onsdag den 15. oktober 2014

Island

(Klik på billedet for adgang til albummet)

At rejse væk på min 40 års fødselsdag har i flere år været planen! Godt nok 'tyvstartede' vi sidste år og fejrede min 39 års fødselsdag på den kinesiske mur, men i år rundede jeg det skarpe hjørne. Jeg havde inviteret mine niecer og min søster på en tur til New York, så vi kunne fejre min fødselsdag dér. De bedste - og billigste - flybilletter var med Icelandair, som har et glimrende tilbud: Du skal alligevel mellemlande i Reykjavik, og så har man muligheden for (gratis) at blive i op til syv dage på Island. Ingen af os havde tidligere været på øen, så det var oplagt at benytte sig af muligheden. Syv dage kunne det dog ikke blive til, men vi ville få to døgn - som en lille 'smagsprøve' - så vi kunne se hvad Island har at byde på.

Søndag d. 12. oktober fløj vi således med Icelandair til Reykjavik. Turen tager kun tre timer og vi landede planmæssigt kl. 15 - lokaltid. Vi havde booket en bil gennem Budget, en idé som andre også havde fået. Det betød at vi måtte vente en times tid på at få bilen, mens den stakkels kvinde bag skranken kæmpede en brav kamp for at få ekspederet den voksende kø af kunder. Bilen var en dejlig stor Skoda Octavia stationcar... dog i den mest afskyelige 'bæ-grønne' farve! Vi kørte ud fra lufthavnen i Keflavik og satte kursen mod Reykjavik. Vi nåede dog kun et par kilometer, før vi blev lokket af et stort Subway skilt, så første måltid på Island blev altså sandwich.

Vi fortsatte til byen og tjekkede ind på vores hostel - 101 Guesthouse. Værelserne var med bad og toilet på gangen, men der var rent og pænt overalt. Sengene var også ok, og med en fin beliggenhed fik vi rimelig meget for pengene. Vi gik en lille aftentur ned til Hallgrimskirken hvor vi fik taget nogle fine aftenbilleder. Vi havde et håb om at se nordlys, men det var der desværre ikke antydningen af. Vi gik i seng i rimelig god tid, så vi kunne være friske dagen efter...

Mandag var vi af sted før kl. 8 og spiste morgenmad på et konditori i byen. Vi satte kursen østpå mod Thingvellir National Park, hvor man kan se kløften mellem den Nord-Amerikanske og Euro-Asiatiske kontinentalplade. Derefter kørte vi videre til Geysir-området længere mod øst. I dette termale område kan man flere steder se gejsere - bla. den der har lagt navn til fænomenet: Geysir. Denne gejser springer dog ikke så regelmæssigt, men det gør til gengæld Strokkur der ligger lige ved siden af. Den springer ca. hvert femte minut, så der var rig mulighed for at se det. Da åbningen er meget stor går trykket hurtigt af, så det varer kun ca. 15 sekunder - i modsætning til f.eks. Lady Knox jeg har set på New Zealand. Den kan sagtens blive ved i flere minutter, men der er krater åbningen også meget mindre, så trykket bliver bevaret længere i kammeret under jorden. Lugten kunne heller ikke måle sig med Rotorua, men der lugtede stadig af rådne æg. Vi fortsatte til det meget flotte vandfald Gullfoss, som ligger i top-3 på min personlige liste - og jeg har efterhånden set en del vandfald! :-)

Vi satte kursen tilbage vestpå, hvor en sen frokost blev spist på Subway. Derefter kørte vi til et af punkterne på min personlige liste over steder jeg bare skal se: Blue Lagoon. Stedet er flot placeret, og selvom det selvfølgelig er kommercielt, så virker det bestemt ikke så 'disney-ficeret' som man kunne frygte. Pæne omklædningsrum starter oplevelsen, men det fede er når man kommer i vandet. Luften var kold, men så snart man får kroppen ned i det varme vand, så føles det fantastisk! Pigerne fik prøvet en algemaske, ligesom vi blev smurt ind i mudder - alt sammen imens man er i vandet. Vi brugte nogle timer derude, og det var en fed oplevelse at være der mens mørket faldt på. Til sidst måtte vi dog op, men oplevelsen var hver en krone værd! :-)

På vejen tilbage stoppede vi ind til siden, da vi pludselig så en anden ting vi havde håbet på - nemlig nordlys. Det varierede i styrke, men bølgede i flot grøn farve over himlen. Det var sgu' stort at stå i mørket - på en bakke et stykke udenfor Keflavik og opleve dette naturfænomen - en helt perfekt afslutning på en skøn dag...

Tirsdag tjekkede vi ud fra vores hostel og spiste morgenmad på samme konditori. Vi var en tur inde i Hallgrimskirken, der er meget enkelt indrettet. De har den flotteste døbefont jeg har set samt et kæmpe orgel. I stedet for at se de par museer der er i byen, kørte vi ned til Leif den Lykkeliges bro - også kaldet 'Bridge between continents'. Her har man bygget en bro fra den ene kontinentalplade til den anden, så man kan bogstaveligt gå fra Nord-Amerika til Europa på 30 sekunder. Anne fik pakket en lille pose islandsk vulkan sand samt et par lavasten i kufferten, før vi satte kursen mod lufthavnen. På vejen spiste vi igen på Subway, så vi var klar til flyveturen til New York. I lufthavnen gik alt nemt og hurtigt, og kl. 17 lettede flyet med kurs mod JFK...