søndag den 5. september 2021

Kreta

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Sidst jeg var i Grækenland var i 1996, så efter 25 år var det da også på tide med et gensyn med dette skønne land. Dengang gik turen til Kos og rejsemakkeren var den samme som nu. I år gik turen dog til Kreta, hvor jeg var som 15 årig med min far - på min allerførste charterrejse. Det er også 25 år siden jeg sidst var på charterrejse, men sådan måtte det være denne gang. Som jeg sagde til Robert: Vi skal et sted hen der er farvet grønt eller gult på kortet, det skal være en direkte flyvning og så skal vi som udgangspunkt blive ét sted. Egentlig havde vi opgivet at finde en afbudsrejse, men om tirsdagen lykkedes det at finde en tur til Kreta med Apollo Rejser med afrejse lørdag morgen. Vi skulle bo i en lejlighed i Platanes der ligger ca. 5 km. øst for Rethymnon, centralt på Kreta. Vi mødtes i metroen til Kastrup lufthavn kl. 04 om morgenen og kl. 06.30 fløj vi med SAS til Chania lufthavn. Her blev vi på klassisk charter manér mødt af Apollos team der fik dirigeret os til 'vores' bus - nr. 25, der blev lovprist som den bedste på øen. Det holdt så kun til vi var nået ca. 4 km. udenfor lufthavnen... så brød den ned! Erstatningsbussen kom dog allerede efter mindre end et kvarter, så det var fint. Køreturen til hotellet tog et par timer med de obligatoriske ca. 13 stop undervejs. Vores hotel hed Varvara's Diamond og lå trukket lidt tilbage fra den store vej hvor vi blev sat af. Hotellet har kun 14 værelser, og vores var egentlig en 1-værelses lejlighed med et lille tekøkken, en mindre dobbeltseng og en ekstra sofa/seng. Værelset var temmelig stort så vores behov var fint dækket. Swimmingpoolen blev delt med et par andre hoteller og lå godt 200 meter nede af vejen - lige før stranden. Vi var lidt rundt i området og forhørte os om lejepriser på scootere, men det var godt nok dyrt: 40-65€ pr. dag for én! Noget andre priser end i Asien... for at sige det mildt. Vi besluttede derfor at leje en bil i stedet, og det var faktisk billigere: 175€ for 4 dage - inkl. forsikring uden selvrisiko, vejhjælp osv.

Vi brugte en del af lørdagen på at planlægge hvad vi gerne ville se, for da dette jo var en 'last-minute' ferie havde jeg ikke nået den sædvanlige omgang research på forhånd. Vi var i poolen og fik generelt slappet af, hvilket bestemt var tiltrængt. Corona-restriktionerne på Kreta var følgende: Mundbind var et krav indenfor - dvs. på hotellet, i butikker samt i offentlig transport inkl. fly og lufthavn. Et par steder skannede de vores EU Corona-pas hvis vi ville spise indenfor, men da både Robert og jeg forlængst er færdigvaccinerede var der ingen problemer. Jeg synes ikke det på nogen måde dominerede ferien - og det var skønt! 😀

Vi havde tilkøbt morgenmad som blev indtaget på Hotel Trefon ca. 100 m. fra Varvara's. Der var godt nok ingen 'ægge-dame', men buffetten var fin så vi fik en god start på dagen, hvilket særligt Robert er glad for. Vi var på den lokale strand og fik færdiggjort vores research, så vi følte os rustet til at takle Kreta. Sidst på eftermiddagen tog vi lokalbus #20 ind til Rethymnon. Byen ligger ca. 5 km. væk og bussen kostede kun 1,20€ - billetterne skulle man købe på forhånd i f.eks. supermarkedet - nemt og smart. I Rethymnon gik vi til intro-mødet med guiderne fra Apollo. Det tog kun 25 min. og det vi tog med derfra var nok de gratis drikkevarer vi blev budt. For 25 år siden var et intro-møde muligvis relevant, men det er det ikke i dag. Alle kan jo Google sig til hvad de skal se, hvor de gode restauranter er, og at det ikke anbefales at man drikker vandet fra hanen. Nå, men vi gik en tur rundt i Rethymnons gamle kvarter, så solnedgangen og fik noget aftensmad på havnen. Turen hjem var ligeledes med bussen og tog kun ca. 10 minutter. Vi gav lige den lille dobbeltseng endnu et skud, men den var sgu' lige til den smalle side, så resten af ferien sov jeg på ekstra-sengen i værelset.

Mandagen stod igen på afslapning og god mad. Vi fik booket vores lejebil til dagen efter, var på stranden - og Robert fik forhørt sig om muligheden for noget dykning. Om aftenen så vi 'Jungle Cruise' via min medbragte bærbare og chromecast. Jeg havde også medbragt min 'snorke-maskine' som jeg kærligt omtaler den som. Reelt er det en iltmaske som skal forhindre at jeg får anfald af søvnapnø imens jeg sover, og nu sov jeg jo på værelse med én der kender min vejrtrækning og snorken særdeles grundigt udfra erfaring. Han var super tilfreds, for der kom ikke et pip fra mig nogle af nætterne, og selve maskinen er næsten lydløs - så det er jo fedt at få bekræftet. Jeg føler mig godt nok som lidt af en gammel tåbe når jeg tager masken på, men hvis det virker... godt man ikke er forfængelig! 😏

Tirsdag hentede vi vores lejebil efter vi havde spist morgenmad: En postkasserød Kia Picanto. En lidt blød kobling (og fandt vi ud af to dage senere) et defekt horn... nå ja, i det mindste virkede aircon'en. Vi satte kursen mod Lake Kournas og derefter Katholiko klostret nord for Chania. Kreta er nem nok at komme rundt på i bil (så vanvittigt kører de heller ikke) og med GPS og gratis EU-data er det hele en leg. Vi kom ud på en masse små veje, specielt i bjergene - som der er væsentlig flere af end jeg huskede. Efter klostret kørte vi til Sunset Beach hvor vi fik en dukkert. Mange af strandene er sandstrande, men der er også en del med store rullesten - og ikke alle har krystalklart vand som bruchurerne lover 😊

Men det er altid rart med en dukkert, også selvom vi måtte skifte ud af badetøjet igen ved bilen, midt på en temmelig stor vej. Men vi er som sagt ikke forfængelige... og heller ikke synderligt blufærdige. Vi parkerede ved havnen i Chania by, nok det eneste jeg synes jeg kunne genkende fra turen med min far. Hyggelig havn, men jeg husker den faktisk livligere. Om det så er effekten af Corona eller sådan det bare nu, skal jeg ikke kunne sige. Byen er temmelig varm om eftermiddagen så vi satte kursen hjemad. Der er masser af muligheder for stop undervejs, så man kan nyde udsigten og tage billeder m.m.

Onsdag morgen pakkede vi en lille overnatningstaske hver, for denne dag skulle vi på langfart. Vi kørte de ca. 2½ time til Elafonisi Beach efter et stop ved Topolia Gorge. Elafonisi er kendt for deres lyserøde strand, der skyldes koraller. Desværre har turister taget så meget af sandet med hjem, at man i dag skal kigge godt efter for at finde steder på stranden der er lyserøde. Det ændrer dog ikke ved at det er en fed strand, hvor vi selvfølgelig fik dagens første dukkert. Derefter var vi på håbløs mission i bjergene for at finde et udsigtspunkt Robert havde fundet, men da vejen efterhånden snævrede ind til et smalt spor på en stejl grusvej gav vi op. Enkelte steder var det ikke sjovt at køre tæt på kanten, selv i en lille bil som Picantoen. Men vi kom ned igen i god behold og kørte i stedet til Falasarna Beach. På vejen stoppede vi og spiste på en restaurant med en terrasse der havde udsigt over en del af Kretas vestkyst. Vi havde bestemt at vi ville på bådtur dagen efter til den tidligere piratø Gramvousa samt til Balos Beach ikke langt derfra. De både dertil sejler fra byen Kissamos, så vi havde fundet et billigt værelse i byen hvor vi overnattede. Så slap vi 1½-2 timers kørsel 'hjem' - for så at skulle samme vej tilbage tidligt næste morgen. Så vi overnattede hos Bikakis Family Apartments og det var nemt og bekvemt. Prisen på 290 kr. matchede fint det vi sparede i benzin og så vandt vi da tiden.

Torsdag morgen kørte vi ned på havnen hvor vi købte en stak toasts til morgenmad. Vi gik ombord på 'Spirit of Athos' der kl. 10.25 satte kursen mod Gramvousa Island. Turen tog lidt over en time, og da vi var fremme lavede Robert lige sit lille trick med dykkercomputeren, da han skulle dykke næste dag. Vi var i vandet på stranden der var rimelig stenfyldt, og droppede turen op til en gammel fæstning i 137 meters højde. Stien derop var ikke lige egnet til sandaler. Båden sejlede videre til Balos, der er en lækker men lavvandet strand. Her havde vi et længere stop på knap 3 timer, så den sidste time sad vi på båden og var egentlig klar til turen tilbage til havnen i Kissamos. Den sejltur tog ca. 1 time og 20 minutter - og så havde vi lige en lang køretur hjem til hotellet. Undervejs stoppede vi på 'Bro & Sister' og fik en glimrende pizza. Efter et par lange dage og med saltvand i hår og lunger, var det et par trætte (og halvrøde) turister der nåede Varvara's Diamond Hotel ved 20.30-tiden. Det varede i hvert fald ikke længe før der blev knurret på værelset 😄

Fredag skulle Robert dykke længere østpå, så efter morgenmaden satte vi kursen mod AquaDive i Agia Pelagia. Vi var fremme ved 11-tiden, men desværre var dykket aflyst pga. strøm og høje bølger. Ærgerligt, da det var eneste chance for et dyk. Men sådan går det engang imellem, og han tog det meget fint. Han havde (selvfølgelig) slæbt ALT udstyr med hjemmefra, men i det mindste har vi ikke rejst rundt med det i rygsækken denne gang. Vi kørte i stedet videre til Heraklion der også er Kretas hovedstad og største by. For første gang oplevede vi reel trafik og bilkøer inde i byen, så vi satte kursen mod Knossos ca. 5 km. udenfor byen. Ruinerne her er minoiske og stedet har været beboet i over 7000 år, og der har ligget forskellige paladser på stedet i næsten 4000 år. I dag er der kun ruiner tilbage, og enkelte (senere) dele af bygninger, søjler m.m.

Robert valgte at spare de 15€ i entré så jeg gik alene ind. Jeg brugte en times tid derinde og det var meget passende, specielt i middagsvarmen. I stedet tog han en lur i bilen - i skyggen under et træ på parkeringspladsen. Bagefter kørte vi på McDonald's inde i Heraklion og cruisede lidt rundt i den gamle bydel. Men så meget var der ikke at se og trafikken var lidt tosset, så vi satte kursen vestpå igen. På vejen måtte vi dog lige se Arkadi klostret der ligger ca. 25 km. syd for Rethymnon. Det betød endnu flere kilometer i bjergene, og en benzinmåler der havde lyst gult i noget tid. Men klostret var flot og bestemt entréen på 3€ værd. Vi nød det rolige skyggefulde sted, før vi atter kørte ned af bjergene til første tankstation. Der blev tanket lidt benzin og senere drikkevarer i et supermarked før vi sidst på eftermiddagen nåede hjem. Vi fik afleveret bilen og havde på de fire dage nået at køre 725 km. Det lyder måske ikke af så meget, men meget af det har været bjergkørsel. Bilen har helt sikkert gjort at vi har fået set en masse vi ellers ikke ville have haft mulighed for med offentlig transport. Vi fik en dukkert i poolen inden den lukkede kl. 19. Meget utraditionelt for Robert og jeg har vi været meget mere på stranden end i poolen på denne ferie 😎

Lørdag var sidste feriedag, så efter morgenmaden måtte vi pakke sammen og tjekke ud kl. 11. Vi tog bussen ind til Rethymnon hvor vi dalrede rundt et par timer. Vi fandt til sidst skygge i en hyggelig park, inden vi tog bussen tilbage til Platanes. Vi brugte en times tid på at ordne billeder, før vi fandt en rigtig hyggelig græsk taverna og fik turens nok bedste måltid. Vi fik styr på pakkenellikerne og var klar da bussen hentede os kl. 18.40 - faktisk bare et par minutter forsinket. Så har man også prøvet det. Der var opsamling på hoteller på vejen til lufthavnen, så turen tog igen et par timer, så det var mørkt da vi nåede Chania lufthavn. Apollo teamet var mødt talstærkt op i lufthavnen (tænker der også var et nyt kuld feriehungrende turister på vej?!) og indtjekning samt security check gik rimelig hurtigt. Det er på ingen måde en stor terminal, og de 10 gates er placeret i et rum på størrelse med en håndboldbane. Mere end hver tredje stol er pt. blokket af pga. Corona afstand, så der var ingen ledige siddepladser. Men efter et hurtigt kig på afgangstavlen stillede vi os over ved de to gates hvor de næste afgange var, og så var der pludselig nogle ledige pladser. Rart man ikke skal stå op med alt sit habbengut i over en time. SAS flyet afgik til tiden, og var egentlig fyldt godt op. Men vi var faktisk de sidste der kom ombord, og da vi gik ned mod vores sæder lød det 'boarding complete' og da der lige dér var to tomme rækker, så satte vi os på dem. Så vi havde god plads til at brede os på den godt 3½ time lange flyvning. Vi landede i Kastrup til tiden kl. 01.25 og mindre end én time senere havde metroen bragt os det sidste stykke hjem.

Det var SKØNT med en ferie og det har været tiltrængt!!! Heldigvis har Corona ikke fyldt meget på turen - bortset fra mundbind visse steder, og den pris betaler jeg gerne. Kreta er stadig skøn - og der skal ikke gå 25 år før jeg kommer til Grækenland igen 😊