tirsdag den 22. september 2009

Xi'an

I Xi'an havde vi booket værelser på Bell Tower Hostel der ligger midt i byen! Klokketårnet er midtpunktet i Xi'an og vores hostel ligger lige ved siden af... og fra Birgitte & Roberts værelse var der et frit (og flot) udsyn til klokketårnet.

Vi ankom fredag formiddag, og første punkt på programmet var at finde ud af om det overhovedet var muligt at komme til Tibet! Jeg var i Lhasa i 2007 og det var en rigtig stor oplevelse. Birgitte er lidt "skabs-buddist", så specielt for hende ville det være en stor oplevelse at komme dertil. På vores hostel fik vi kontakt med en gut som kunne skaffe den 'Tibet Travel Permit' (TTP) som er nødvendig for at kunne komme til Tibet. Desværre ville der ikke ske meget før om mandagen, men til gengæld kunne tilladelsen skaffes til enten mandag eller tirsdag aften. En hel del hurtigere end de ca. 10 dage vi havde hørt andre steder. Tilbuddet lød på 2950Y (2250 kr.) der ville dække TTP'en, afhentning på togstationen i Lhasa, transport rundt i Lhasa med guide, ophold på 3-stjernet hotel i den tibetanske bydel, entré til Norburlingka (Dalai Lamas sommerpalads), Potala paladset, Jokhang templet og Drepung klostret samt transport til Gongkar Airport udenfor Lhasa. Dertil kom togbilletten fra Xi'an til Lhasa på 1100Y (soft-sleeper) samt fly fra Lhasa til Chengdu (1580Y). Alt i alt kostede 'Tibet pakken' omkring 4300 kr. - og det tilbud sagde vi 'ja tak' til...

Weekenden i Xi'an blev mest brugt på afslapning og lidt gåture rundt i byen. Vi besøgte bla. Shuyuan Xiang som er en shopping gade lavet i 'Tang dynasti' stil - ikke langt fra den sydlige byport. Vi gik også en lang (og svedig) tur, der bla. bragte os gennem Geming Park, forbi Xi'ans togstation, og gennem de moderne shopping centre i midtbyen.

Mandag morgen tog vi bussen ud til Qin Shi Huangs hær af terrakotta krigere, noget jeg havde glædet mig meget til at gense. Jeg synes stadig det er fantastisk at stå inde i den store hal og beundre de mange flotte (og forskellige) statuer, også selvom man bogstavelig skal kæmpe med MANGE andre turister om synet!

Om aftenen mødtes vi med vores 'Tibet-mand', og oppe på værelset kunne han så vise os den næsten mytiske 'Tibet Travel Permit' der var blevet faxet fra Lhasa. Alt var tilsyneladende i orden! For at være på den sikre side, havde vi først fået togbilletter til onsdag morgen, for hvis ikke tilladelsen var kommet mandag aften, ville vi være "strandet" i Xi'an. Så tirsdag var en ren slapper-dag, hvor vi fik provianteret til togturen (pot nudler, bananer, kiks, bolcher... og cola :-)

Vi så lidt film på den bærbare om aftenen, så der var dømt ren hygge...
Onsdag morgen kl. 05.30 tjekkede vi ud fra vores hostel og tog en taxa de få kilometer til togstationen...