onsdag den 7. august 2013

Bangkok

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Båden til Krabi var næsten en time forsinket, og det var varmt at stå og vente på molen. Færgen var godt fyldt, men overfarten forløb stille og roligt. Ved ankomsten til Krabi bookede vi en minivan der kunne køre os til lufthavnen. På vejen stoppede vi ind ved storcentret i byen, men de sko som pigerne havde håbet på at kunne købe, var desværre ikke til at få i de rigtige farver eller størrelser.

I lufthavnen fik vi hurtigt tjekket ind på flyet til Bangkok, og selve flyveturen tog under 1½ time. Sidste år flyttede AirAsia fra Bangkoks 'nye' Suvarnabhumi lufthavn til den 'gamle' Don Muang lufthavn, så det var dér vi landede. Vi fik slæbt vores ting ind i et par taxaer og satte kursen mod centrum. Turen til Soi Rambuttri tog under en time og kostede kun 60 kr. Vi tjekkede ind på Rambuttri Village Inn hvor vi efterhånden har boet en del gange. Efter min mening er det et fedt sted at bo, og vi havde valgt de lidt dyrere 'deluxe' værelser der bla.  inkluderer køleskab og safetyboks.

Vi gik ud for at få noget at spise, og da både Robert og min mave var noget 'bob-bob' valgte han og jeg at spise på Burger King. Pigerne fik shoppet lidt på Khao San Road og fik prøvet et 'fish spa'. Her stikker man fødderne ned i et bassin til små fisk, der så spiser det døde hud på ens fødder. Meget sjov oplevelse, selvom det vist aldrig bliver Clara's favorit! :-)

Søndag spiste vi morgenmad på en af restauranterne på Soi Rambuttri, dog spiste tøserne sandwich fra den Subway, der nu ligger lige ved siden af hotellet. Vi havde besluttet at tage en tur med longtailbåd på klongerne - de små bifloder til Bangkok's store flod Chao Phraya. Men da vi kom ned til floden kunne vi ikke blive enige med bådsmændene, der åbenbart mente der var for meget vind og strøm til at de kunne sejle. I stedet tog vi den orange 'flodbus' ned af floden. Trine var ikke helt på toppen, og vi andre var ikke meget bedre. Jeg ved ikke helt hvorfor, men det var som om vi alle var lidt skvattede - på den ene eller anden måde. Vi stod af båden ved Taksin broen og sad og sundede os lidt. Vi fik noget at drikke og det røg hurtigt ned, men det var nu også temmelig varmt! Vi tog med byens Skytrain til MBK Centret, men undervejs blev Trine en smule dårlig. Det hjalp dog at komme af toget, og så fik hun det hurtigt bedre. MBK Centret er et af fem butikscentre der ligger klods op af hinanden, men det gode ved MBK er, at det er mere 'normale' butikker - end blot Gucci og andre af de kendte mærkevarebutikker - hvor man alligevel aldrig køber noget. Vi spiste sen froskost på Pizza Hut før vi tog en taxa hjem.

Hjemme på hotellet gik vi en tur i poolen, og der var faktisk rimelig mange mennesker. Der er hele to pools på taget af hotellet, og normalt kan man godt have dem for sig selv, men denne dag var der en del andre der havde fået samme gode idé. Det var egentlig meningen at vi ville have været på natmarkedet i Patpong - byens 'farverige' område, men vi var alle så trætte at vi besluttede at udskyde det til dagen efter. En tur på Khao San Road blev det dog til, men ellers var det på hovedet i seng.

Mandag blev der atter shoppet og pigerne fik en omgang ansigtsbehandling. Roberts mave var helt af h... til, så han blev hjemme i seng. Det regnede, så det var begrænset hvad vi havde lyst til at gøre. Lidt ærgerligt når nu Trine var i Bangkok for første gang, men der var ikke den store lyst til at lave så meget. Om aftenen tog vi (minus Robert) så en tuk-tuk til Patpong. Stedet er kendt for sit natmarked, men i endnu højere grad for de mange natklubber, stripbarer og bordeller. Ingen tvivl om at sex og prostitution er en stor del af gadebilledet i Bangkok, og det er en 'seværdighed' om man så kan lide det eller ej. Vi valgte at gå ind på en af barerne der reklamerer med 'Pussy' shows. Her kan man opleve klassikere som 'Pussy plays ping-pong', Pussy smokes cigarettes' og lignende underholdning. For lige at sætte tingene i perspektiv, så tillad mig lige at sætte scenen:

Vi kom ind og satte os ned i sofaer langs scenekanten. 3-4 piger i trusser stod og vrikkede lidt ved et par stripperstænger, og ca. hvert femte minut kommer en pause i musikken, og så laver en af pigerne et lille 'show'. Det kunne f.eks. være at tænde lysene i en lagkage - ved hjælp af et lys sat op i f*****, skyde små agurker ud af f***** osv. Alt sammen rimelig harmløst og i værste fald kan man jo kun have lidt ondt af de optrædende. Efter tre kvarters tid ville vi betale vores regning og gå. Som forventet ville de gerne have os til at betale mere end aftalt, men vi holdt på vores - betalte og gik. Emma og jeg tog hjem til hotellet i en taxa (væsentlig billigere end en tuk-tuk), mens de tre andre blev og shoppede lidt mere.

Tirsdag formiddag blev de sidste indkøb overstået, før vi tjekkede ud af hotellet og tog et par taxaer til lufthavnen. Vi fik hurtigt tjekket ind til turens sidste flyvning med AirAsia og satte kursen mod Chongqing... og Kina! :-)