fredag den 13. april 2018

Warszawa

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Jeg havde nogle feriefridage tilbage som skulle afholdes, så jeg besluttede at tage endnu en lille ferie i ugen efter min tur til Kaunas med Maj. Valget faldt på Warszawa, Polens hovedstad. Konceptet var altså igen en tur til en billig by, som jeg ikke før har besøgt. Den billigste mulighed var at flyve med WizzAir fra Malmø, så turen startede reelt mandag d. 9. april kl. 11 med Neptunbus fra DGI byen direkte til Malmø Airport ved Sturup. Busturen tog under en time og afgangene er tilpasset flyvningerne med WizzAir. Flyveturen til Warszawa tog kun en times tid, så jeg landede i Chopin Airport ved 15-tiden. Jeg købte en 72-timers billet til al offentlig transport i Warszawa til 36zl (65 kr.) og kunne derefter tage bussen ind til centrum. Lufthavnen ligger blot 10 km. udenfor downtown Warszawa, så der gik kun ½ times tid til jeg nåede mit hotel. Eller hotel er nok så meget sagt, for reelt var det et værelse i en lejlighed jeg havde lejet. Ikke en privat lejlighed, men en hotellejlighed hvor seks værelser deler et tekøkken samt to badeværelser. Prisen var lidt over 100 kr. i døgnet, og beliggenheden kunne ikke være bedre. Mit værelse var ikke stort, men der var rent og pænt - også på fællesarealerne. Sidst på eftermiddagen gik jeg mig en lang tur i området jeg boede i og spiste aftensmad på KFC.

Tirsdag stod jeg tidligt op, og købte nogle boller til morgenmad i en bager/konditori der lå rundt om hjørnet. Jeg fandt en hyggelig plet i solen hvor jeg sad og spiste det imens sporvogne, busser og biler kørte forbi. Super hyggeligt, og skønt at det allerede var over 20 grader varmt om morgenen, så den stod på shorts og t-shirt. Jeg havde ikke nået at lave så meget research på byen, men jeg vidste at de havde et ret berømt jernbanemuseum, så hvorfor ikke starte der? Jeg tog en sporvogn derhen og museet er beliggende på den gamle nedlagte banegård. Det kostede 12zl at komme ind, og museet består både af en rimelig stor indendørs samling af modeltog, signaler og andre ting relateret til jernbanen, men også en stor udendørs samling af togvogne. Man har bla. en af de eneste bevarede pansrede togvogne komplet med kanontårne i begge ender. Der er også en stor samling af gamle damplokomotiver, både nogle der er sat flot i stand, samt nogle der mere ligner en bunke skrot. Alt i alt var det et fedt sted at kravle rundt et par timer, og for under 20 kr. var det også en billig fornøjelse 🚂

Bagefter gik jeg rundt i området omkring den høje bygning Palace of Culture & Science. Søreme om der ikke pludselig lå en Vapiano restaurant, så der kunne jeg jo passende spise frokost. Jeg fandt også den såkaldte Chopin Crossing. Det er "bare" en fodgængerovergang, men for at ære byens store komponist, er den i stedet for de sædvanlige hvide 'striber' malet som tangenterne på et klaver. Simpelt, men en rigtig sjov idé. Senere var jeg bla. oppe på udsigtsplatformen på 30. etage i 'Paladset' (20zl) hvorfra man har en glimrende udsigt over byen. I løbet af dagen fik jeg både kørt med metro, bus og sporvogn, og Warszawa er i hvert fald en nem by at finde rundt i. Det hjælper dog også med GPS'en, Google Maps samt gratis EU data på mobilen 😃

Jeg var hjemme og hvile stængerne et par timer før jeg var ude at spise aftensmad. Der er millioner af caféer, restauranter, pizzariaer, burgerbarer osv. - men det lykkedes mig aldrig rigtigt at finde et lokalt polsk sted. Jeg forestiller mig stadig noget 'østeuropæisk' med sovs, kødklumper og kartofler, men sådanne steder er der åbenbart ikke mange af i centrum. Der var dog ingen problemer med at finde hverken McDonald's, Pizza Hut og lignende, så jeg ville da ikke dø af sult.

Jeg havde fået læst lidt i min Lonely Planet bog om aftenen, og kunne godt se at der er meget at lave i Warszawa. Jeg valgte at droppe alle de åbentlyse steder: Jødiske museer og alt relateret til 2. verdenskrig, noget der har efterladt et stort indtryk på byen. Det meste af Warszawa blev jo bombet under krigen, så alt det er i dag ser 'gammelt' ud er ting der er blevet genopbygget. Det gør det jo ikke mindre charmerende, og jeg besluttede onsdag morgen at starte midt i den gamle bydel. Torvet er fantastisk hyggeligt, og i det dejlige vejr ser alt jo også kønnere ud. Jeg fulgte min søsters råd om at spise lokalt, og fik mig en dejlig belgisk vaffel jeg kunne sidde og nyde. Der er masser af flotte bygninger i området, og jeg så bla. også fæstningsværket Barbican, hvor en del af de gamle bymure er bevaret. Jeg gik ned til metroen, og passerede undervejs flere frihedsmonumenter. Jeg var inde og se Fotoplastikon - der er et mærkværdigt lille sted. Der står en stor 'tromle', og så er der lavet en række siddepladser rundt om den. Man har så en slags kikkert monteret, hvor igennem man ser en række billeder der roterer efter nogle sekunder. På grund af de linser man ser det igennem, virker det som om at billederne - der alle er små 100 år gamle, pludselig ser ud som en slags fattigmands-3D. Meget sjov lille oplevelse, og til 4zl kan man ikke klage.

Jeg havde bidt mærke i et enkelt museum jeg gerne ville se, nemlig Copernicus Science Centre, som naturligvis er opkaldt efter endnu en berømt polak - astronomen Nicolaus Kopernikus. Stedet er indrettet som et slags Eksperimentarium, og jeg havde med vilje valgt at tage dertil sidst på eftermiddagen, så jeg ikke rendte ind i en masse skolebørn. Den taktik viste sig så ikke at holde, for da jeg kom ind kunne jeg spotte ca. 1 million unger der løb rundt... samt råbte og skreg. Stedet er heldigvis stort, og der er så mange ting at tage sig til, at man sagtens kunne tilbringe en hel dag derinde, men efter et par timer havde jeg fået nok af alle ungerne, og tog hjem til mit værelse. Faktisk var jeg så træt efter en lang, men super dag, at jeg aldrig kom ud igen og fik noget aftensmad.

Torsdag morgen var jeg tidligt oppe og fik afleveret nøglerne til mit værelse. Jeg købte lidt morgenmad og øvrig proviant, og tog så sporvognen de få stop hen til banegården Warszawa Centralna. Jeg havde hjemmefra booket en billet til toget til Krakow, da det var derfra jeg skulle flyve hjem sent om aftenen. Der er nu high-speed-trains i Polen der kan klare turen på ca. 2½ time, men jeg havde booket til det almindelige intercitytog der er 4½ time om turen. Desværre havde det tog ikke kupéer, så jeg måtte nøjes med en vinduesplads i en åben vogn, men det var nu også helt fint. Jeg havde booket togbilletten samtidig med mine flybilletter, så prisen var kun 43zl eller ca. 75 kr. Turen forløb stille og roligt, og jeg ankom til Krakow planmæssigt kl. 12.44

Jeg fik indleveret min trolley i bagageopbevaringen (3zl) for den gad jeg ikke slæbe rundt på resten af dagen. Jeg gik fra stationen ned til markedspladsen i den gamle bydel, og den lignede sig selv som jeg husker den fra 2009 hvor jeg var i Krakow sammen med Majbrit. Jeg fik et par tips fra Maj der er den store Krakow ekspert, og startede derfor med det underjordiske museum under pladsen - entré 19zl. Her kan man se en spændende udstilling om Krakow tilbage i tiden, og går samtidig en tur blandt ruinerne af byens gamle markedsplads. Alt sammen rigtigt interessant, og de har virkelig formået at lave det spændende. Der er en smule køligt dernede, men det var egentligt fint som kontrast til den dejlige forårsdag over jorden. Jeg var dernede et par timer, og bagefter gik jeg lidt rundt i området. Jeg satte kursen mod floden, for jeg ville se om de var startet med sejlturene. Der var en enkelt afgang kl. 16, så den købte jeg billet til (25zl). Jeg sad på en hyggelig dækstol i solen og ventede, og blev så kaldt ud til båden. Det viste sig så, at jeg ikke skulle med en af de både der minder lidt om kanalrundfarten i København, men derimod en lille slags pram hvorpå der var sat nogle meget behagelige sofaer 😀

Sejlturen varede en time, og undervejs passerede vi bla. Wawel slottet samt Kærlighedsbroen med de mange hængelåse. En hyggelig tur, så tak for de forslag Maj. Jeg fik noget aftensmad, og tog derefter en sporvogn tilbage mod stationen. Man kan nu tage med toget til lufthavnen (9zl) på bare 20 min. - så det valgte jeg selvfølgelig at gøre. Så er der jo ingen grund til at skramle i en bus. Jeg fik hentet min trolley, og ved 20-tiden tog jeg så toget til lufthavnen. Mit Norwegian fly skulle være afgået kl. 22.20, men endte med at være tre kvarter forsinket. Så klokken havde passeret 01 før jeg var hjemme, men til gengæld gik der kun 20 min. fra flyet var parkeret til jeg sad i min egen sofa. Der er det rart at bo på Amager - tæt på metroen! 😃


Turen har kostet følgende:
Bus til Malmø samt WizzAir fly til Warszawa = 190 kr.
Værelse i lejlighed = 330 kr.
Bus/metro/sporvognskort = 65 kr.
Tog fra Warszawa til Krakow = 75 kr.
Norwegian fly fra Krakow til København =233 kr.
Mad, drikke, entréer m.m. = 420 kr.
I alt = 1.313 kr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar