torsdag den 23. oktober 2014

Washington

(Klik på billedet for adgang til albummet)

Togturen fra New Yorks Penn Station til Washingtons Union Station tog lidt over tre timer, og vi ankom kl. 23.30 og tog en taxi til vores hotel. Sådan en søndag aften omkring midnat er Washington godt nok en død by, så taxaturen var både billig og hurtigt overstået. Værelset på Savoy Suites Hotel var fint, og vi var trætte da vi endelig faldt i søvn...

Mandag morgen spiste vi på hotellet - og det var forholdsvist dyrt, men godt! Første stop på dagens program var Washington Monument. Vi havde hjemmefra booket billetter til at komme op i søjlen - en god idé, for der var ingen ledige billetter til rådighed. Turen op foregår med elevator og tager kun et minuts tid, og fra toppen har man en fantastisk udsigt over Washington. Oppefra er det meget nemt at se hvordan byen er planlagt, og hvordan mange af tingene ligger på rad og række. Det var en fin start, for på den måde fik vi en god fornemmelse af hvor stor (eller reelt lille) byen egentlig er! Det var også sjovt at se Det Hvide Hus, som virkelig ser småt ud - set fra toppen. På vejen ned med elevatoren sænker den farten et par gange, så man kan se hvordan søjlen ser ud indeni - smart lavet, og faktisk meget interessant.

Vel nede på jorden igen tog vi metroen til Arlington National Cemetery. Kirkegården er enorm, og rummer udover en masse grave også flere monumenter. Iblandt dem kan nævnes: Den ukendte soldats grav og Kennedy familiens gravsted. Vi valgte at tage den lille bus der kører rundt inde på kirkegården, og første stop var netop ved John F. Kennedys gravsted. Det rører sgu' alligevel ved én, når man står ved hans grav og stirrer ind i den evige flamme der brænder på gravstedet. Det er placeret for foden af en bakke, hvor JFK stod blot 10 måneder før sin død og sagde: Her kan man godt finde hvile for evigt - det kom han så også til. Vi så også vagtskiftet ved Den ukendte soldats grav, og jeg synes stedet er et besøg værd når man er i Washington.

Vi tog metroen tilbage til byen, og da Emma's pseudomonas kun var blevet værre, tog vi på skadestuen på byens universitetshospital. Men efter nogle timer havde vi kun set 3 forskellige sygeplejersker og administrativt personale, og de virkede meget mere interesseret i penge end i Emma's tilstand. Det er i sådanne situationer, at jeg er glad for at min skat i Danmark i det mindste er med til at betale for gratis behandling når man er syg. Ikke at vores sundhedsvæsen er 100% perfekt, men det er i hvert fald bedre end det amerikanske.

Så vi 'opgav' og tog i stedet på en hyggelig italiensk restaurant og fik aftensmad. Derefter tog vi en taxa tilbage til hotellet, så Emma kunne få pakket sin kuffert færdig. Hun skulle nemlig fortsætte på studietur med hendes gymnasieklasse, så vi fik 'afleveret' hende til lærerne på deres hotel - Holiday Inn Georgetown - ikke langt fra vores hotel. Det var lidt hårdt at sige farvel til hende, når hun bestemt ikke var på toppen, men hun ville gerne fuldføre turen og det må man have respekt for. Så Clara, Anne og jeg tog en taxa - med en meget festlig/småskør chauffør ned til Lincoln Memorial. Jeg havde stativet med, så jeg kunne få taget nogle gode aftenbilleder... og det lykkedes da også! Mange af monumenterne ligger ret tæt på hinanden, så vi fik bla. set Vietnam mindesmærket, Washington Monument og Martin Luther Kings mindesmærke før vi kørte hjem igen - i småregn.

Tirsdag spiste vi igen på hotellet før vi satte kursen mod Det Hvide Hus. Vi fik selvfølgelig taget de 'klassiske' billeder foran græsplænen, men igen var det den beskedne størrelse jeg bedst husker. Vi nåede lige et besøg på det naturhistoriske museum, før vi hastede ind i en taxa og kørte til kongressen. Selvom tingene i centrum ligger meget kompakt, så snyder afstandene alligevel. Emma skulle selv på rundvisning i capitol med klassen, så vi havde ventet til sidste dag før vi fik vores rundvisning. Guiden var helt fantastisk - tror aldrig jeg har oplevet så spændende og indlevende en guide. Det var sjovt at se forskellige dele af kongressen, også selvom der er en større restaurering i gang i rotundaen. Efter rundvisningen droppede vi kongresbiblioteket, og tog i stedet tilbage til Georgetown bydelen. Her blev det til en sidste omgang shopping, og Clara fik købt sit sidste par sko - en forsinket fødselsdagsgave fra Dianga... en overraskelse!

Vi spiste på en vietnamesisk restaurant 'Miss Saigon' og det var skøn mad. Vi skypede med Emma, så vi lige kunne forsikre os om, at hun var OK med at vi tog hjem. Vi tog tilbage til hotellet hvor kufferterne havde været opbevaret, og kl. 17 kom den bestilte SuperShuttle og kørte os til lufthavnen. Der var ikke meget trafik, så det tog kun en times tid. Indtjek i lufthavnen var også hurtigt overstået, og flyet lettede til tiden kl. 20.35. Stoppet på Island varede kun en times tid - og turen det sidste stykke til København forløb også uden problemer.

Island: Fed oplevelse, og en ø jeg meget gerne vil udforske noget mere. To store krydser på listen: Blue Lagoon samt nordlys.

New York: Skøn by, hvor vi sagtens kunne bruge MANGE flere dage... men det vidste vi jo godt på forhånd :-)

Washington: Spændende by, men meget anderledes end New York. Der er masser af museer og monumenter jeg gerne vil se, så nogle flere dage en anden gang vil være fint.

Tak til Clara, Emma & Anne fordi de (igen) var villige til at trække i rejsetøjet, og dele så mange skønne oplevelser med mig... Jeg glemmer i hvert fald aldrig min 40 års fødselsdag! :-)