torsdag den 28. maj 2015

Halong Bay

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Turen til havnen i Halong City tog ca. 3½ time, med det obligatoriske stop i et af de afskyelige turist-fælde-overpris-rasteplads-håndværks-centre. Åh, jeg er bare træt af den slags steder, og køber af princip helst ingenting. Havde dog lyst til en is, men når en almindelig ispind sælges til en højere pris end selv den dyre Magnum koster derhjemme, så blev jeg sgu' alligevel enig med mig selv om, at jeg ikke havde brug for den. Jeg ved selvfølgelig godt at den slags steder med deres kommission, er med til at holde priserne nede for tur-selskaberne, men åhhh...

Vel ankommet til havnen blev vi i en mindre båd sejlet ud til 'vores' turbåd: "Seasun Cruise". Man må sige at der er sket noget siden Emma og jeg cruisede rundt i Halong Bay i 2008: Væk er de små brune kinesisker junker, og i stedet er det nu hvide 2-3-4-5 dæks både. Vores båd var bestemt ikke én af de store, med kahytter på nederste dæk, restaurant og de sidste kahytter ovenpå og øverst soldækket. Vores kahyt lå på nederste dæk, og der var både vindue og dør ud til rælingen - ren luksus! I kahytten var der god plads, et par behagelige senge, stort 'badeværelse' med separat brusekabine samt toilet. Fane og aircon samt lejligheds WiFi var smidt oveni, så det var næsten vores bedste værelse på turen indtil nu :-)

Oppe i restauranten hilste vi på de øvrige passagerer, og det var en lettere broget flok: Et par fra Italien, et fra Belgien, et fra Australien samt en britisk, en tysk og en japansk pige. Derudover nogle vietnamesere eller koreanere, men de holdt sig nu for sig selv. Frokosten blev serveret i restauranten imens vi satte kursen væk fra havnen. Første stop var ved Hang Sung Sot Cave, og selvom det nu er tredje gang jeg ser hulen, så er den stadig imponerende. Derefter en times svømning fra stranden på den nærliggende Titop Island, hvor turister bliver høvlet igennem som kvæg på prærien. Ikke så charmerende, men det var fandeme en dejlig svømmetur :-)

Du kan se en lille video derfra her: Badetid i Halong Bay

Derefter stod den på kajaksejlads, men vi valgte at skippe den sammen med de to australiere, og i stedet sidde på dækket og nyde solnedgangen med et par kolde Halong Bay beer - et glimrende bytte. Selvfølgelig er der mange både rundt omkring, men det er stadig et fantastisk sted. Aftensmaden var rigtig god, og der var masser af alternativer til seafood'en, som jo hverken er Roberts eller min favorit spise. Aftenen gik med at snakke med de forskellige ombord, og det var pissehyggeligt - så der forsvandt da en del øl fra bådens køleskab. Vi gik i seng ved 23-tiden, og dér var det dejligt at komme ned i en aircon afkølet kahyt.

Morgenmaden blev serveret kl. 7.30 - før vi besøgte en perlefarm. I princippet er det jo lige meget, men den del - ligesom kajakkerne dagen før - er bare gjort meget centraliseret og kommercielt i Halong Bay. Perlefarmen var stor og 'industriel', og jeg savnede den lille familie vi besøgte for 8 år siden, som selv havde deres østers og fiskefarm under deres flydende platform, men den slags dage er åbenbart forbi - og det er synd. Det var dog stadig spændende at se processen, og vi modstod begge fristelsen til at købe noget i butikken bagefter.

Tilbage på båden fik vi tjekket ud af kahytten, og snakkede med de andre de næste par timer - og nød landskabet. Frokosten blev serveret ombord, inden vi igen satte kursen mod havnen. Omkring kl. 12.30 var vi tilbage på kajen, men skulle dog lige vente 45 min. før vores bus kom og hentede os. Hjemturen tog ca. 4 timer, så vi var tilbage på vores hotel i Hanoi omkring kl. 17. Her havde vi ladet vores store kufferter blive, og kun pakket de små rygsække til turen.

Alt i alt synes jeg at vi fik glimrende værdi for vores 100$, men jeg savnede dog at vi sejlede lidt mere rundt mellem øerne i bugten. I stedet var det meget 'sejle ud - sejle hjem', og så er et døgn selvfølgelig alt for lidt ombord, men det vidste vi naturligvis godt på forhånd... :-)