lørdag den 4. februar 2012

Abu Dhabi

Køreturen fra Dubai til Abu Dhabi tager kun 1½ times tid, og det er ikke den mest interessante vejstrækning i verden. Det sjoveste er sandfygningen over vejene, og så den optiske illusion at der er sand på vejen - men når man kommer tættere på, så er det pludselig pist væk! :-)

I Abu Dhabi havde vi booket os ind på det 5-stjernede Millennium Hotel, hvor vi havde fået 2 overnatninger inkl. morgenmad og internet for ca. 900 kr. i døgnet. Hotellet levede fint op til vores 5-stjernede forventninger, og havde alt hvad man kan forvente til den pris. Vi gik en tur imens vores værelse blev gjort klart, men byens Central Market falder under samme kategori som "markederne" i Dubai. Det er en helt ny bygning, men marked... nej! Tilbage på hotellet tog vi en dukkert i den opvarmede pool, og det var skønt!

Torsdag gik vi ned og spiste morgenmad, og det var lige så overdådigt som det bliver. Jeg var specielt imponeret over juice maskinen, hvor man stopper appelsiner ind i et rør i toppen, drejer på håndtaget - og så kan man ellers se på, imens der bliver presset RIGTIG frisk juice! En negativ oplevelse var dog baconen - som var "beef bacon" - og det har altså bare ikke noget med bacon at gøre!

Senere kørte vi til Yas Island ca. 30 km. fra downtown Abu Dhabi. Vi besøgte Ferrari World - en forlystelsespark bygget omkring ét tema: Ferrari. Bygningen er vældigt imponerende, og denne dag var der næsten ingen andre gæster, hvilket betød ingen kø! Når det er sagt, så skal man vist være en "RØD-glødende" Ferrari fan for at synes entréen på 340 kr. kan forsvares. Sammenlignet med andre tema-parker jeg har været i, så er der for få forlystelser - specielt i de "vilde" kategorier. En undtagelse er dog Fiorano GT Challenge - der er to baner side om side der konkurrerer om at vinde - imens man sidder i en Ferrari F430 Spider... næsten! :-)

Så er der selvfølgelig også Formula Rossa - verdens hurtigste rutchebane! Efter starten tager 0-100 km/t kun 2 sek. - og topfarten på 240 km/t nås på bare 4,9 sekunder! Det er dog ikke det værste for mig, men de 52 meter den derefter kører lodret op i luften, gjorde at jeg ikke skulle nyde noget. Ærgeligt, og Robert har jo ret: Før hjernen når at registrere hvor man er, så er  man jo allerede nede igen...

Du kan se video af "Formula Rossa" her : www.youtube.com/watch?v=FDsyc6xUJcc

Fredag efter morgenmaden tjekkede vi ud fra hotellet. Det var meningen at vi skulle have været ude og se byens "Grand Mosque" - men planlægningen havde slået fejl. Det var jo fredag, og det betyder at moskéer er off-limit for ikke-muslimer. I stedet kørte vi ud til Marina Mall, hvor vi lokaliserede en af de fantastiske GULD-ATM's. Kender du ikke det: Man står lige og mangler lidt guld, men heldigvis kan man da hæve det i en automat. Fint koncept, og Robert ville faktisk have købt den mindste variant på 1g. med hjem, men de viste sig at være udsolgt i alle de automater vi så. Du kan læse mere om automaterne her : www.gold-to-go.com/en/the-gold-vending-machine

Vi kørte ned til vandet ved Abu Dhabi Thetre, og kunne derfra få et fint udsyn over byens sky-line...