mandag den 14. oktober 2013

Helsinki

(Klik på billedet for adgang til albummet - husk at klikke på 'alle billeder/all photos' i øverste venstre hjørne)

Jeg havde et stykke tid gået med planer om at invitere mine niecer og min søster med til Kina, og udgangspunktet var at det skulle være i forbindelse med min 40 års fødselsdag. Men Finnair solgte billetter til Xi'an for kun 2.639 kr. så turen blev rykket frem et års tid :-) 

Egentlig var Helsinki ikke med i vores planer! Men de billige billetter med Finnair krævede en overnatning i byen, og da ingen af os har erfaring med Helsinki, ville det jo være en fin lille 'intro' til byen.

Vi fløj fra København lørdag kl. 19 og landede i Helsinki efter 1½ time. Vi tog en taxa ind til Hotel Arthur der ligger midt i byen. Værelset var stort og fint - endda med en lille stue mellem de to soveværelser. Vi gik en tur på gaden, og fik en omgang sen aftensmad på 'Vapiano' - en lidt anderledes pasta restaurant. Maden bliver lavet mens man ser på, og jeg har i hvert fald ikke smagt så frisk tilberedt pasta før! Hele restauranten duftede skønt - og det er et koncept man godt kunne få til København. Eneste lille anke er, at man står i kø imens maden bliver lavet - også til dem foran én - og selv om det går ret stærkt, så bruger man selvfølgelig noget tid på det.

Vi havde besluttet at vi ikke ville stresse søndag morgen, så vi sov længe. Dejligt på en søndag! Morgenmaden på hotellet var fin, og bagefter tjekkede vi ud og fik sat vores bagage i hotellets opbevaringsrum. Vi gik de få hundrede meter ned til Helsinkis Hovedbanegård, hvor vi købte et dagskort til sporvogne og busser. Vi tog sporvognen til Tempelpladsens Kirke, som vi havde fået anbefalet af Jette. Det er en flot og meget anderledes kirke og utrolig spændende indrettet. Der er et fint ekko derinde, som pigerne afprøver ved at klappe - stille og roligt! Jeg synes så lige at jeg vil vise hvordan det skal gøres, så jeg tester lige med et ordentligt klap, og bliver så voldsomt nedstirret af kirketjeneren, der samtidig var kommet gående lige bag mig. Pinligt! :-)

Efter besøget inde i kirken gik vi en tur hen over den, da selve kirken er anlagt inde i en lille høj. Vi tog sporvognen tilbage til centrum, hvor vi skulle skifte til en anden linje. Mens vi ventede, spottede jeg en plakat for Dressmann der sælger tøj i store størrelser. De havde udsalg den dag med 40% rabat på alt, så jeg besluttede mig liiiige for at se om der var noget. En times tid efter kom jeg ud igen - med 5 skjorter, 2 trøjer og en ny jakke. Det er bestemt ikke tit jeg går 'shop-amok' men denne dag var så lige undtagelsen...

Vi tog sporvognen ud mod Suomenlinna fortet, men valgte alligevel ikke at tage helt derud, da vi ikke havde så meget tid. Vi spiste sen frokost på Subway hvorefter vi kastede os ud i lidt mere shopping. Jeg fik en sms fra Finnair om at vores fly til Xi'an ville blive et par timer forsinket, så vi havde faktisk lidt mere tid end vi oprindelig troede. 

Til sidst tog vi tilbage til vores hotel og hentede vores bagage, og gik ned til Hovedbanen hvorfra bussen til lufthavnen kører. Den tog bare tre kvarter og afleverede os direkte ved terminalen. Vi tjekkede ind og kom også hurtigt igennem sikkerhedstjekket. Vi endte med at sidde og vente ca. to timer før flyet afgik, men gratis internet og et par iPads og SmartPhones hjælper jo altid! Så et par timer senere end planlagt satte vi kursen mod Xi'an - og Kina...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar