lørdag den 12. marts 2011

Sydney

Flyveturen til Sydney med LAN foreløb uden problemer, og i lufthavnen tog vi en shuttle bus til D'Lux Hostel i Kings Cross. Det tog lidt tid før værelset var klar, så vi fik lidt morgenmad (og lidt internet) på McDonald's, før vi gik tilbage til vores hostel. Vi tog en lille lur, fik et bad, og så tog vi toget ned til Circular Quay, hvorfra vi gik den korte tur ned til Opera Huset. Vi købte billet til deres "Essential Tour" (32 AUS$) som varer en times tid. Rundvisningen bringer én rundt til bla. koncert- og operasalen, og vi fik også set nogle af de mindre teater- og øverum der findes under de store sale. Alt i alt er det et imponerende bygningsværk, selvom gangene visse steder minder om en parkeringskælder. Men salene er fantastisk flotte, og man kan jo håbe at de får bragt det indvendige mere i stil med Utzons oprindelige planer - en proces der allerede er i gang i øjeblikket. Turen sluttede i "The Utzon Room", som også rummer eksempler på dansk møbelkunst. Jeg er i hvert fald glad for at vi tog denne rundvisning...

Torsdag morgen gik vi ned til AVIS og hentede den Hyundai Getz vi havde bestilt (55 AUS$). Vi kørte tilbage til vores hostel og tjekkede ud, og så blev bagagen smidt om i bagagerummet. Vi kørte først til lufthavnen for at se om man kunne tjekke ind så tidligt, men det var desværre ikke muligt. Så i stedet satte vi kursen mod Bondi Beach, hvor vi spiste morgenmad. Vi var lige en tur nede på stranden, dog uden at være i vandet.

Vi satte kursen vestpå - mod de blå bjerge - Blue Mountains. Køreturen derud tog ca. 1½ times tid og på vejen stoppede vi ved et I-Site og fik et kort og lidt information om området. Vi stoppede ved flere flotte vandfald, før vi til sidst kom til Katoomba. Her så vi den berømte klippeformation "De Tre Søstre" før vi kørte videre til 'Scenic World'. Det er udgangspunktet for flere 'Scenic' forlystelser, og vi bestemte os for at købe et pas til 3 af dem (28 AUS$)...

Vi startede med Scenic Railway som jeg har prøvet før med Jette. Turen med 'Verdens stejleste jernbane' er overstået på nogle minutter, men det er en meget sjov tur. Turen tilbage op fra dalen foregik denne gang med Scenic Cableway, som er en stor kabine/kabelbane. Jeg var ikke helt tryg ved situationen, men turen gik (selvfølgelig) fint! Sidste punkt var turen med Scenic Skyway hvor man tager turen tværs over dalen med en kabelbane med glasgulv. Ikke lige mig, men jeg fik da prøvet det... :-)

Jeg fik shoppet lidt i byen og vi var på nettet for at tjekke os ind på flyet hjem, inden vi satte kursen tilbage mod Sydney. Det var egentlig meningen at vi ville have sluttet med en køretur over Sydney Harbour Bridge inden vi kørte til lufthavnen, men vi havnede i så meget trafik, at vi til sidst ikke turde risikere det! Så vi satte kursen mod lufthavnen hvor vi afleverede vores lejebil. Det var en både smart og billig måde at gøre det på!

Vi fik afleveret vores bagage og efter lidt ventetid kom vi ombord på flyet fra Etihad Airways. Vi var så heldige at vi begge havde en hel række sæder for os selv - det er altså luksus på en 15 timers flyvetur. Vi landede i Abu Dhabi hvor vi skiftede fly og det samme gentog sig i Bruxelles. Den sidste lille flyvetur foregik med Brussels Airlines. Vi landede planmæssigt i Kastrup... efter en meget lang rejsedag!

Det var en fantastisk tur, og det er ikke sidste gang jeg har besøgt Australien & New Zealand. Efterfølgende har vi lavet regnskab for turen,  og mine udgifter var ca. 33.000 kr. Det inkluderer fly t/r, leje af campervan, bil, forsikring, overnatninger, mad & drikke, aktiviteter, seværdigheder m.m. - kort sagt ALT! Egentlig ikke så dyrt, når man tænker på vi var væk i mere end 5 uger...