søndag den 5. august 2012

Phuket

Vi ankom til Phuket lufthavn om eftermiddagen, hvor vi blev hentet i en minibus fra vores hotel. Jeg har tidligere boet på Sun Hill Hotel, og jeg synes det har en del fordele hvis man vil bo i Patong: Det ligger langt væk fra fest-gaderne (så der er roligt om aftenen), der er kun 5 minutters kørsel på en scooter til stranden, personalet er meget venlige, stedet er billigt, værelserne pæne, gratis WiFi – og en hyggelig lille pool – med masser af skygge ud på eftermiddagen!

Dagen blev brugt til ren afslapning... dvs. vi var i swimmingpoolen og i byen! Vi tog ind til byen mandag aften og spiste aftensmad på en restaurant, hvor vi har spist en del gange før. Vi fik afleveret vasketøj (tiltrængt!) og så gik jagten ellers ind på skræddere. Vi har ved tidligere besøg fået syet en del tøj hos Skandia Fashion, så det var dér vi startede. Den skrædder vi kendte er desværre død nu, så nu er det hans lillebror der kører stedet videre. Tøjet de laver er rigtig pænt, men priserne har godt nok fået et hak opad de seneste par år. Jeg ved godt at det stadig er meget billigt, men det er slet ikke de samme priser som tidligere. Det skulle vi lige tygge på...

Vi gik igennem bar-gaden Bangla Road og så alle stripbarerne og diskotekerne, før vi tog en tuk-tuk tilbage til hotellet.

Tirsdag lejede Robert og Anne scootere så de nemmere kunne komme frem og tilbage til byen – og skrædderne. Robert fik bestilt en hel del tøj – faktisk hele 8 skjorter og 2 par shorts – uden at vide om han har ledige kilo i kufferten på vej hjem! Emma, Clara og Anne fik hver syet en kjole samt en jakke til både Emma og Anne. Det tager selvfølgelig noget tid at få bestemt hvilket stof, design m.m. – så det er godt de er tålmodige – og vant til krævende turister! ;-)

Onsdag lejede jeg også en scooter og efter morgenmaden kørte vi sydpå. Vi passerede Karon Beach og var lige forbi Centara hotellet hvor vi tidligere har boet, før vi kørte igennem Kata. Vi stoppede i en dykkerbutik for at se på masker og snorkler til pigerne, og så videre til det flotte view point. Udsigten derfra er stadig flot og det er et fint sted at holde pause. Vi stoppede også ved Kok Chang Safari hvor vi fodrede elefanterne. Jeg kan ikke lade være med at grine af de mange... mange... mange sjove skilte rundt omkring, med ”sjovt” formulerede engelske sætninger. Et eksempel: "Banana kiosk. No price, no limit - up to your donate"! Bananerne var altså gratis, men man var velkommen til at donere penge til elefanterne hvis man ville, så det gjorde vi selvfølgelig... men vi fik også givet elefanterne rigtig mange bananer! Vi kørte videre op til den store Buddha, som åbenbart stadig ikke er helt færdigbygget. I hvert fald har den stadig stillads omkring hovedet, men om det er fordi de ikke er færdige med selve konstruktionen endnu - eller om det er fordi det vist har taget 10-15 år at bygge den (så det reelt er første omgang renovering de er i gang med) skal jeg ikke kunne sige! :-)

Vi spiste mad på vej tilbage, og det var efterhånden blevet sidst på eftermiddagen. Vi stoppede og købte billetter til Simon Cabaret samme aften kl. 18. Showet er en sjov blanding af ladyboys der danser og mimer til hit-sange, og nogle af dem er bare så flot ”lavet” at det ikke er til at forstå at de egentlig (engang) var mænd. Showet har dog også en enkelt tyksak med, der valsede rundt til bla. Barbie Girl – og det var simpelthen så sjovt. Der er naturligvis masser af flotte kjoler, dragter, fjerboa’er – og der var både en ”Cher” og en ”Christina Aguilera”. Bagefter kunne man så få taget et billede sammen med de optrædende – for 20 kr. pr. billede! Lettere usmageligt måske, men de skal jo selvfølgelig tjene penge...

Torsdag og fredag blev der prøvet tøj hos skrædderne, badet i poolen, spist god thaimad (også ved poolen). Der var også tid til massage, men for en gang skyld var det ikke den store succes. Men så er der jo heldigvis tusind andre steder man kan prøve! Vi har bestemt været heldige med vejret - ingen regn -  men det var ærgeligt for pigerne, at de ikke kunne bade på stranden pga. strøm og vind.

Tøjet blev færdigt sent fredag aften, og leveret til hotellet pænt presset og strøget. Alt var som det skulle være, så det var jo skønt.

Lørdag morgen fik vi afleveret de sidste scootere, og så blev vi hentet i en minibus og kørt til havnen i Rassada. Nu var det tid til gensyn med fantastiske Phi Phi...