søndag den 21. oktober 2018

Malta

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Jeg landede i lufthavnen på Malta og tog bus X1 direkte til Mellieha hvor huset Jette havde lejet lå. På nær Bjørn & Sanne var alle kommet og blevet indkvarteret i det skønne hus. Jeg delte værelse med min søster på 1. sal der reelt var en selvstændig lejlighed, og her boede Clara & Emma samt Dianga, Jan, Sofie & Nanna ligeledes. I lejligheden nedenunder boede Jette, Kristina & Mathias samt Steffi, Chris, Aya & Isabella - og da Bjørn & Sanne ankom mandag rykkede de også ind på et værelse i stuen.

Søndag tog jeg bussen til Mosta hvor jeg bla. var inde og se Mirakelkirken. Det er verdens 3. største kuppelkirke, og har fået sit navn da en granat under 2. verdenskrig ramte ned gennem kuplen - midt under en aftenmesse. Men ved et mirakel eksploderede den ikke og alle slap uskadt. Jeg forsøgte at komme med bussen til Mdina, men den dag var der et racerløb i området så alle busser var omlagt. Så efter et par timers forsøg måtte jeg tage tilbage til huset. Vi havde faktisk hele to swimmingpools, men selvom lufttemperaturen var helt acceptabel for oktober måned, var vandet så koldt at det primært var ungerne der var i.

Mandag sejlede vi fra den lille havn i Mellieha til Gozo - Maltas næststørste ø. Vi var med bus rundt på øen, og startede i Victoria der er hovedbyen. Her så vi bla. katedralen og citadellet, før vi fortsatte til kirken ved ta' Pinu og Blue Hole på Dwejra Beach. På vejen tilbage badede og snoklede vi fra båden, ligesom vi også var på stranden ved Blue Lagoon på øen Comino. Da vi kom tilbage var Bjørn & Sanne ankommet - og nu var vi fuldtallige: 17 personer.

Tirsdag havde Jette fødselsdag og hun blev selvfølgelig vækket med sang og flag. Efter morgenmaden kørte vi ind til Maltas hovedstad Valletta. Vi fik taget et par gruppebilleder ved Upper Barakka Gardens hvor man har en super udsigt over byen og havnen. Bagefter gik vi på sightseeing i lidt mindre grupper, da det er svært at få 17 mennesker til at gøre det samme... på samme tid. Vi så flere kirker og katedraler og var også på tur med et lille 'Fun Train' før vi tog tilbage til huset. Den aften spiste vi alle på restaurant Tosca hvor der også var fødselsdagskage til Jette.

Om onsdagen var det så min fødselsdag, og dagen startede selvfølgelig også med morgenmad og hygge. Ellers blev dagen brugt på en tur til The Red Tower der lå godt fem km. fra vores hus, og som Jette konsekvent omtalte som Draculas Borg. Fra tårnet har man en fin udsigt over Mellieha Bay og den nordlige del af Malta. Senere stod den på spil samt en hyggelig omgang aftensmad - alt i alt en skøn dag!

Torsdag tog vi ned på den sydlige del af Malta og så de ældste fritstående stenkonstruktioner på Jorden. De blev bygget for mere end 5000 år siden og er således 1000 år ældre end pyramiderne. Hagar Qim og Mnajdra ligger på samme område, og man kan køre med en lille golfbil imellem dem. Områderne var spændende, og det var sådan jeg på forhånd havde forestillet mig Malta. Generelt er det en rigtig spændende ø, og jeg kan sagtens forestille mig at komme tilbage på et tidspunkt. 

Fredag slappede vi bare af i huset, gik små ture i området, handlede ind i supermarkedet, lavede mad, spillede spil og hyggede os. Lørdag pakkede vi sammen og tog shuttle bussen til lufthavnen. Jeg fløj sammen med Anne, Clara og Emma til Brussels Airport med Air Malta, og så skulle de flyve hjem derfra. Jeg havde derimod et døgn i byen, og gik derfor gennem terminalen og tog toget indtil centrum af Bruxelles.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar