi kunne hjemmefra have booket en flybillet for 3-400 kr. men ville gerne have oplevelsen af et vietnamesisk nattog. Man kan endnu ikke booke billetter online som udlænding, så vi havde taget chancen. Det værste der kunne ske var, at der ikke var flere togbilletter, og vi så var nødt til at tage bussen. Det har jeg gjort de to forgående gange i Vietnam - fordi det ikke var til at få togbilletter, men denne gang skulle det lykkes... og det gjorde det også. Vi fik to billetter til det foretrukne SE3 tog der afgår kl. 22 og er i Danang kl. 13 den efterfølgende dag. Endda softsleeper og to underkøjer - så kan det ikke være bedre! ;-)

Vi fik også booket et lille '2 day/1 night' cruise til Halong Bay. Det er alt for kort tid, men det kunne give Robert en lille forsmag på hvad Halong Bay har at byde på. Vi havde hjemmefra tjekket priser, og de fleste lå i omegnen af 60-80$ selvfølgelig afhængig af kvaliteten af båden. Vi endte dog med at kaste 100$ hver efter et 'Deluxe' cruise - så må vi se om det er pengene værd. Vi var stadig trætte efter rejsedagen, så vi gik tilbage til den skønne aircon på vores værelse og tog en middagslur. Om eftermiddagen gik vi ned til Hoan Kiem Lake, og fik endda spadseret hele vejen rundt om den. OK - så lang er turen heller ikke, men i 45 graders varme føles alle skridt noget tunge.

Trafikken i Hanoi er bare sindsyg. Der er mange biler - samt millioner af motorcykler, der kører i alle mulige - og umulige - retninger. Den eneste måde at krydse en gade på, er at gå ud stille og roligt, holde samme retning og hastighed - og så kører de allesammen udenom én. Det er i hvert fald tanken, selvom der bliver dræbt 30 hver dag i trafikken i Hanoi. Vi fik aftensmad, og slentrede lidt rundt i det gamle kvartér på vej hjem til vores hotel. Hanoi er en meget charmerende by, og det er fedt at gå rundt i de mange sjove gader. Den gade vi boede på gør det meget i metal-kasser, imens nabogaden gør det i hængelåse. Rundt om hjørnet sælger de allesammen kinesiske lamper osv. osv.

Det virker heldigvis ikke som om der er ændret noget som helst, siden jeg var i Hanoi sidste gang i 2008 med Emma, og det er ment meget positivt. Charmen er bibeholdt, og det er en sjov tur på et kvarters tid at gå ned til Hoan Kiem søen. Eneste anke er den utålelige situation når det kommer til at hæve penge: I hæveautomaterne kan man kun hæve 2.000.000 dong, og da det svarer til knapt 600 kr. er det jo en halvdyr fornøjelse. Specielt fordi man jo betaler 30 eller 50 kr. for at hæve på hhv. VISA og MasterCard, og udover det kræver automaten lokalt ca. 25 kr. ekstra pr. hævning. Så man risikerer altså at betale 75 kr. for at hæve 600 kr. - det er bare en dårlig forretning!

Mandag morgen var så sightseeing dag i byen, men her kom min noget manglende forberedelse til denne ferie for dagen igen. Mandag er nemlig den dag hvor de fleste ting er lukket, heriblandt Ho Chi Minh's balsamerede krop som man kan se i hans mausolæum. Nu har jeg set ham et par gange før, ligesom Lenin i Moskva og Mao i Beijing. Sidstnævnte har Robert også set, så han forsikrede mig at han nok overlever uden at have set den vietnamesiske 'voksdukke'. Det irriterer bare mig lidt, for det plejer at være sådan noget jeg har helt styr på hjemmefra. I stedet gik vi en lang tur rundt i det gamle kvartér, og det er altså bare hyggeligt. Vi fik set flere små lokale markeder, ligesom vi var inde i Dong Xuan markedet hvor jeg endda fik købt et par kabler jeg lige manglede. Vi så den gamle byport og endte med at spise frokost på en hyggelig lille café. Vi besøgte også Temple of Litterature før vi overgav os til varmen, og søgte tilflugt tilbage på vores hotelværelse. Vi gik på jagt efter en god gang massaman, og det lykkedes på en thairestaurant nede ved søen. Vi havde dog lidt travlt, da vi havde billetter til vanddukketeatret kl. 20, men vi var på plads da tæppet gik. Det var igen en sjov oplevelse, men det er fint det kun varer en lille times tid :-)

Tirsdag spiste vi morgenmad på hotellet, og lidt efter kl. 8 blev vi hentet... Halong Bay ventede ;-)